شناسهٔ خبر: 67663185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش منطقه ای و بین المللی در قبال قتل عام در مواصی

صاحب‌خبر -
واکنش منطقه ای و بین المللی در قبال قتل عام در مواصی
خبرگزاری آریا- در پی جنایت قتل عام گسترده رژیم صهیونیستی در روز شنبه علیه غیر نظامیان و آوارگان منطقه "مواصی" در استان خان‌یونس موجی از واکنشهای جهانی را در خصوص این کشتار شنیع برانگیخت.

در نتیجه این قتل عام، 90 نفر که نیمی از آنها کودک و زن بودند به شهادت رسیده و حدود 300 نفر از جمله ده‌ها کودک و زن،مجروح شدند.

باید گفت که ادامه‌ی این تجاوزات گسترده علیه غیرنظامیان توسط صهیونیستها چیزی جز اصرار آمریکا بر تداوم این جنایات نسل کشی علیه مردم فلسطین نبوده وتلاششان نیز برای انعقاد توافق آتش‌بس در غزه تنها برای مجوز دادن به اتاق فکر دشمن اشغالگر برای ارتکاب این جنایات است.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اسلامی ایران تصریح کرد "هدف قرار دادن خیمه‌های آوارگان در مناطق امن اعلام شده، جنایتی جدید در پرونده جنایات صهیونیست‌ها است که در سایه سکوت جامعه جهانی و حمایت همه جانبه‌ی آمریکا از این رژیم اشغالگر ونیز مواضع دوگانه کشورهای اروپایی و عدم استفاده از توانمندی‌های کشورهای اسلامی صورت گرفته و می‌گیرد.

وی افزود: صهیونیست ها بار دیگر وحشی‌گری خود را با این جنایت نشان دادند و ثابت کردند که برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های میدانی خود به هیچ خط قرمزی در رابطه با ارزش های انسانی پایبند نیستند، اما باید بدانند که ادامه این راه "جز جلب تنفر بیشتر جامعه جهانی" چیزی برایشان به همراه نخواهد داشت.

یمن
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با محکوم کردن "قتل عام وحشیانه نسل‌کشی اشغالگران صهیونیست"، بر همبستگی کامل خود با مردم فلسطین، مقاومت آنها و حق مشروع آنها برای دفاع از خود را از هر طریق ممکن تاکید کرد.

مقاومت یمن با تکرار این درخواست برای اجرای همه روش‌ها برای محاکمه رهبران اشغالگر بعنوان جنایتکاران جنگی، از مردم آزاده جهان خواست تا "همبستگی بیشتر و موضع‌گیری سختگیرانه‌تری نسبت به ظلم و ستم بر مردم فلسطین در غزه از خود نشان دهند.

شورای عالی سیاسی یمن نیز به نوبه خود این کشتار را محکوم کرد و آن را امتداد جنایات نسل‌کشی علیه مردم فلسطین"با حمایت آمریکا دانست.

مصر

مصر نیز به نوبه خود این کشتار را با شدیدترین عبارات محکوم و تاکید کرد که "این جنایات مشمول مرور زمان نخواهند شد و تحت هیچ توجیهی قابل قبول نیستند".

وی خاطرنشان کرد: "این تجاوزات مداوم علیه شهروندان فلسطینی، سنگ‌اندازی ومانع‌تراشی بزرگ بر سر راه تلاش‌هایی است که در حال حاضر برای رسیدن به آرامش و آتش‌بس انجام می‌شود، و عواقب جدی در پی دارد و بر رنج ودرد مردم بی پناه فلسطین می افزاید".

شوقی علام مفتی مصر نیز به نوبه خود، کشتار اشغالگران در مواصی خان یونس، "ادامه جنگ نسل کشی سیستماتیک "اسرائیل" در مقابل چشم وگوش جامعه جهانی است و جنایتی شرم آور و نقض آشکار مفاد حقوق وقوانین بین المللی و نادیده گرفتن ارزشهای انسانی و قداست روحی تلقی می شود.

اردن

"سفیان القضات"، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه اردن بر محکومیت مطلق "اسرائیل" به نقض قواعد حقوق بین‌الملل و قوانین بشردوستانه،و سرپیچی از اراده‌ی جامعه جهانی در محکوم ساختن تجاوزات این رژیم اشغالگر تأکید کرده وخواستار پایان دادن به جنگ، ارتکاب جنایات نسل کشی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و پایان ممانعت از ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه و بیمارستان ها و سازمان های امدادی که نقش بشردوستانه عمده ای را در ارائه خدمات اساسی حیاتی به فلسطینی ها در نوار غزه ایفا می کنند، شد و بر لزوم اقدام جامعه بین‌المللی در حمایت از مردم فلسطین، تاکید کرد.

به موازات آن، جنبش اسلامی اردن خواستار شرکت در تظاهرات مردمی در مجاورت سفارت اشغالگر در امان، پایتخت این کشور در اعلام محکومیت کشتار خان‌یونس و تمامی کشتارهای اشغالگران در نوار غزه شد.

عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان خواستار آتش بس فوری و دائمی و تامین حمایت از غیرنظامیان در تمامی اراضی اشغالی فلسطین شد و بر ضرورت فعال سازی و حمایت از مکانیسم های قطعنامه های جهانی بر ضد تداوم نقض حقوق بشر وقوانین بین المللی توسط رژیم اشغالگر "اسرائیل" تاکید کرد.

کویت

وزارت امور خارجه کویت همچنین جنایات مرتکب شده توسط نیروهای اشغالگر علیه مردم فلسطین را به شدت محکوم کرد و خاطرنشان کرد این تجاوزات "اسرائیل"جنایت جنگی است و اشاره کرد که این "رژیم" تلاش های بین المللی برای آتش بس و دستیابی به توافق برای پایان دادن به تجاوز را دست کم می گیرد."

ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنچه در غزه اتفاق می افتد جنگ یا دفاع از خود نیست، بلکه نسل‌کشی است، گفت: تا زمانی که "اسرائیل" با اشغال سرزمینها به دنبال تامین امنیت خود است هیچ کشوری در منطقه از جمله ترکیه نمی‌تواند احساس امنیت کند، وافزود "همه ما باید به فکر ناتوانی جهان اسلام در تحمیل حرف خود بر "اسرائیل" آنهم با وجود جمعیت دو میلیارد نفری و توان اقتصادی آن تریلیون ها دلار باشیم،این تنها نهادهای بین المللی نیستند که آزمون غزه را پس نداده‌اند، بلکه نهادهای جهان اسلام نیز در این امر موفق نبوده اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سرزمین های اشغالی فلسطین

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین نیز به نوبه خود از عدم پاسخگویی در قبال جنایت نسل کشی در غزه توسط اشغالگران "اسرائیل" ،احساس انزجار کرد.

کلمبیا

رئیس جمهور کلمبیا گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا نیز به نوبه خود تأکید کرد که از بی عدالتی بزرگی که در نوار غزه در حق فلسطینیان انجام می شود، احساس شرمندگی می کند.

علاوه بر کشتار مواصی خان‌یونس، دیروز شنبه، دشمن صهیونیستی کشتار دیگری را در اردوگاه ساحلی واقع درغرب شهر غزه انجام داد و مسجد "ابیض" را هدف قرار داد که در نتیجه آن حداقل 22 شهید و زخمی شدند.

نظر شما