شناسهٔ خبر: 67665851 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بومی‌سازی اینورتر خورشیدی توسط فناوران یک شرکت دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی اینورتر خورشیدی (مبدل) با ظرفیت پنج کیلووات شد که می‌توان از آن در نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه استفاده و مازاد برق تولید شده را به شبکه برق تزریق کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اینورتر خورشیدی (solar inverter) دستگاهی است که برق مستقیم تولید شده پنل‌ها (صفحات) خورشیدی را به برق متناوب تبدیل می‌کند.

گروه فنی، مهندسی و اجرایی این شرکت دانش‌بنیان، توانایی طراحی و اجرای کامل انواع سیستم‌های خورشیدی به صورت منفصل از شبکه افگرید (Off-grid) و یا متصل به شبکه آنگرید (On-grid) بر اساس استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای ملی داخلی را دارد.

شرکت دانش‌بنیان یادشده با ارائه دو محصول، گامی جهت آبادانی و پیشرفت در مناطق کمتر برخوردار کشور برداشته است. اینورتر پنج کیلووات و دستگاه تصفیه آب خورشیدی، راه‌حلی برای تامین برق و آب آشامیدنی سالم در مناطقی هستند که به شبکه سراسری برق و آب دسترسی ندارند.

مدیرعامل این شرکت در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها گفت: اینورتر خورشیدی برای استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی و سیستم‌های تجدیدپذیر انرژی طراحی شده و یکی از اجزای اصلی نیروگاه‌های خورشیدی محسوب می‌شود. وظیفه اینورتر خورشیدی در سیستم‌های فتوولتائیک، تبدیل برق تولیدشده توسط پنل‌ها یا ذخیره شده در باتری‌ها به برق متناوب/ AC است. قدرت اینورترها از چند ۱۰ وات (استفاده مصارف کوچک) تا چند مگاوات (برای مصارف نیروگاهی) تغییر می‌کند و بسته به نوع سیستم فتوولتائیک به صورت متصل به شبکه یا منفصل از شبکه به کار می‌رود.

مولود عباسی گفت: این اینورتر با ظرفیت پنج کیلووات تولید می‌شود و یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول، قابلیت اتصال به شبکه برق است. یعنی می‌توان از آن در نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه استفاده و مازاد برق تولید شده را به شبکه برق تزریق کرد.

به گفته عباسی، در حالی که بسیاری از اینورترهای خورشیدی موجود در بازار ایران کپی نمونه‌های خارجی هستند، اینورتر تولیدی این شرکت کاملاً در داخل طراحی و تولید شده است. تمام بردها و تجهیزات این محصول توسط متخصصان ایرانی ساخته شده‌ و از بالاترین کیفیت برخوردار هستند.

تولید دستگاه تصفیه آب سیار خورشیدی

عباسی ادامه داد: مجموعه ما در زمینه تولید تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز فعال است. یکی از محصولات ما، دستگاه تصفیه آب سیار خورشیدی است که به طور خاص برای مناطق محروم و کم‌برخوردار طراحی شده است. این دستگاه با استفاده از انرژی خورشید، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای ساکنان این مناطق فراهم می‌کند و نیازی به ایجاد زیرساخت‌های پیچیده و پرهزینه شبکه برق ندارد.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: دو محصول ما می‌تواند به طور قابل توجهی به زندگی مردم در مناطق کمتربرخوردار کشور کمک کند. این اینورتر برای استفاده در نیروگاه‌های حمایتی ۵ کیلوواتی که توسط کمیته امداد و بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش آنها در مناطق کمتر برخوردار احداث می‌شود، ایده‌آل است. این محصول به طور خاص برای این مناطق طراحی شده است و می‌تواند به طور قابل اعتمادی برق مورد نیاز آنها را تامین کند.

او ادامه داد: این دستگاه برای مناطقی که دسترسی به شبکه سراسری آب و برق ندارند، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که مردم از هوتک‌ها برای تامین آب آشامیدنی خود استفاده می‌کنند، طراحی شده است. این دستگاه بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌های پیچیده شبکه‌ای، به راحتی در محل نصب می‌شود و با استفاده از انرژی خورشید، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای مردم فراهم می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: این محصولات به مردم در مناطق کمتربرخوردار دسترسی به برق و آب آشامیدنی سالم را که برای سلامتی و رفاه آنها ضروری است، فراهم می‌کنند. همچنین دسترسی به برق و آب آشامیدنی سالم می‌تواند کیفیت زندگی مردم در این مناطق را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. تولید و نصب این محصولات می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی جهت آباداتی و پیشرفت این مناطق ایجاد کند. این محصولات با استفاده از انرژی خورشید، به کاهش آلودگی هوا و حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.

عباسی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز ۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

نظر شما