شناسهٔ خبر: 67660284 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون امور بین‌الملل وزارت دادگستری مطرح کرد

آخرین وضعیت لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور

زهرا میرزایی

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: تقریبا ۵ هزار  نفر از ایرانیان در کشورهای دیگر زندانی‌اند و بیشترین جرایم ایرانیانی که در  خارج از کشور  محبوس هستند مربوط به حمل  مواد غیرقانونی است که به کشورهای دیگر با خود برده‌اند.

صاحب‌خبر -

عسکر جلالیان در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت «لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور» گفت:  یکی از اقدامات بسیار مهم و اساسی در این زمینه کارگروه حقوقی و قضایی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است. شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ۸ کارگروه دارد.  این ۸ کارگروه مهمترین و اصلی ترین کارگروه حقوقی و قضایی است که تحویل وزارت دادگستری است و وزیر دادگستری رییس این کارگروه و معاون وزیردادگستری دبیر آن است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ با یک برنامه فشرده تلاش کردیم که لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور را در این کارگروه تصویب  کنیم و اقدامی در جهت حمایت از ایرانیان خارج از کشور انجام دهیم. بنابر توصیه  مقام معظم رهبری که فرمودند ایرانیان خارج از کشور فرصت هستند و بنا بر توصیه رییس قوه قضاییه که گفته اند ایرانیان خارج از کشور شهروندان این کشور محسوب می شوند و شهروندان هر جای دنیا باید مورد حمایت قرار گیرند و همچنین طبق تاکیدات وزیر دادگستری مبنی بر اینکه ما باید به ایرانیان خارج از کشور در چارچوب حمایت های حقوقی و قضایی خدمات ارایه دهیم؛  پیش نویس این لایحه تهیه شد و در دستور کار این کارگروه قرار گرفت و با دعوت از دستگاه‌های ذی ربط این لایحه در ۲۶ ماده نهایتا آماده شده و برای سیر مراحل قانونی به دولت ارسال شد و دولت در جلسات متعددی در کمیسیون‌های ذی ربط و نهایتا در صحن علنی هیات وزیران با حذف و اضافه و  ادغام برخی از مواد این لایحه،  در  ۱۶ ماده نهایی شد و تیرماه ۱۴۰۲ این لایحه برای مجلس ارسال شد تا سیر مراحل تصویب را در مجلس بگذراند.

معاون حقوق بشر وامور بین الملل وزیر دادگستری گفت: در کمیسیون‌های مجلس در سال  ۱۴۰۲ کارهای کارشناسی و مباحثی که مدنظر بود بر روی لایحه انجام شد و ۱۶ ماده آن با اصلاحاتی به تصویب رسید و در نوبت صحنی مجلس است تا تصویب نهایی شده و برای ارسال ابلاغ شود.

وی ادامه داد: به عنوان دبیر کارگروه حقوقی و قضایی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از همه کسانی که نسبت به ایرانیان خارج از کشور دغدغه دارند، درخواست می کنم که هر پیشنهادی که در خصوص این لایحه دارند، به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی منعکس کنند تا در صحن مجلس  این لایحه پختگی لازم را پیدا کند. بر اساس قانون این لایحه اکنون بر روی سایت مجلس شورای اسلامی  قابل دسترس است و هر شهروندی اگر پیشنهادی در خصوص تکمیل شدن این لایحه دارد،  می تواند به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منعکس کند تا در روند تصویب مورد توجه قرار گیرد.

جلالیان با بیان اینکه در کشور برای تردد بر روی همه ایرانیان خارج از کشور باز است، گفت:  ما معتقدیم جمعیتی که به عنوان ایرانیان خارج از کشور در خارج از این مرز و بوم زندگی می کنند، برای کشور فرصت هستند و همه آنهایی که در خارج از کشورند، سرمایه این کشورند و متعلق به این آب و خاک هستند و حاکمیت و دولت وظیفه دارند که نسبت به سرنوشت آنها احساس تکلیف کنند و اگر جایی دچار مشکلاتی شدند به آنها کمک کند.

وی گفت: در وزارت خارجه سامانه‌هایی ایجاد شده تا بتوانیم خدمات درست و دقیقی به ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم. سامانه میخک مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی است و هر جا خدمات کنسولی که نیاز باشد و باید در داخل کشور پیگیری شود از طریق آن سامانه برای ایرانیان قابل پیگیری است و در دسترس آنهاست. همچنین سامانه پرسمان تردد ( اطلاع از وضعیت حقوقی خروج از ایران) راه اندازی شده و  هر ایرانی در هر جای دنیا باشد، می تواند از طریق این سامانه  از وضعیت حقوقی و قضایی خود مطلع شود و اگر برای تردد خود ابهامی داشته باشد، می تواند وارد سامانه شود و سوالش را بپرسد و در کوتاه ترین زمان به او  پاسخ داده می شود. همچنین در حوزه قضایی هم دسترسی به سامانه ثنا برای ثبت لایحه و یا دریافت جوابیه  که مرتبط با قوه قضاییه است، برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شده و می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند.

جلالیان با بیان اینکه اقداماتی که برای تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل کشور فراهم شده است را با جدیت دنبال می کنیم، گفت: اخیرا با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف کشور یک فرصتی را فراهم کردیم که ایرانیان خارج از کشور بتوانند از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف بهره برده و استفاده کنند. یک شعبه  حل اختلاف ویژه ایرانیان خارج از کشور در یکی از مراکز خدمات حقوقی بخش خصوصی راه اندازی شده و ایرانیان خارج از کشور می توانند مواردی که در چارچوب وظایف شورای حل اختلاف است را به آنجا ارجاع دهند و با مراجعه به این شعبه مسایل خود را حل کنند.

وی گفت: ما معتقدیم ایرانی در هر جای دنیا است باید عزیز و محترم باشد حتی پشت میله‌های زندان. معتقدیم ایرانی در هر جای این کره خاکی است شهروند ماست  و ما در قبال او مسئولیت داریم. تمامی ایرانیانی که در کشورهای مختلف به هر دلیلی زندانی اند، دلیلش مهم نیست بلکه ما تمام ظرفیت هایمان را به کار می گیریم.هم در چارچوب کارگروه حقوقی و قضایی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و هم در چارچوب موافقتنامه‌های معاضدت قضایی تلاش می کنیم که به این شهروندان کمک کنیم و خدمات ارائه دهیم و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده ولی معتقدیم که کم است و باید بیش از این باشد.

وی درباره آمار مربوط به ایرانیانی که در خارج از کشور محبوس هستند؟ گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد ولی تقریبا ۵ هزار  نفر از ایرانیان در کشورهای دیگر  محبوس اند.

جلالیان گفت: ۲۹ موافقتنامه انتقال محکومین با کشورها امضا شده وتمام ظرفیت و تلاشمان را به کار گرفتیم که زندانیان ایرانی خارج از کشور را به داخل کشور منتقل کنیم.

وی درباره جرایم ارتکابی ایرانیان خارج از کشور گفت:‌ جرایم آنها مختلف است از مواد مخدر گرفته تا تردد غیرمجاز ولی بیشترین جرایم ایرانیانی که در  خارج از کشور  محبوس هستند مربوط به حمل مواد غیرقانونی است که به کشورهای دیگر با خود برده‌اند. ما به ایرانیانی که به کشورهای دیگر تردد دارند توصیه می کنیم که حتما حقوق  و قوانین داخلی کشورها را رعایت کنند و به آن احترام بگذارند. ما ایرانیانی داریم که در کشورهای دیگر زندانی‌اند و  موادی را با خود حمل کرده‌اند که در ایران جرم نیست ولی در کشورهای دیگر حمل برخی از داروها مثل داروهای کدیین دار جرم است.

جلالیان درباره لوایح مربوط به حمایت از ایرانیان خارج از کشور که در مجلس در حال بررسی است، گفت: لوایح متعدد حقوقی و قضایی در این زمینه داریم که در نوبت صحن مجلس است مثل معاضدت حقوقی در امور کیفری، معاضدت حقوقی در امور مدنی، لایحه انتقال محکومین و لایحه استرداد مجرمین. این لوایح در دستور رسیدگی صحن مجلس است و از مجلس درخواست داریم که برای تسهیل و تسریع کمک به ایرانیان خارج از کشور در تصویب این لوایح سریعا اقدام کنند.

انتهای پیام

نظر شما