شناسهٔ خبر: 67663128 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

استقرار سیستم‌ های موشکی پرتاب چندگانه بلاروس در مرز با اوکراین

با توجه به بالاگرفتن تنش‌ ها در مرز اوکراین و بلاروس طی دو سال گذشته، طی این مدت از یک سو اوکراین نیروهایش را در مرز با بلاروس مستقر کرد و از سوی دیگر بلاروس نیروها و تجهیزاتش را برای آمادگی مقابله با اوکراین در مرز مستقر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

روسیه سال گذشته، برخی تسلیحات هسته‌ ای تاکتیکی خود را به بلاروس که هم مرز با اوکراین، لهستان، لتونی و لیتوانی است، منتقل کرد.

این موضوع در حالی است که وزارت دفاع بلاروس اواخر ماه گذشته اعلام کرد که پس از یک حادثه امنیتی و در پاسخ به تجمع نیروهای اوکراینی در حال تقویت مرزهای خود است. این وزارت‌ خانه همچنین گفت که یک بخش از سیستم‌ های موشکی پرتاب چندگانه برای آزمایش آمادگی رزمی آنها در مرز مستقر شده است.

در جریان بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴، بلاروس به عنوان میانجی و صلح‌جو عمل کرد و موضعی بی‌ طرف در قبال الحاق کریمه به روسیه اتخاذ کرد و وجهه خود را به‌عنوان «حامی امنیت و ثبات» در منطقه تقویت کرد.

با این حال، بحران سیاسی ۲۰۲۰ در بلاروس وابستگی الکساندر لوکاشنکو به کرملین را افزایش داد و او به متحد مهم روسیه در تهاجم فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین تبدیل شد.

روسیه از اوایل دهه ۱۹۹۰ روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بسیار نزدیکی با بلاروس ایجاد کرده است. منافع اصلی روسیه در بلاروس دو چیز است. اول، بلاروس از نظر اقتصادی برای روسیه مهم است، زیرا به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای بیش از ۲۰ درصد صادرات انرژی روسیه به اتحادیه اروپا عمل می‌کند. دوم، بلاروس برای سیاست امنیتی روسیه بسیار مهم است.

بلاروس کوتاه‌ترین راه به منطقه کالینینگراد روسیه از طریق به اصطلاح کریدور سووالکی است، یک منطقه مرزی به طول شصت و پنج مایل در مرز لهستان و لیتوانی که دسترسی روسیه به دریای بالتیک را فراهم می‌ کند اما تحت کنترل روسیه نیست.

اوایل تیر ماه امسال خبرگزاری رویترز نوشت: سرویس مرزی بلاروس در بیانیه اعلام کرده بود یک کوادکوپتر به‌طور غیر قانونی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد زیرساخت‌ های مرزی بلاروس از مرز اوکراین وارد کشور شد که نیروهای امنیت مرزی آن را ساقط کردند.

سرویس مرزی همان زمان از کشف مواد یک بمب دست‌ ساز در همان منطقه مرزی خبر داده و گفته بود از وجود یک گروه از نیروهای روس حامی اوکراین در مرز مشترک بلاروس و اوکراین مطلع است.

وزارت دفاع بلاروس بعدتر تصاویری از سامانه‌ های موشکی پرتاب چندگانه، موسوم به پولونز را منتشر کرد که در امتداد مرز با اوکراین در نزدیکی مناطق جنگلی مستقر شده‌ اند.

حضور نیروهای نظامی اوکراین در مرز با بلاروس حتی باعث شد تا روسیه نیز نسبت به آن واکنشنشان دهد، ان طور که خبرگزاری تاس گزارش داده، سخنگوی کرملین چندی قبل گفته بود: روسیه موضوع تقویت حضور نیروهای نظامی اوکراین در مرز با بلاروس را مشکل خود می‌داند چرا که مسکو متحد مینسک است.

او ادامه داده بود: این موضوع نه تنها برای مینسک، بلکه برای مسکو نیز نگران کننده است، زیرا ما دو کشور متحد و شریک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور درباره موضوع تقویت حضور نیروهای اوکراین در مرز بلاروس در ارتباط کامل هستند.

حالا امروز آن طور که رویترز خبر داده،الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در جریان بازدید از این منطقه مرزی گفته است: اطلاعات بلاروس مشخص می‌ کند که اوکراین نیروهای خود را از مناطق حساس خارج کرده است.

او تصریح کرد: این بدان معناست که نیروهای (اوکراینی) که به عنوان نیروی کمکی وارد شده بودند، اکنون ناپدید شده‌ اند. در حال حاضر، دیگر هیچ مشکلی با اوکراینی‌ ها وجود ندارد و امیدوارم در آینده هم هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

لوکاشنکو که در نشستی با مقامات منطقه‌ای صخبت می‌ کرد همچنین گفت نیروهای اضافی بلاروسی که به منطقه اعزام شده‌ اند باید به پایگاه‌ های تعیین شده خود بازگردند. ما باید نیروهای خود را از مرز عقب بکشیم. به‌طوری که فهمیده شود که ما بجز نیروهای عملیات ویژه، هیچ قصدی برای جنگ یا تمرکز نیروهای مسلح خود در اینجا نداریم.

این در حالی است که سخنگوی نیروهای گارد مرزی اوکراین در بیانیه‌ ای که در فضای مجازی منتشر شد، گزارش‌ ها درباره استقرار نیروهای کمکی را رد کرد و مدعی شد: از ابتدا بلاروس‌ ها این تهدید را برای خود ایجاد کردند و سپس همان تهدید را برطرف کردند.

نظر شما