شناسهٔ خبر: 67661940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اف‌بی‌آی هویت عامل سوءقصد به ترامپ را تایید کرد

اکرم ترابی

درحالی‌که اداره تحقیقات فدرال آمریکا هویت عامل سوءقصد به جان ترامپ را اعلام کرده است، اما رسانه‌ها اطلاعات ضدونقیضی را درباره افکار او منتشر کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا به دست جوانی که اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» هویت او را به‌عنوان «توماس متیو کروکس» ۲۰ ساله تایید کرد، ترور شد. گوش سمت راست ترامپ در این حمله ناکام، دچار جراحت شده است.

عامل ترور احتمالی ترامپ که با تیراندازی عوامل امنیتی در صحنه کشته شد، در فیلمی که از خود منتشر کرده است، می‌گوید: «من از جمهوری‌خواهان متنفرم. من از ترامپ متنفرم. و حدس بزنید چه؟ شما آدم اشتباهی دارید.»

این در حالی است که طبق سوابق وضعیت رای دهندگان ایالت پنسیلوانیا، نام کروکس به‌عنوان یک «جمهوری‌خواه» ثبت شده بود. با این حال، عامل تیراندازی قبلا کمک کوچکی به یک گروه همسو با دموکرات‌ها کرده بود.

در پی وقوع ترور ترامپ، مسوول اف‌بی‌آی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «اف‌بی‌آی "توماس متیو کروکس" ۲۰ ساله، از بتل پارک پنسیلوانیا را به‌عنوان سوژه‌ای که در تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ۱۳ ژوئیه در باتلر پنسیلوانیا دست داشت، شناسایی کرده است. این یک تحقیق فعال و در حال انجام است و هر که اطلاعاتی دارد که می‌تواند به این تحقیق کمک کند، تشویق می‌شود عکس‌ها یا ویدیوها را به صورت آنلاین ارسال کرده یا تماس بگیرد.»

در جریان کمپین ترامپ، صدای چند مرتبه تیراندازی به گوش رسیده و عامل مهاجم ظاهرا در پشت‌بام ساختمانی در مجاورت محل سخنرانی کمین کرده بود. ترامپ بعد از شنیدن صدای تیراندازی، ناگهان دستش را روی گوش خود گرفت و سریعا توسط پرسنل امنیتی به محاصره درآمد. براساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده، هنگامی که ترامپ از صحنه خارج می‌شد، خون از روی گوش و کنار صورتش جاری بود. او به بیمارستان منتقل شد و ساعاتی بعد مرخص شده و به نیوجرسی رفت.

به گفته منابع، محل تیراندازی تا محل سخنرانی ترامپ حدود ۱۳۰ یارد فاصله داشت و یک کارگاه تولید بود.

ضارب توسط تک‌تیراندازان سرویس مخفی کشته شد و از صحنه جرم یک تفنگ سبک AR کشف شد. اف‌بی‌ای در مورد سلاح و گلوله استفاده شده در این تیراندازی هنوز اظهارنظری نکرده است و اطلاعات بیشتر را به تحقیقات بیشتر منوط کرده است. اینکه چرا کروکس به نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری شلیک کرد، هنوز به طور قطع مشخص نیست.

«کوین روجک» مسئول ویژه اف‌بی‌آی در دفتر میدانی پیتسبورگ در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «آنچه امروز رخ داد را سوء قصد علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، می‌نامیم. این آژانس هیچ اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی پیش از سوء قصد علیه دونالد ترامپ ندارد. از دیدگاه آژانس، ما هیچ اطلاعاتی از قبل درباره تهدید خاصی در ارتباط با این رویداد نداشتیم.»

این مقام اف‌بی‌آی همچنین گفت تجهیزات و وسایل مرتبط با خنثی‌سازی بمب به دلیل «احتیاط فراوان» در محل وقوع تیراندازی مستقر شده است.

او گفت: «این در درجه اول رویه استاندارد کشف هر بسته مشکوک است؛ در این مورد بسته مشکوکی در اطراف جایی که تیرانداز بود، شناسایی شد و بنابراین ما با احتیاط فراوان، تجهیزات خنثی‌سازی بمب را مستقر کردیم تا مطمئن شویم که محوطه پاک شده است تا بازرسان بتوانند با خیال راحت در منطقه حرکت کنند.»

او به جزئیات این بسته‌ها اشاره‌ای نکرد، اما گفت با هر بسته‌ای باید به گونه‌ای برخورد شود که گویی یک وسیله انفجاری است.

اف‌بی‌آی هویت عامل سوءقصد به ترامپ را تایید کرد سوءقصد به جان ترامپ

مقامات همچنین در حال بررسی چگونگی وقوع تیراندازی هستند، از جمله گزارش‌های شاهدان عینی مبنی بر اینکه مرد مسلح را در حال بالا رفتن از پشت‌بام ساختمانی در مجاورت محل تیراندازی دیده‌اند.

در همین حال یک مامور سابق سرویس مخفی آمریکا می‌گوید که ترامپ انتظار دارد که سطح حفاظتی مشابه جو بایدن، رئیس‌جمهور در حال کار آمریکا داشته باشد.

«جوزف لاسورسا» یک مامور سابق سرویس مخفی که در میان عوامل امنیتی ریاست جمهوری آمریکا حضور داشت، گفت: «این حمله قطعا منجر به بازنگری در امنیت ترامپ خواهد شد و در آینده احتمالا سطح حفاظتی بیشتر شبیه به یک رئیس جمهور مستقر خواهد شد.»

به گزارش رویترز، لاسورسا گفت: «یک بررسی فشرده از این حادثه انجام خواهد شد و یک تجدید نظر گسترده وجود خواهد داشت. این اتفاق قابل تحمل نیست.»

سرویس مخفی آمریکا در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات زیاد اعلام کرد که اخیرا «منابع و قابلیت‌های حفاظتی» را به تیم عوامل امنیتی ترامپ اضافه کرده بود.

یک مامور بازنشسته که در خدمات حفاظتی آمریکا کار می‌کرد و به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کرد، گفت این حادثه باید جرقه یک بازنگری داخلی و در حالت ایده‌آل یک بررسی خارجی هم باشد. این عامل امنیتی سابق گفت: «وخامت وضعیت مستلزم بررسی دقیق برای جلوگیری از چنین شکست‌هایی در آینده و اطمینان از پاسخگویی در همه سطوح است.»

انتهای پیام

نظر شما