شناسهٔ خبر: 67664472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان:

دیپلماسی تحول‌آفرین برای اصفهان نیازمند دیپلمات شهری متناسب است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دیپلماسی تحول‌آفرین برای اصفهان نیازمند دیپلمات شهری و امکانات دیپلماتیک متناسب است و بدون آن‌ها دیپلماسی در لابه‌لای سطور اخبار داخلی محصور می‌ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم تیر_ در صدوچهل‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در تذکری با تاکید بر لزوم تقویت دیپلماسی شهری اظهار کرد: دیپلماسی شهری، یک دیپلماسی با اغلب ویژگی‌ها و تمام قواعدش است؛ همکاران، مردم شریف اصفهان و اصحاب رسانه. از آغازین سال‌هایی که دیپلماسی صرفاً در قلمرو جنگ و صلح قرار نداشت و مأموران آن صرفاً محدود به دستگاه‌های سیاست خارجی کشورها نبود.

نباتی‌نژاد ادامه داد: شهرداری‌ها در زمره اولین کنشگران نظام بین‌المللی قرار گرفتند و علاوه بر دنبال کردن منافع خود و مردمشان در سطح بین‌الملل حتی در قامت اثرگذاران در سیاست جهانی نیز درخشیدند؛ در حقیقت دیپلماسی همان دیپلماسی با موضوعات بیشتر و کنشگران بیشتر با تمام قواعد و اغلب ویژگی‌های آن بود، به همین خاطر مخاطب تذکر من نه فقط شهردار اصفهان، بلکه تمام شهرداران کلان‌شهرهای کشور هستند که صرفاً چند دیدار خارجی، چند حضور بین‌المللی و مخابره چند پیام را کنش موفقیت‌آمیز دیپلماتیک ندانند.

وی گفت: اینها صرفاً حداقل لازم است و انتفاع عمومی شهر و شهروندان و شهرداری نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی، نیروی انسانی کاملاً مرتبط و متخصص، فراهم‌کردن تمام منابع، امکانات و لجستیک لازم به صورت کافی را دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: دیپلماسی شهری موفق مصادیق روشنی دارد که به مواردی اشاره می‌کنم، نیازهای شهر و شهرداری در سطح بین‌المللی به‌صورت بهینه تأمین شود، برای مزیت‌ها و نقاط قوت داخلی مشتری یا مخاطب پیدا شود، در چارچوب‌های چند جانبه با در دست داشتن ابتکار عمل، توجه و همراهی تعدادی از اعضا جلب شود، به پارادایم‌های جاری دیپلماسی شهری ایده‌های جدیدی افزوده شود که اصفهان را به عنوان یک سردمدار معرفی کند و در بلندمدت مبدع پارادایم‌های نوین شود.

نباتی‌نژاد ادامه داد: در حقیقت دیپلماسی شهری هوشمندانه، علمی و دقیق منتهی به بهره‌مندی‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی می‌شود، نه اینکه صرفاً چند پروژه در عرصه‌های مذکور غایت دیپلماسی باشد.

وی اظهار کرد: همکاران و شهردار ارجمند! تذکر من بیش از اینکه فقط ناظر به اصلاح فرایندهای کنونی باشد بر ترسیم یک افق برای آینده دیپلماسی شهر به‌عنوان یک جهان‌شهر، نه فقط یک کلان‌شهر متمرکز است و لازمه تحقق اهداف چنین چشم‌اندازی در امروز ارتقای امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، منابع و نیروی انسانی متخصص است، چشم‌اندازی که دیپلماسی را یک بایسته برای پیشرفت و کلیدی برای رفع بعضی مشکلات می‌داند، نه آنکه اگر مشکلی نبود در شرایط ایده‌آل مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آقای شهردار! ضمن تشکر از جناب‌عالی، ریاست و همکاران اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان برای تلاش‌های صادقانه و شبانه‌روزی آن‌ها و تقدیر از دستاوردهای مهم و ارزنده‌ای که در این سه سال رقم زدند، معتقدم دیپلماسی تحول‌آفرین برای اصفهان نیازمند دیپلمات شهری و امکانات دیپلماتیک متناسب است و بدون آن‌ها دیپلماسی در لابه‌لای سطور اخبار داخلی محصور می‌ماند و و هیچ‌گاه نهادهای ملی متولی روابط بین‌المللی در کشور اصفهان را در جایگاه یک شریک راهبردی نخواهند دید.

نظر شما