شناسهٔ خبر: 67660202 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گفت و گوی مفصل تابناک با رئیس پیشین سازمان مدیریت بحران؛

تهران پس از بحران وحشتناک است/ سرانجام تلخ ۲ میلیون نفر پس از زلزله/ ۱۲ هزار پلاک بر روی گسل

«تهران پس از بحران وحشتناک است.» این جمله را معاون وزیر پیشین کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم در گفت و گوی مفصل خود با خبرنگار تابناک مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

تابناک- «تهران پس از بحران وحشتناک است.» این جمله را اسماعیل نجار معاون وزیر پیشین کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم در گفت و گوی مفصل خود با خبرنگار تابناک مطرح کرد.

.

او هشدار می‌دهد در صورت وقوع زلزله در تهران حداقل ۲ میلیون نفر در تهران تحت تاثیر مستقیم قرار خواهند گرفت.

.

تصویر هوش مصنوعی از تهران پس از زلزله


نجار همچنین از طرح مهمی گفت که می‌توانست تهران را در زمان بحران نجات دهد، اما با کارشکنی‌های یک کارشناس ساده در یک اداره اجرایی نشد.

.تصویر هوش مصنوعی از تهران پس از زلزله

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم همچنین در اظهارنظری وحشتناک می‌گوید: براساس آمار ۱۲ هزار پلاک در تهران بر روی گسل ساخته شدند این به معنای ۱۲ هزار مسکونی نیست و ممکن است در یک پلاک برجی چند طبقه ساخته شده باشد و هر پلاک می‌تواند در زمان بحران مشکلات زیادی را ایجاد کند.

.

تصویر هوش مصنوعی از تهران پس از زلزله

مشروح گفت و گوی خبرنگار تابناک با اسماعیل نجار معاون وزیر پیشین کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم را می‌توانید در ادامه بخوانید.

.

اسماعیل نجار با اشاره به اینکه دورتادور تهران را گسل‌های مهمی احاطه کردند، می‌گوید: تهران بر روی سه گسل بسیار بزرگ «شمال»، «مشا» و «ری» قرار دارد و هر کدام از این گسل‌ها قدرت زلزله بالای هفت ریشتر را دارند.

معاون وزیر پیشین کشور می‌افزاید: هریک از این گسل‌ها اگر عمل کنند می‌توانند حدود ۲ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم با بیان اینکه از این تعداد برخی کشته و برخی مجروح و برخی دیگر نیز بی خانمان خواهند شد، اضافه می‌کند: مطالعه‌ای پیش‌تر در این زمینه انجام شده بود که بر طبق آن تعداد زیادی در بدو حادثه در تهران فوت خواهند کرد.


نجار با اشاره به آمار متناقض کارشناسی در مورد تعداد کشته شدگان زلزله احتمالی در تهران، بیان می‌کند: کارشناسان در مورد آمار کشته شدگان عدد‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند، اما با توجه به جمعیت سیال ۴ میلیونی تهران اگر حادثه در شب رخ دهد نفرات کمتری کشته خواهند شد چراکه تعدادی از جمعیت تهران برای کار‌های اداری و کسب و کار در پایتخت حضور پیدا می‌کنند و در شب این افراد از شهر خارج می‌شوند بنابراین اگر حادثه در روز رخ دهد تلفات بیشتری خواهد داشت.

معاون وزیر پیشین کشور با اشاره به احتمال تخریب راه‌ها پس از زلزله، عنوان می‌کند: در صورت بروز حادثه، امداد رسانی در تهران قطعا سخت و با مشکلات زیادی همراه خواهد بود چرا که ممکن است در راه‌های ارتباطی اختلالاتی ایجاد می‌شود عملیات نجات زمینی با مشکل مواجه خواهد شد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم ادامه می‌دهد: به خاطر احتمال اختلال در راهها، باید بیشتر عملیات‌های نجات و امدادی به صورت پروازی انجام شود البته در سال‌های گذشته این موضوع نیز مورد تاکید قرار گرفته و در این زمینه اقدامات متعددی (مانند احداث باند‌های نشست و برخاست در مکان مختلف پایتخت و...) انجام شده است.

نجار البته هشدار می‌دهد که با توجه به نداشتن بالگرد دید در شب، امکان امدادرسانی در شب در صورت وقوع زلزله وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دوازدهم در واکنش به افرادی که به تعداد محدود بالگرد‌های امدادی در کشور انتقاد می‌کنند، می‌گوید: در صورت بروز هرگونه حادثه صرفا بالگرد‌های هلال احمر و اورژانس حضور نخواهند داشت و بالگرد‌های بخش‌های مختلف از جمله نیرو‌های مسلح نیز در زمینه امدادی مامور به امدادرسانی و نجات خواهند شد و از این جهت جای نگرانی نیست.

او در خصوص باند‌های فرودگاهی که در زمان حادثه می‌توان از آن در زمینه جابجایی مصدومین کمک گرفت، نیز می‌افزاید: سه باند فرودگاهی دوشان تپه، قلعه مرغی و مهرآباد در تهران وجود دارد که می‌تواند در زمان حادثه از طریق آن حمل و نقل انجام شود.

نجار برای اولین بار در یک مصاحبه از اصرار عجیب یک نهاد برای واگذاری یک باند فرودگاهی می‌گوید و می‌افزاید: یکی از مراکز اصرار داشت تا باند دوشان تپه را واگذار کند که با اصرار وزارت کشور این موضوع منتفی شد.
 
معاون وزیر پیشین کشور همچنین از تصمیمی که در دقیقه نود از اجرای آن جلوگیری شد، اینگونه پرده داشت: «تصمیم گرفته شده بود که مرکز فرماندهی و کنترل مدیریت بحران در محدوده شهر آفتاب احداث شود، اما با مخالفت‌های یکی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه این طرح به سرانجام نرسید.»

او در توضیح این تصمیم می‌گوید: این تصمیم از این جهت گرفته شده بود که اولا شهرآفتاب خارج از تهران است و در صورت بروز حادثه در تهران امکان مدیریت پایتخت وجود داشت از طرف دیگر شهر آفتاب به مکان‌های حیاتی مانند فرودگاه، مترو و راه‌های ارتباطی و.. دسترسی‌های مناسبی دارد.

نجار خاطرنشان می‌کند: همچنین امکاناتی که در حرم حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شده (از جمله پارکینگ و ۴۵۰۰ سرویس بهداشتی و حمام و...) می‌توانست در لزوم به عنوان یک نقاهتگاه بزرگ مورد استفاده قرار گیرد و در بخش‌های مختلف حرم از جمله پارکینگ آن می‌توانستیم بیمارستان‌های سیار احداث کنیم، اگر با احداث این مرکز در آن محدوده موافقت می‌شود عملا مشکل عملیات انتقال مجروحین با بالگرد در دوران حادثه مرتفع می‌شد.

معاون وزیر پیشین کشور ادامه می‌دهد: یکی از استدلال‌های مخالفت با ساخت این مرکز در آن دوران این بود که می‌گفتند شهر آفتاب نزدیک گسل ری است و مکان دیگری را در نزدیکی ساوه برای این احداث این مرکز در نظر گرفتند، اما مشکل اینجا بود که ساخت و ساز و یا انتقال زیرساخت‌هایی که شهرآفتاب دارد در ساوه هزینه هنگفتی را طلب می‌کرد و منطقی نبود.

به گفته نجار، برای برنامه ریزی جهت امدادرسانی به پایتخت در زمان بحران بازدید‌های زیادی از کشور‌های مختلف از جمله ژاپن، روسیه و.. داشتیم و در زمینه کار‌های زیادی هم انجام شده، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

او می‌افزاید: در ایران عمده تجربه ما در زمینه امداد در زمان حادثه، مراکز جمعیتی حداکثر ۱۰۰ هزار نفری بوده است و محل حادثه در دهه‌های اخیر بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نداشته لذا حادثه در کلانشهر تهران با این جمعیت قطعا تجربه جدیدی خواهد بود و قطعا می‌تواند مشکل ساز شود. کلیه امکانات و منابع انسانی تنها می‌تواند ۲۰ درصد نیاز در زمان حادثه را تامین کند و پایتخت از این لحاظ نیز باید تامین شود.

معاون وزیر پیشین کشور عنوان می‌کند: براساس آمار ۱۲ هزار پلاک در تهران بر روی گسل ساخته شدند این به معنای ۱۲ هزار مسکونی نیست و ممکن است در یک پلاک برجی چند طبقه ساخته شده باشد و هر پلاک می‌تواند در زمان بحران مشکلات زیادی را ایجاد کند.

وی در خاتمه طرحی برای دوران بحران در تهران مطرح کرد که قابل تامل است؛ به گفته نجار، باید مسئولیت پشتیبانی هر منطقه تهران به یک استان واگذار شود و منطقه‌ها با استان متناظر دائما و نه صرفا در زمان بحران مراوده دو جانبه داشته باشند و به صورت برخط اطلاعات دو طرف منتقل شود و در هر لحظه در جریان تمامی مسائل اتفاقات باشند، در این صورت اگر بحرانی رخ دهد استان مورد نظر می‌تواند سریعا وارد عمل شود و منطقه تحت نظر خود را مدیریت کند.

 

.

 

نظر شما