شناسهٔ خبر: 67660715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سوگواری محرم با مراسم تعزیه زعفرجن در خراسان جنوبی

تعزیه زعفر جن آئین و مراسم نمایشی در شهرستان بشرویه است از زعفرجن که در روز دهم محرم (عاشورا) به همراه تعدادی از اجنه به همراهی و کمک امام حسین (ع) و یارانشان می‌آیند و امام حسین (ع) پیشنهاد ایشان را قبول نکرده و رد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به محض ورود زعفرجن و چهره به چهره شدن با امام حسین(ع) اجازه ورود به صحنه جنگ می‌خواهد و اما امام حسین(ع) در جواب زعفرجن می‌فرمایند: خداوند تو را بیامرزد تو به وظیفه ات عمل کرده‌ای اما امروز باید حجت تمام شود. این مراسم با قدمت طولانی با بهترین کیفیت و نحو برگزار می‌شود. 

لباس‌ها و ادوات که در مراسم استفاده می‌شود، شمشیرها که از همان زمان سابق است و تفاوتی ندارد و اما لباس‌ها براساس مرور زمان از بین رفته و فرسوده شده است و اما دوباره با همان نوع و رنگ قدیم زرد توسط بانوان بشرویه‌ای که در هنر خیاطی مهارت دارند و موروثی از مادران به دخترها مننتقل شده، دوخته و آماده می‌شود.

تعداد افرادی که نقش اجنه دارند بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است. سردسته آنها با در دست داشتن علم «علمدار» پشت سر زعفرجن قرار دارد و همچنین یک نفر دیگربه عنوان خدمتکار زعفرجن پشت سر اوست که وسیله‌ای چوبی و چهار ضلعی شکل «چوب درخت گردو یا چنار» به عنوان سایه بان یا سایه انداز در دست دارد و بالای سر زعفرجن گرفته است. این وسیله چوبی به «چرخچه» مشهور است، به این علت نامگذاری شده است که شبیه دستگاه نخ ریسی سنتی بوده و در پشت سر این دو نفر جنیان دیگر قرار دارند که از نظر رتبه و منزلت با هم فرقی ندارند.

این مراسم با شماره ۲۰۵۸ در فهرست میراث معنوی کشور ناملموس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما