شناسهٔ خبر: 67662489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ظریف، ‎رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم: 60 درصد از افراد پیشنهاد شده به رئیس‌جمهور برای بار اول است که در مقام وزیر وارد دولت خواهند شد/ از امروز افراد، مورد بررسی قرار خواهند گرفت

ظریف رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم تاکید کرد: برای ما مهم این است که در یک روند بسیار شفاف که به صورت مرتب به استحضار مردم بزرگ ایران رسید، این کار را پیش ببریم. پس از این‌که پیشنهادات را دریافت کردیم این پیشنهادات در کمیته‌هایی بررسی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم معیارها و روند انتخاب اعضای کابینه چهاردهم را تشریح و تاکید کرد: تا به امروز هیچ مسئولیتی در دولت دکتر پزشکیان تعیین نشده است وحتی هیچ نامزدی برای هیچ مسئولیتی نهایی نشده است.

محمد جواد ظریف یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ با انتشار کلیپی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، بیان کرد: مشارکت مردم در انتخابات چه آن‌هایی که به دکتر پزشکیان رای دادند و چه آن هایی که به رقیب آقای پزشکیان رای دادند و چه آن‌هایی که رای ندادند زمینه‌ای را فراهم کرده است تا یک امید و نشاطی در جامعه سیاسی ایران فراهم شود و این امید را دولت در دولت آتی در نظر خواهد گرفت تا با تمام تلاش و شفافیت پیش ببرد.

وی اظهار کرد: همه اقشار جامعه ایرانی از جمله بانوان، اقوام، اقلیت‌ها، کارگران،  اقشار فرودست، کارفرمایان و همه اقشار در این فرآیند باید حضور داشته باشند. ما با جدیت معتقد به حضور جامعه مدنی در فرآیند تشکیل دولت هستیم و معتقدیم  که نهادهای مختلف جامعه مدنی، انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها، انجمن‌های صنفی باید  در این فرآیند حضور داشته باشند. به همین دلیل یک شورای راهبری تشکیل شده است. بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات و از روز یکشنبه این شورا جلسات منظمی داشته است. ابتدا سنجه‌های ضروری برای نامزدهای عضویت در هیات دولت را تعیین کرده است.

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم، تصریح کرد: سپس این سنجه‌ها را برای انجمن های علمی، انجمن‌های صنفی، احزاب و شخصیت‌ها ارسال کرده است. جالب است اطلاع داشته باشید که این احزاب شامل احزاب مخلف هم هست و شخصیت‌ها شامل رقبای انتخاباتی آقای پزشکیان نیز می‌شود؛ چراکه این دولت معتقد به وفاق است. معتقد به دولت وحدت ملی است. معتقد به همدلی  و همبستگی برای رفتن به سوی آینده است.

وی تاکید کرد: برای ما مهم این است که در یک روند بسیار شفاف که به صورت مرتب به استحضار مردم بزرگ ایران رسید، این کار را پیش ببریم. پس از این‌که پیشنهادات را دریافت کردیم این پیشنهادات در کمیته‌هایی بررسی شوند.

ظریف درباره ترکیب‌ کمیته ها خاطرنشان کرد: مهم است دوستان ما بدانند که در هر کمیته ای دو نخبه دانشگاهی داشته، دو نخبه متخصص غیر دانشگاهی داریم. یک نفر از جبهه اصلاحات داریم و از سایر احزاب. دو نفر از تشکل‌های تخصصی و نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردمی داریم. یک نماینده از بخش خصوصی داریم. یک نفر از ستادهای مرکزی و استان ها داریم. یک نفر لااقل از بانوان در همه کمیته‌ها باید حضور داشته باشد. یک نفر از اعضای اقوام یا اقلیت های مذهبی حتما در تک تک کمیته ها حضور خواهند داشت. کارگروه های ما روسا و دبیرانی دارند که همه دبیران از جوانان زیر ۴۰ سال و عموما زیر ۳۰ سال هستند. این روند را شروع کردیم و اکنون به مراحل خوبی رسیدیم.

وی با اشاره به سنجه‌های لحاظ شده برای انتخاب اعضای کابینه، تصریح کرد: قرار است حاصل کار ما که به رئیس جمهور ارائه خواهد شد شامل ۶۰ درصد افرادی خواهد بود که سن آن ها از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است. ۶۰ درصد آنان برای بار اول که وارد هیات دولت می‌شوند. حالا نه این‌که ۶۰ درصد زیر ۵۰ سال باشند و همان ۶۰ درصد نیز بار اولشان باشد. ممکن است ۶۰درصد بار اولشان باشد و یک ۶۰ درصد دیگر یعنی اگر شش تا پیشنهاد می‌کنیم، سه نفر زیر ۵۰ سال باشد و سه نفر از آنان بار اولشان باشد. فراخوان‌ها ارسال شده است و امیدواریم از روز یکشنبه شروع کنیم به بررسی شرح حال‌هایی که آمده است.

وی افزود: اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اجتهاد به پاکدستی، صداقت و شجاعت که مبنای کار دکتر پزشکیان است. نگرش ملی به دور از گرایش‌ها قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیس‌جمهور که آن را در مراحل انتخابات به خوبی شنیده‌اید. عدالت‌گرایی، صدای بی صدایان بودن، حقوق و مطالبات جوانان و زنان، تعامل فرهنگی و اجتماعی، احیای کرامت و شخصیت فرهنگیان، هم گرایی و وفاق داخلی، تخصص‌گرایی و شایستهسالاری، مقاومت و انعطاف و تعامل خارجی شاخص های گفتمان رئیس جمهور هستند.

 رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم در ادامه بیان کرد: سنجه بعدی ما شناخت ماموریت و توانایی حل مسئله است.  مدرک مهم است. افرادی که حاضر می شوند باید مدرک قابل قبولی مانند کارشناسی ارشد یا بالاتر داشته باشند. تجربه مدیریت مهم است. حالا نه در سطح وزیر و عضو کابینه اما باید افراد سابقه ای داشته باشند که قابل دفاع باشد. امام مهم تر از آن نوآوری هستند. بتوانند نوآوری داشته باشند. درگذشته گیرنباشند بلکه به آینده فکر کنند.

وی خاطرنشان کرد: نگرش و رویکرد راهبردی داشته باشند. مهارت کار جمعی و اعتقاد به کار کارشناسی که یکی از مهم ترین موضوعات انتخاباتی دکتر پزشکیان بوده است‌. نهایتا باید مقبولیت داشته باشند در دستگاهی که قرار است خدمت کنند. یکی از ضرورت‌های کمیته‌ها این است که افرادی را معرفی کنند که از دستگاه برآمده باشد از خارج از دستگاه مربوطه نباشند. مجموع اعضای کمیته‌ها نزدیک به ۴۰۰ نفر خواهد بود و این روند شفافی خواهد بود. 

وی تاکید کرد: تا به امروز هیچ مسئولیتی در دولت پزشکیان تعیین نشده است. حتی هیچ نامزدی برای هیچ مسئولیتی نهایی نشده است. همه نامزدها از درون این کمیته‌ها به دکتر پزشکیان پیشنهاد خواهد شد و در نهایت این رئیس جمهور است که حق دارد افراد مورد نظر را انتخاب و به مجلس معرفی کند.

وی در پایان بیان کرد: من از دوستان خواهش می‌کنم اولا گمانه‌زنی نکنند و ثانیا اگر گروهی گمانه زنی کردند توجه داشته باشند که این احتمالا تلاش برای خبرسازی است. هیچ تصمیمی گرفته نشده است و هر تصمیمی که گرفته شود به شکل شفاف به مردم اطلاع داده خواهد شد. امیدواریم این روند رضایت پمردم بزرگ ایران را فراهم کند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما