شناسهٔ خبر: 67663046 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر نشر ۲۷ بعثت مطرح کرد؛

ضرورت سوژه‌یابی در ادبیات دفاع مقدس

مدیر نشر ۲۷ بعثت بر ضرورت شناخت سوژه و انتقال آن بین نویسندگان در حوزه ادبیات دفاع مقدس تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

جواد کلاته عربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تاثیر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در ایجاد امید و انگیزه برای جامعه گفت: جنگ میراث گران‌بهایی است که در ذات خود حرکت رو به جلو و امید و پیشرفت را دارد.

او ادامه داد: ما جنگ هشت ساله را اداره کردیم و یک وجب از خاکمان را به بیگانه ندادیم. با دست خالی، با نوآوری، با ایثار و از خود گذشتی و نگاه‌های مدیریتی و روش‌های جهادی کشورمان را حفظ کردیم.

این نویسنده درباره ذات کتاب‌های دفاع مقدس، افزود: این کتاب‌ها بیان‌کننده محتوای جهادی و ایثارگونه است. همان محتوای مدیریتی که با دست خالی می‌تواند از میهنش دفاع کند، آن مدیریت، امروز می‌تواند به ما امید و راهکار برای ساختن و آباد کردن جامعه بدهد. اساساً نگاه ما به ادبیات دفاع مقدس چنین نگاهی و در راستای ساخت جمهوری اسلامی است.

کلاته عربی با اشاره به ایجاد خلاقیت در نوشتن زندگی‌نامه شهدا و نیاز نویسندگان این حوزه به مجمعی در این زمینه گفت: این حوزه با تمام متولیان متعدد و طیف عظیم مخاطبان و نویسندگانی که دارد، هنوز راه خود را آنچنان که باید پیدا نکرده است. هنگامی که به استان‌ها و شهرستان‌ها نگاه می‌کنیم، اوضاع خوب نیست، تهران اما شرایط به مراتب بهتر است.

او در ادامه گفت: بسیاری از عزیزان بزرگ حوزه دفاع مقدس که کارهای بزرگی کردند و سنگ بناهای عظیمی گذاشتند، کار خود را تکمیل نکردند، یعنی کار خود را انجام دادند و جریان سازی کردند اما کار خود را به اتمام نرسانده‌اند، چه بزرگان و چه ارگان‌ها و متولیان این حوزه.

کلاته عربی با بیان اینکه یک مجمع عمومی، یک ستاد هماهنگ کننده باید وجود داشته باشد تا وصل مشترک اهالی این حوزه باشد، گفت: ما نیاز داریم جایی که دغدغه‌ها مطرح شود، مسئله تعریف شود. ما نمی‌خواهیم نهادی تعریف کنیم که در کنار این همه نهادهایی که وجود دارد، متولی‌گری کند. ما متولی زیاد داریم اما شورایی، جمع ریش‌سفیدانی، جمع بزرگانی که بتوانند در حد خوراک فکری و راهبری فکری کردن برای عموم مخاطبان، نویسندگان و ناشران عمل کنند، نداریم.

او با اشاره به فعالیت‌های نشر ۲۷ بعثت بیان کرد: ما در انتشارات سعی کردیم وارد تنوع کاری داشته باشیم و در حوزه‌های مختلفی چون حوزه زنان مشارکت کننده در جنگ وارد شده‌ایم و یا بخش‌های رمان و نوجوان، برخی از عزیزان چون جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز نگاه‌های تازه‌ای را در بازارنشر در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس وارد کرده‌اند. ما نیازمند شناخت سوژه‌ها و دست‌به دست دادن سوژه‌ها به نویسندگان هستیم. برای انجام کارهایی از این دست وجود چنین مجمعی نیاز است. وقتی شما به مخاطب در انتخاب محصول کمک کردید خودبه‌خودپروسه تولید و ترویج درست می‌شود.

نظر شما