شناسهٔ خبر: 67660023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

کربلای ۱۴۴۶

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کربلای ۱۴۴۶» نوشت: وقایع امروز نشان می‌دهد تهاجم وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده علیه مردم غزه که وجدان بشریت را جریحه‌دار کرده، نه تنها تمامی ندارد که هر روز وجهه دیگری از خوی بربریت این رژیم را در عرصه جهانی به تصویر می‌کشد.

روز گذشته ارتش اشغالگر در تداوم سلسله جنایات خود، با استفاده از ۵ بمب mk84 امریکایی به محل اسکان آوارگان در منطقه «المواصی» در خان‌یونس حمله‌ور شد. از طرف دیگر توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین به طور فشرده و متوالی چادرهای آوارگان را مورد هدف قرار می‌داد که طی این حملات ترکیبی ۱۵۹ نفر شهید و ۲۸۹ نفر دیگر زخمی شدند. طبق گزارش‌های محلی، این منطقه به طور کامل هدف قرار گرفته است؛ منطقه‌ای که بیش از ۸۰ هزار آواره در آن وجود دارد. شدت انفجارها در این منطقه به حدی بوده که اجساد بعضی از شهدا زیر خاک مدفون شده است. به گفته کارشناسان این بمب‌ها که وزنی معادل یک تن دارند بشدت سنگرشکن و مخرب هستند. ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه بیش از ۵ هزار عدد از آنها را در اختیار تل‌آویو قرار داده است. البته حملات ارتش رژیم صهیونیستی متوقف نشد و آنها در دور دوم جنایت خود در کمتر از ۲ ساعت با حمله به غرب شهر غزه دست کم ۱۰ فلسطینی دیگر را نیز شهید کرد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز در تکاپو برای توجیه این جنایت خود مدعی شد که هدف از این حمله ترور «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس بوده است.

کربلای ۱۴۴۶

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بایدها و نبایدها در چینش کابینه؛ شایسته‌سالاری یا شرکت سهامی احزاب؟!» نوشت: مدعیان اصلاحات اعتدال که دولت را شرکت سهامی احزاب پنداشته‌اند، در حال خبرسازی و گروکشی برای کسب سهم بیشتر در کابینه دولت جدید هستند و از دولت توقع پست و مقام دارند.

در همین شرایط، روزنامه هم میهن ارگان رسانه‌ای حلقه خاتمی در ستاد پزشکیان گزارش داده بود: مسعود پزشکیان در زمینه انتخاب وزرای پیشنهادی خود به مجلس تصمیم به تشکیل شورای موقت راهبردی دارد که مقرر است اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری.

به دنبال آن، جواد آذری جهرمی، از «کاسبی پست» خبر داد و نوشت: «چرا این اخبار دست به دست می‌شود؟ عده‌ای از شوق خدمت! حاضرند هر وعده‌ای به هر کسی بدهند تا مثلاً وزیر شوند. عده‌ای هم طالب این وعده‌هایند و امروز، روز کاسبی آنهاست. لذا با خبرسازی، این بازار مکاره فاسد شکل می‌گیرد.»

چند روز پس این ماجرا، خبری مبنی بر انتصاب ظریف به عنوان «رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم» منتشر شد و این در شرایطی است که ظریف به عنوان یکی از معماران برجام و اعتماد کنندگان به آمریکا گفته بود؛ «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست دادن اعتبارم هستم.»

کربلای ۱۴۴۶

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روضه مکشوفه غزه» نوشت: رژیم صهیونیستی در دویست‌وهشتادویکمین روز جنگ غزه جنایت دیگری را مرتکب شد و با حمله به خیمه‌های آوارگان فلسطینی در خان‌یونس، بیش از ۷۰ نفر را شهید و صدها نفر دیگر را زخمی کرد؛ جنایتی که به بهانه ترور محمد الضیف، فرمانده القسام انجام شد، اما صهیونیست‌ها از این جنایات دست خالی بازگشتند و حماس کشته شدن او را تکذیب کرد تا لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاه نسل‌کشی اسرائیل ثبت شود.

به گزارش «جوان»، در شرایطی که جامعه جهانی هر روز نسبت به فاجعه انسانی در غزه هشدار می‌دهد و از رژیم صهیونیستی می‌خواهد هر چه سریع‌تر به نسل‌کشی فلسطینیان پایان دهد، سران افراطی این رژیم در رویکرد موازی با نظام بین‌المللی هر روز دامنه جنایت‌های‌شان را گسترش می‌دهند. دو روز پس از جنایت ارتش صهیونیستی در حمله به مدرسه «العوده» در خان‌یونس که ده‌ها شهید و زخمی برجای گذاشت، صهیونیست‌ها جنایت دیگری را علیه فلسطینیان این باریکه مرتکب شدند.

بر اساس آنچه دفاع مدنی غزه اعلام کرد، صدها فلسطینی آواره روز شنبه در یک سری حملات خشونت‌آمیز با جنگنده‌های اسرائیلی در غرب شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه کشته و زخمی شدند. به گزارش القدس‌العربی، شاهدان عینی گزارش دادند که جنگنده‌های صهیونیستی یک سری حملات را به منطقه «ناس» واقع در المواصی در غرب شهر خان‌یونس انجام دادند. شاهدان توضیح دادند که منطقه مورد هدف مملو از هزاران آواره فلسطینی بود.

کربلای ۱۴۴۶

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «فرمانده افسانه‌ای» را برگزید و نوشت: ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته در اقدامی جنایت‌کارانه به اردوگاه المواصی در خان‌یونس حمله کرد. رژیم اشغالگر قصدش از این حمله را ترور محمد ضیف، فرمانده گردان‌های القسام (شاخه نظامی‌حماس) اعلام کرد، هرچند به گفته المیادین لبنان به نقل از منابع موثق، این ترور ناموفق و حاصل آن کشتار مردم بی‌گناه شامل زن و کودک در این اردوگاه آوارگان بود.

اما محمد ضیف کیست که اسرائیل سال‌ها خانه به خانه دنبال او می‌گردد و تاکنون ۶ بار توسط رژیم صهیونیستی ترور شده ولی هر بار از ترور جان سالم به در برده است؟ در همین ارتباط آلموج بوکر خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش دیروز خود گفته بود: اگر محمد ضیف از بمب‌هایی که امروز در محلی که در خان‌یونس ریخته شد جان سالم به در برد، دیگر هرگز نخواهد مرد. او برای فلسطینی‌ها مانند داستان‌های اسطوره‌ای ایرانیان است. مردم غزه و فلسطین اعتقاد دارند او بیش از ۳ دهه است مبارزه می‌کند، خانه به خانه نقل مکان می‌کند و تمام طرح‌های مبارزاتی فلسطینی‌ها را می‌چیند و در یک کلام او را «ضیف» خطاب کرده‌اند، یعنی فردی که «میهمان» خانه‌هاست. داستان‌های عجیب و خارق‌العاده‌ای توسط مردم غزه از او نقل می‌شود. برخی اعتقاد دارند نشده که ضیف ۲ شب در یک خانه اسکان داشته باشد و هر بار مکان خود را عوض می‌کند. در غزه شایع است او هرگز از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده نمی‌کند و مانند استادش یحیی عیاش اسرائیلی‌ها را به ستوه آورده است.

«محمد دیاب ابراهیم المصری» معروف به محمد ضیف که میان نیروهای حماس به «ابوخالد» هم معروف است، از سال ۱۹۹۸ تاکنون حداقل شش بار موفق به فرار از سوءقصد ارتش اسرائیل شده است. این در حالی است که سال ۲۰۱۴ همسر و فرزند ۶ ماهه‌اش توسط نیروی هوایی اسرائیل به شهادت رسیدند. برخی رسانه‌های عبری هم از او چهره اسطوره‌ای ساخته‌اند و اعتقاد دارند در آخرین ترور ضیف دست و پایش را از دست داده است اما تصاویری که به نقل از او بعد از عملیات توفان الاقصی منتشر شد، خلاف این خبر را تأیید می‌کند. اسرائیلی‌ها درباره او می‌گویند در هیچ خانه‌ای بیش از یک بار نخوابیده و در هیچ مکانی به طور دائمی نمی‌ماند. اسرائیلی‌ها به او لقب «فرزند مرگ» داده‌اند، چون ۶ بار از تلاش برای ترور، جان سالم به در برده است!

کربلای ۱۴۴۶

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «هیاهوی تعارفات شرقی» را برگزید و نوشت: اقتصاد ایران از فقر سرمایه و فناوری رنج می‌برد و حالا تحریم با دومین مالک ذخایر گاز و چهارمین مالک ذخایر نفت جهان چنان کرده است که تبعات فقر سرمایه به زیرساخت‌های اقتصاد کشور برسد و بازار داخلی و صنایع با ناترازی انرژی دست و پنجه نرم کنند. در این شرایط بخشی از بدنه اجرایی حکمرانی مدعی بوده است که پیمان‌های منطقه‌ای و بلوک شرق می‌توانند حفره بزرگ فقر سرمایه در ایران را پر کنند و تبلیغات گسترده‌ای برای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین یا سند ۲۰ ساله همکاری‌های ایران و روسیه و حالا برای حضور ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس انجام می‌شود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد دستاورد این همه هیاهو برای اقتصاد ایران چیز دندان‌گیری نخواهد بود.

فقر سرمایه خارجی، اقتصاد ایران را به چالش جدی کشیده است؛ حالا انتظارها از جذب سرمایه خارجی، نه برای توسعه که برای حفظ وضع موجود است. ایران دومین مالک بزرگ ذخایر گاز و چهارمین مالک بزرگ ذخایر نفت جهان است. بر اساس برآورد شرکت نفتی بریتیش پترولیوم ایران ۹.۳ درصد از کل ذخایر نفتی جهان و ۱۹.۴ درصد کل ذخایر نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد. همچنین ایران با داشتن ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب، دومین کشور دارنده ذخایر گاز دنیا پس از روسیه است. این میزان ذخایر در حدود ۱۸ درصد کل ذخایر گاز جهان محسوب می‌شود. روسیه با در اختیار داشتن ۳۷ هزار میلیارد متر مکعب اولین و قطر با در اختیار داشتن ۱۳ درصد ذخایر گازی جهان سومین کشور بزرگ مالک گاز جهان است.

کربلای ۱۴۴۶

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برق‌گرفتگی اقتصاد ایران» نوشت: اقتصاد ایران در سال جاری و سال‌های آینده به احتمال زیاد همچنان با بحران ناترازی و کمبود عرضه برق مواجه خواهد بود. قیمت‏‏‌گذاری دستوری و موانع تولید برق از چالش‏‏‌هایی هستند که این صنعت در کوتاه‏‏‌مدت با آن مواجه است. از طرفی گرمایش جهانی و کمبود آب از چالش‌های بلندمدت تأمین برق در اقتصادی در حال توسعه همچون ایران است. کسری برق به مثابه یک ضعف زیرساختی باعث صدمه به بنگاه‌های تولیدی و صنایع می‌شود. برای نمونه در صنعت خودرو به دلیل قطعی برق در واحدهای تولیدی خودرو و قطعه‏‏‌سازی، تابستانی سخت برای خودروسازان پیش‏‏‌بینی شده است. بدون شک تنها راه‏‏‌حل، حذف قیمت‏‏‌گذاری دستوری به‌منظور تحریک تولید برق و تأمین امنیت حقوق مالکیت برای تولیدکنندگان برق از طریق حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر غیرآبی است. بر اساس پیش‌بینی‌های آب و هوایی، ایران تا پایان قرن بیست و یکم با افزایش قابل توجه دما مواجه خواهد شد که این، لزوم رفع موانع تولید برق را در اولویت قرار می‌دهد.

محدودیت‌های تأمین برق با افزایش گرمایش زمین بدون شک برای کشوری همچون ایران که به توسعه صنعتی نیاز دارد، یک مانع جدی برای رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در آینده به این معناست که تعداد روزهای گرم از تعداد روزهای سرد بیشتر خواهد بود. این برای صنایع ایران که هر سال در فصول گرم در خط مقدم تعطیلی و قطعی برق قرار می‌گیرند چندان خبر خوبی نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال‌های آتی نیز ممکن است در نتیجه افزایش دما و کمبود آب، همچنان با رشد تقاضا برای برق و کمبود عرضه آن مواجه باشیم.

کربلای ۱۴۴۶

نظر شما