شناسهٔ خبر: 67659906 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دریای سرخ؛ برزخ راهبرد نظامی آمریکا

آمریکا در حالی به جنگ در دریای سرخ و علیه یمن با ادعای محافظت از دریانوردی ادامه می‌دهد که ریشه حل بحران ایجاد آتش‌بس در نوار غزه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزانارتش یمن در جدیدترین عملیات خود علیه رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، طی یک عملیات پیچیده و ترکیبی کشتی کاریسالیس را در دریای سرخ و تنگه باب‌‎المندب هدف قرار داد.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، گفت: هدف‌گیری این کشتی به دلیل اقدام شرکت مالک کشتی در نقض تصمیم مربوط به ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی انجام شد و این کشتی دو بار هدف حمله قرار گرفت؛ بار نخست در دریای سرخ و بار دوم در باب‌المندب که با استفاده از چندین فروند موشک بالستیک، موشک دریایی مناسب و پهپاد صورت گرفت.

شکست سیاست ارتش آمریکا در دریای سرخ

پایگاه ریسپانسیبل استیت کرافت در گزارشی با عنوان «جنگ با نیرو‌های یمنی بحران دریای سرخ را متوقف نمی‌کند»، نوشت: حملات آمریکا در یمن خطرناک و غیر ضروری است و هر راه حل واقعی از غزه شروع می‌شود.

آمریکا در حال جنگ غیرقانونی در یمن است، جایی که مسیر‌های اصلی کشتیرانی در امتداد سواحل این کشور به دلیل خشونت‌های مداوم در منطقه مختل شده است.

نگرانی آمریکا از عواقب اقتصادی در دریای سرخ

با وجود درک گسترده در واشنگتن درباره اینکه عملیات نظامی آمریکا در یمن قوانین آمریکا را نقض می‌کند، مقام‌های آمریکایی همچنان اصرار دارند که باید به حملات نظامی خود ادامه دهند، که به گفته آن‌ها برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل‌و‌نقل تجاری از طریق خاورمیانه ضروری است.

مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام)، در جلسه استماع سنا در مارس (فروردین)، پس از اینکه از او در مورد افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ پرسیده شد، مدعی شد: اقتصاد آمریکا به خطوط دریای آزاد متکی است؛ ما با راهبرد امنیت ملی خود اجازه نمی‌دهیم یک بازیگر دولتی یا غیردولتی بر آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز، باب المندب یا کانال سوئز تأثیر بگذارد.

از ژانویه گدشته (دی ۱۴۰۲) آمریکا حملات هوایی و سایر حملات نظامی را در یمن هدایت می‌کند؛ نیرو‌های ارتش آمریکا، یمن را هدف قرار داده‌اند.

نیرو‌های ارتش یمن در ماه‌های اخیر کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی را که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی است در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند؛ ارتش یمن تاکید کرده تا زمانی که رژیم صهیونیستی به حمله نظامی خود به غزه پایان ندهد، به عملیات خود ادامه خواهد داد.

نگرانی اصلی در واشنگتن پیامد‌های عملیات نیرو‌های یمنی بر اقتصاد جهانی بوده است؛ همان‌طور که مقام‌های آمریکایی بار‌ها اشاره کرده‌اند، ۱۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریای سرخ انجام می‌شود که ۱۲ درصد از تجارت نفت مبتنی بر دریا را شامل می‌شود.

اگرچه کاخ سفید تاکید کرده که جو بایدن از اختیار قانونی برای اقدام نظامی علیه ارتش یمن برخوردار است، اما چندین تن از اعضای کنگره این ادعا را رد کرده‌اند.

در جلسه استماع سنا در فوریه گذشته (بهمن ۱۴۰۲)، چندین سناتور توجه خود را به قطعنامه اختیارهای جنگی جلب کردند که تصریح می‌کند رئیس‎جمهور آمریکا نمی‌تواند بیش از ۶۰ روز بدون تایید کنگره به خصومت‌ها ادامه دهد.

با وجود این، کنگره نتوانسته اقدامی انجام دهد، حتی اکنون که ضرب‌الاجل به پایان رسیده است.

آتش‎بس غزه؛ راه حل پایان بحران در دریای سرخ

 حتی در حالی که دولت آمریکا و کنگره با یک جنگ غیرقانونی پیش می‌روند، جایگزین‌هایی برای رسیدگی به وضعیت دریای سرخ وجود دارد.

همان‌طور که برخی از مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند، ایده‌آل‌ترین و شاید بدیهی‌ترین جایگزین، دستیابی به آتش‌بس در غزه است.

ارتش یمن همچنان اصرار دارد تا زمانی که اسرائیل به محاصره غزه پایان ندهد، به عملیات خود پایان نخواهد داد.

با این حال، دولت بایدن با هر ۲ رویکرد مخالفت کرده است؛ دولت آمریکا نه‌تنها به حمایت از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، باوجود اذعان به تشدید «فاجعه انسانی»، ادامه داده است، بلکه همچنان تمایلی به تحمل طولانی‌تر زمان حمل‌ونقل که با آن مرتبط است، ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما