شناسهٔ خبر: 67663064 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

جزئیات تازه از 2 هزار و ۵۰۶ جسد مجهول الهویه

اقتصادنیوز: معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی درباره آمار افرادی که به صورت مجهول‌الهویه دفن می‌شوند، گفت: تعداد اجسادی که به صورت ناشناس به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند در سال ۱۴۰۲ برابر با دو هزار و ۵۰۶ جسد بوده که از این تعداد یکهزار و صد پیکر شناسایی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، مسعود قادی پاشا درباره افراد مجهول‌الهویه گفت: افرادی که هویت آن‌ها مشخص نباشد، مجهول الهویه نامیده می‌شوند. ممکن است که کسی در اثر تصادف جان خود را از دست بدهد و هیچ مدرک هویتی را به همراه نداشته باشد، این فرد به عنوان مجهول الهویه به ما ارجاع داده می‌شود تا اقدامات شناسایی از این فرد انجام شده و بعد از این که شناسایی شد، هویت آن فرد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا افرادی که مجهول الهویه هستند، علاوه بر اینکه معاینات ظاهری برای این افراد انجام می‌دهیم، صفات ثانویه این افراد نیز بررسی می‌شود مانند رنگ مو، رنگ چشم، دندان یا مواردی مانند عمل جراحی که در گذشته انجام داده بودند، بررسی می‌شود، چراکه همه این موارد می‌تواند در تشخیص هویت این افراد کمک کننده باشد.

خبر مرتبط
توضیحات پزشکی قانونی درباره نامه منتشر شده در رابطه با مرگ نیکا شاکرمی!

اقتصادنیوز: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان نامه این سازمان در خصوص مرگ مرحومه نیکا شاکرمی منتشر شده است، وجود خارجی نداشته و صدور آن نیز تکذیب می‌شود.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: بعد از این مراحل در بحث کالبدگشایی چنانچه نیاز باشد نمونه خون و نمونه ناخن یا بافت اخذ می‌شود و از این طریق هویت فرد مشخص می‌شود. اجساد مجهول الهویه حداکثر یک ماه نگهداری می‌شوند و بعد از آن باتوجه به دستور مرجع قضایی دستور دفن صادر می‌شود، مگر اینکه مرجع قضایی دستور دفن را به تعویق بیاندازد.

قادی پاشا خاطرنشان کرد: در غیراینصورت وقتی کارهای بررسی انجام شد، چنانچه خانواده بازهم شناسایی نشود با هماهنگی مرجع قضایی جسد مجهول الهویه دفن می‌شود. مشخصات ظاهری و نمونه‌های آزمایشگاهی در پرونده ثبت می‌شود، چراکه ممکن است یک فرد مجهول الهویه ۶ ماه یا یکسال بعد شناسایی شود و در صورت شناسایی توسط خانواده محل دفن عزیزشان به خانواده اعلام می‌شود.

وی درباره آمار افرادی که به صورت مجهول‌الهویه دفن می‌شوند، گفت: تعداد اجسادی که به صورت ناشناس به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند در سال ۱۴۰۲ برابر با دو هزار و ۵۰۶ جسد بوده که از این تعداد یکهزار و صد پیکر شناسایی شده‌اند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افرادی که دارای نارضایتی جنسی هستند، گفت: این پرونده‌ها از مرجع قضایی به ما ارجاع داده می‌شود و ما پاسخگو به مرجع قضایی هستیم. براساس دستورالعمل سازمان این افراد باید ۶ ماه تحت نظر یک روانشناس و روانپزشک قرار بگیرند که در حال حاضر این مدت زمان به یک سال افزایش پیدا کرده است.

قادی پاشا تصریح کرد: معمولا این کار در کلینیک‌های دانشگاهی انجام می‌شود بعد از یکسال مجددا بررسی می‌شود اگر نیاز به بررسی مجدد باشد این پرونده به کمیسیون ارجاع داده می‌شود و در کمیسیون پزشکی قانونی بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که این فرد مشکل ملال جنسیتی را دارد یا خیر و در نتیجه پاسخ به مرجع قضایی اعلام می‌شود.

 

نظر شما