شناسهٔ خبر: 67660403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت وگو با مهر عنوان شد؛

فعالیت ۱۳۵۰ هیئت مذهبی در خراسان جنوبی/ ۱۲ محور مهم منبرهای محرم

بیرجند-مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بااشاره به فعالیت یک هزار و ۳۵۰ هیئت مذهبی در استان گفت: ۱۲ مسئله محوری در بحث منبرهای ماه محرم با توجه به قله‌ای که برای آن تعریف شده مدنظر است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حجت سالاری‌مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از برنامه هر ساله هیئت‌های مذهبی در استان عزاداری برای سید و سالار شهیدان است.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ روز گذشته برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری عزاداری امام حسین علیه السلام در دهه اول محرم آغاز شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به آمادگی هیأت‌های مذهبی برای عزاداری امام حسین علیه السلام و آغاز برنامه‌هایشان گفت: منتخبان هیئت‌های مذهبی استان شب جمعه در حرم امام رضا علیه السلام در صحن قدس به اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان پرداختند.

سالاری مکی ادامه داد: عزاداری سنتی خراسان جنوبی توسط این هیئت‌ها به صورت باشکوه و پرشور برگزار شد.

وی افزود: مراسم علم بندان شهر بیرجند، مراسم حسن حسین شهرستان بشرویه و گرده سینه زنی شاهرخت شهرستان زیرکوه توسط هیئت‌های مذهبی منتخب استان در صحن قدس حرم رضوی برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: شاهد یک جمعیت باشکوه در حرم رضوی برای برگزاری مراسم سنتی استان خراسان جنوبی بودیم.

سالاری‌مکی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۳۵۰ هیئت مذهبی فعالیت‌های خود را در ماه محرم آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: قالب هیئت‌های مذهبی از دو روز گذشته فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کرده‌اند به طوری که بسیاری از افراد از اقصی نقاط کشور برای شرکت در مراسم عزاداری به محل تولد خود در روستاهای استان حضور می‌یابند.

وی یادآور شد: مراسم هیئت‌ها در دهه اول محرم پابرجا بوده و مراسم‌های عزاداری و زیارت عاشورا جزو برنامه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال در بحث محتوا در ماه محرم بحث گفتمان مقاومت مدنظر بوده که در جلسات قبل از محرم از مداحان برنامه ریزان هیئت این موضوع را خواستار بوده‌ایم، اضافه کرد: از امروز نیز فراخوان تولید محتوا در هیئت‌های مذهبی استان صورت گرفته است.

سالاری‌مکی با اشاره به اینکه ۱۲ مسئله محوری در بحث منابر ماه محرم با توجه به قله‌ای که برای آن تعریف شده مدنظر است، افزود: گفتمان مقاومت، سبک زندگی سیدالشهدا، بحث آسیب‌های اجتماعی و موضوع همدلی، اتحاد و انسجام، بحث عفاف و حجاب، غیرت دینی جزو منابر بحث محتوایی است‌.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که بسیار در ایام محرم به آن توجه می‌شود و حتی حضرت حسین علیه السلام در روز تاسوعا به وجود مبارک حضرت ابوالفضل العباس فرمودند برو از دشمن مهلت بگیر تا این یک شب را به نماز و مناجات و به قرآن خواندن سپری کنیم به آن تاکید داشته‌اند، تصریح کرد: در ۱۰ روز اول محرم ۱۰ آیه از آیات کلیدی قرآن کریم در قالب زندگی با آیه‌ها ارائه می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه داد: هر روز طرح زندگی با آیه‌ها که ناظر بر محور گفتمان مقاومت بوده از طریق صدا و سیما منتشر و به افرادی که شرکت می‌کنند هدایایی تقدیم می‌شود.

سالاری مکی یادآور شد: در ابتدای مراسم‌های عزاداری در ماه محرم مقرر شده هیئت‌های مذهبی تلاوت قرآن خود را از این آیات به صورت منسجم داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین از روحانیون هیئت‌ها نیز خواسته شده ناظر بر این آیات سخنرانی کنند و مداح هیئت نیز در همین محور کسب فیضی برای خود و مجموعه هیئت داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: یکی از کارهای ارزشمندی که در گذشته نیز وجود داشته و هر روز شاهد رونق آن هستیم اتحاد، همدلی و انسجام در مجموعه هیئت‌ها حول محور نماز ظهر عاشورا است.

سالاری مکی ادامه داد: در کنار شور حسینی معرفت و شعوری که قرار است ما را به سبک زندگی سیدالشهدا و مکتب ایشان برساند و در یک کلام مَحرم مُحرم سیدالشهدا و جزو افرادی باشیم که محرم ما را بیشتر نزدیک به سیدالشهدا نماید همین موضوعات است.

وی افزود: باید مانند دانش آموزی در مکتب سیدالشهدا بتوانیم درس وفا، غیرت، ادب و درس بندگی بیاموزیم و در این مسیر نکاتی وجود دارد که خوشبختانه سال به سال خلاقیت در این راستا به ویژه در بین جوانان که در هیئت‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: نوجوانان و جوانان روایتگری هیئت را بر عهده دارند.

سالاری‌مکی بیان کرد: همچنین هیئت‌ها در کنار عزاداری اقداماتی از جمله تهیه جهیزیه نو عروسان نیازمند و خدمات اجتماعی را از سبک زندگی اربعینی انجام می‌دهد و چیدمان هیئت را در قالب کار اربعینی گره زده‌اند.

وی اضافه کرد: روز به روز در مسئله هیئت آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند که هیئت کانون جهاد تبیین می‌باشد فعالیت‌های زیباتری را شاهد هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خادمان هیئت‌ها چندین جلسه در طول سال برگزار شده تا تبیین مناسب صورت گیرد، تصریح کرد: این نشست‌ها و کارگاه‌ها برای ۱۲۰ نفر از مسئولان فرهنگی و رسانه هیئت‌ها در قالب رویداد هوای نو در مشهد مقدس برگزار شده است.

سالاری‌مکی بیان داشت: سال گذشته برنامه‌ای برای قسمت بانوان برگزار شده و در تصمیم‌گیری‌های مجموعه هیئت نیاز مجموعه سمت خواهران لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه مثلث تعالی هیئت از سال گذشته آغاز شده است، اضافه کرد: بر اساس این برنامه هر هیئت یک مقوله خدمت اجتماعی را با محوریت امام و روحانی برای جلوگیری از برخی از آسیب‌ها داشته باشند و هر هیئت یک مناسبت محوری در طول سال داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: رویکردی که در حال حاضر در هیئت‌های مذهبی به آن توجه شده مخصوص دهه محرم نبوده و این موضوع باید ظهور و بروز یابد که هیئت در همه جا در صحنه است.

سالاری‌مکی یادآور شد: در بحث مبلغین و مبلغات تقریباً در سه ماه گذشته حدود شش نشست تبیینی و محتوایی برگزار شده است.

وی با اشاره به سامانه شمع مربوط به توانمندسازی و شبکه سازی مبلغین و مبلغات گفت: در این سامانه مجموعه‌های محتوایی در قالب‌های مختلف در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ درصد مبلغان در استان خط سیر محتوایی را رعایت کرده‌اند و در ماه محرم امسال هم به لحاظ محتوای مکتوب و دیگر محتواها می‌توانند استفاده کنند.

نظر شما