شناسهٔ خبر: 67664869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو شورای شهر اصفهان:

چند دیدار خارجی کنش موفقیت‌آمیز دیپلماتیک در کلانشهرها نیست

اصفهان-عضو شورای شهر اصفهان خطاب به شهرداران گفت: صرفا چند دیدار خارجی، چند حضور بین‌المللی و مخابره چند پیام را کنش موفقیت آمیز دیپلماتیک ندانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی نباتی نژاد پیش از ظهر یکشنبه در صحن علنی شورای شهر اصفهان در خصوص چالشی نوپدید در باغ رضوان اظهار کرد: به رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته و عملکرد قابل قبول سازمان آرامستان‌ها، متأسفانه شاهد ازدیاد سگ‌های ولگرد در این منطقه هستیم که همه ظرفیت‌های داشته را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. وجود این سگ‌ها سبب ترس کودکان و زنان است، خواهش می‌کنم نامه تذکر صرفاً به باغ رضوان ارسال نشود زیرا امکانات این سازمان برای حل این مشکل به تنهایی کافی نیست و دستگاه‌ها و ادارات دیگر باید در این خصوص کمک کنند.

وی در ارتباط با لزوم تقویت دیپلماسی شهری گفت: دیپلماسی شهری، دیپلماسی است، با اغلب ویژگی‌ها و تمامی قواعدش. همکاران عزیز، مردم شریف اصفهان و اصحاب محترم رسانه! از آغازین سال‌هایی که دیپلماسی صرفاً در قلمرو جنگ و صلح قرار نداشت و مأموران آن صرفاً محدود به دستگاه‌های سیاست خارجی کشورها نبود، شهرداری‌ها در زمره اولین کنشگران نظام بین‌المللی قرار گرفتند و علاوه بر دنبال کردن منافع خود و مردمشان در سطح بین‌الملل حتی در قامت اثرگذاران در سیاست جهانی نیز درخشیدند. در حقیقت دیپلماسی همان دیپلماسی بود با موضوعات بیشتر و کنشگران بیشتر با تمامی قواعد و اغلب ویژگی‌های آن، به همین خاطر مخاطب تذکر من نه فقط شهردار اصفهان بلکه تمامی شهرداران کلانشهرهای کشور است که صرفاً چند دیدار خارجی، چند حضور بین‌المللی و مخابره چند پیام را کنش موفقیت آمیز دیپلماتیک ندانند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اینها صرفاً حداقل لازم است و انتفاع عمومی شهر و شهروندان و شهرداری نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی، نیروی انسانی کاملاً مرتبط و متخصص، فراهم کردن تمامی منابع، امکانات و لجستیک لازم به صورت به هنگام و کافی را دارد.

وی تصریح کرد: دیپلماسی شهری موفق مصادیق روشنی دارد که به مواردی اشاره می‌کنم، نیازهای شهر و شهرداری در سطح بین‌المللی به صورت بهینه تأمین شود، برای مزیت‌ها و نقاط قوت داخلی مشتری یا مخاطب پیدا شود، در چارچوب‌های چند جانبه با در دست داشتن ابتکار عمل، توجه و همراهی تعدادی از اعضا جلب شود، به پارادایم‌های جاری دیپلماسی شهری ایده‌های جدیدی افزوده شود که اصفهان را به عنوان یک سردمدار معرفی کند و در بلند مدت مبدع پارادایم‌های نوین شود. در حقیقت دیپلماسی شهری هوشمندانه، علمی و دقیق منتهی به بهره مندی‌های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و… می‌شود، نه اینکه صرفاً چند پروژه در عرصه‌های مذکور غایت دیپلماسی باشد.

نباتی نژاد بیان کرد: تذکر من بیش از اینکه فقط ناظر به اصلاح فرآیندهای کنونی باشد بر ترسیم یک افق برای آینده دیپلماسی شهر ان شاء الله به عنوان یک جهانشهر، نه فقط یک کلانشهر متمرکز است و لازمه تحقق اهداف چنین چشم اندازی در امروز ارتقا امکانات نرم افزاری، سخت افزاری، منابع و نیروی انسانی متخصص است، چشم اندازی که دیپلماسی را یک بایسته برای پیشرفت و کلیدی برای حل برخی مشکلات می‌داند، نه آنکه اگر مشکلی نبود در شرایط ایده آل مورد توجه قرار گیرد.

وی خطاب به شهردار گفت: ضمن تشکر از جنابعالی، ریاست و همکاران اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان بابت تلاش‌های صادقانه و شبانه روزی آنها و تقدیر از دستاوردهای مهم و ارزنده‌ای که در این سه سال رقم زدند معتقدم دیپلماسی تحول آفرین برای اصفهان نیازمند دیپلمات شهری و امکانات دیپلماتیک متناسب است و بدون آن‌ها دیپلماسی در لا به لای سطور اخبار داخلی محصور می‌ماند و هیچ گاه نهادهای ملی متولی روابط بین‌المللی در کشور اصفهان را در جایگاه یک شریک راهبردی نخواهند دید.

نظر شما