شناسهٔ خبر: 67665674 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

چراغ سبز دوباره نیما به بازار سرمایه

در ادامه اعمال سیاست جدید بانک مرکزی برای کاهش پلکانی فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، امروز نرخ گشایش بازار دلار در سامانه نیما به ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در ادامه اعمال سیاست جدید بانک مرکزی برای کاهش پلکانی فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، امروز نرخ گشایش بازار دلار در سامانه نیما به ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت. این نرخ نسبت به قیمت‌های کشف شده در معاملات دیروز ۲ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ دلار نیمایی نسبت به ۶ ماه پیش، بیش از ۱۰ درصد و نسبت به یک ماه پیش نزدیک به ۲.۵ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ دلار در سامانه نیما با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد همراه شده، به این ترتیب فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما در روزهای اخیر تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، فاصله این ۲ نرخ در فروردین ماه امسال به ۶۰ درصد هم رسیده بود. محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی به تازگی گفته است: باید فاصله دلار آزاد و نیما را کم کنیم تا رانت از بین برود.

همچنین، با توجه به این که عمده شرکت‌های صادر کننده فعال در بازار سرمایه درآمدهای ارزی خود را با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌کنند، تعدیل مثبت این نرخ می‌تواند بر بازار سرمایه موثر باشد.

به نظر می‌رسد، افزایش فروش نفت دست نهاد ناظر بر بازار ارز را برای افزایش حجم عرضه در بازار رسمی نیما باز گذاشته و قوانین جدید رفع تعهدات ارزی، در بازار طلا، نیز عامل تقویت جریان ورودی ارز به داخل بوده است. از سوی دیگر با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و معرفی رییس جمهور جدید و خروج فضای سیاسی داخلی از ابهام موجب کاهش ریسک سیستماتیک بازار ارز و در نتیجه تمایل بازار برای کاهش نرخ ها شده است.

نظر شما