شناسهٔ خبر: 67665541 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خیز آخر یورو ۲۰۲۴؛ اسپانیا یا انگلستان؟

یک ماه لذت فوتبال امشب با معرفی قهرمان یورو ۲۰۲۴ از بین تیم‌های انگلیس و اسپانیا به پایان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، هفدهمین دوره رقابت‌های یورو امشب پس از یک‌ماه با قهرمانی انگلیس یا اسپانیا به پایان می‌رسد. انگلیس تاکنون قهرمان یورو نشده و پس از دوره ۲۰۲۱ برای دومین بار است که این تیم به فینال می‌رسد اما اسپانیایی‌ها با حضور در ۴فینال و ۳قهرمانی در کنار آلمان پرافتخارترین تیم جام هستند و امشب می‌توانند به‌تنهایی این عنوان را در اختیار بگیرند. آنها سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ قهرمانی جام را به‌دست آورده‌اند.

اسپانیا هر ۶بازی خود در این دوره را برده که این یک رکورد است. آنها با ۱۳گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارند. تنها فرانسه در سال۱۹۸۴ (۱۴گل) در یک دوره از مسابقات قهرمانی اروپا گل‌های بیشتری زده است. البته آن زمان تورنمنت با حضور ۸تیم و ۵مسابقه انجام می‌شد.

انگلیسی‌ها در ۶بازی آخری که از حریف عقب افتاده‌اند، بدون شکست مانده‌اند؛ ۵برد و یک تساوی. هر ۲تیم در نیمه‌نهایی مقابل حریفان خود عقب افتادند اما جبران کردند و ۲ بر یک پیروز شدند. اسپانیا فرانسه را برد و انگلیس هلند را.

این دوره گلزن قهاری به‌خود ندیده است. بهترین گلزنان فقط ۳گل زده‌اند و ۲نفر از میان آنها (اولمو و هری کین) امشب فرصت دارند بر تعداد گل‌های خود بیفزایند. هری کین (انگلیس) اولمو (اسپانیا- گل به‌خودی ژول کنده به نام او ثبت شد)، جمال موسیالا (آلمان)، کودی خاکپو (هلند)، ایوان شرانتس (اسلواکی) و گئورگی میکاتادزه (گرجستان)، ۶بازیکنی هستند که هر کدام ۳گل زده‌اند. در میان بازیکنان امشب ۲بازیکن هم ۲گله هستند؛ فابیان رویس از اسپانیا و جود بلینگام از انگلیس.

لمین یامال امشب با ۱۷سال و یک روز سن با پشت‌سر گذاشتن پله (در جام‌جهانی ۱۹۵۸با ۱۷سال و ۲۴۹روز سن) به جوان‌ترین بازیکن تاریخ تبدیل می‌شود که در یک فینال یورو یا جام‌جهانی به میدان رفته است. طبیعی است که پله هرگز در یورو بازی نکرده بود.

جوان‌ترین بازیکنان تاریخ که در یورو یا جام‌جهانی گل زده‌اند: لمین یامال (۱۶سال و ۳۶۲روز)، پله (۱۷سال و ۲۳۹روز)، مانوئل روزاس (۱۸سال و ۹۳روز) و گاوی (۱۸سال و ۱۱۰روز).

دلا فوئنته، سرمربی اسپانیا ۶۳سال و ۲۳روز سن دارد و سومین مربی در بین مسن‌ترین مربیان یورو است؛ پس از لوییس آراگونس از اسپانیا در سال ۲۰۰۸(۶۹سال و ۳۳۷روز) و اتو رهاگل آلمانی با یونان در سال۲۰۰۴ (۶۵سال و ۳۳۰روز). جالب توجه اینکه هر دو سرمربی پیر قبلی فاتح جام شدند.

این سومین دیدار اسپانیا و انگلیس در مسابقات قهرمانی اروپا خواهد بود. هر دو بار قبلی را سه‌شیرها از لاروخا برده بودند؛ انگلیس در مرحله گروهی ۱۹۸۰ با نتیجه ۲بر یک پیروز شد. آنها پس از تساوی بدون گل در یک‌چهارم نهایی ۱۹۹۶ در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ اسپانیا را شکست دادند و به نیمه‌نهایی صعود کردند.

انگلیس در ۳بازی از ۴بازی اصلی خود در جام‌جهانی و یورو مقابل اسپانیا موفق به گلزنی نشده و هر دو رویارویی آخر بدون گل به پایان رسیده (جام‌جهانی۱۹۸۲ و یورو۱۹۹۶).

اسپانیا فقط ۴بار از ۱۴تقابل اخیر خود با انگلیس را در تمام رقابت‌ها با شکست به پایان برده است (۷برد و ۳تساوی).

انگلیس آخرین باری که مقابل اسپانیا قرار گرفت، اکتبر ۲۰۱۸ و در لیگ ملت‌های یوفا بود که با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد. رحیم استرلینگ (۲) و مارکوس رشفورد در سویا برای انگلیس گل زدند که هر دو در این دوره غایب هستند. پاکو آلکاسر و سرخیو راموس ۲گل حریف را جبران کردند و آنها هم دیگر نیستند.

در ۵۰ مسابقه‌ یورو۲۰۲۴ که برای نخستین بار با حضور ۲۴تیم برگزار می‌شود، ۱۱۴گل رد و بدل شده است با میانگین ۲.۲۸گل در هر بازی. ۲میلیون‌و۶۱۵هزار و ۶۸۸نفر (میانگین ۵۲هزارو۳۱۴) نفر این مسابقات را از نزدیک دیده‌اند.

نظر شما