شناسهٔ خبر: 67659567 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌بس پیشنهادی آمریکا محرمانه و نامفهوم است/ بایدن در شرایط داخلی ایالات متحده به دنبال دستاوردی با محوریت منطقه است

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: واقعیت این است که هیچ اخباری در مورد تضمین یا ضمانت اجرای این طرح آتش‌بس منشر نشده اما حماس همچنان به دنبال رقم اخذ تضمین‌های مشخص و پایدار بوده و خواهد بود.

صاحب‌خبر -

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موافقت اسرائیل و حماس با چارچوب توافق آتش‌بس غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هرچیز باید توجه داشت که خبر موافقت طرفین جنگ غزه با آتش‌بس مذکور از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده مطرح شده و بر همین اساس باید متوجه بود که بایدن با توجه به شرایط داخلی آمریکا، به دنبال دستاوردی با محوریت منطقه است. مهمترین دستاوردی هم که وی به دنبال رقم زدن آن بوده این است که شرایطی را برای اسرائیل رقم بزند که اولاً امنیت این رژیم حفظ شود و دوم اینکه از پیامدهای عملیات طوفان الاقصی خارج شود. در واقع آمریکایی‌ها در طول 9 ماه گذشته با تمام توان سیاسی و لجستیکی و حتی رسانه‌ای از اسرائیل حمایت کردند. همچنین حمایت‌های حقوقی آمریکا از اسرائیل و جلوگیری از آتش‌بس موقت به انضمام وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دلیلی است بر اثبات حمایت‌های بی چون و چرای این کشور از اسرائیل.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که اگر آمریکایی‌ها بخواهند جنایات در غزه و همچنین آپارتاید را در این منطقه به پایان برسانند می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان این اقدام را انجام دهند اما ادامه این موضوع بدون شک مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای نتانیاهو به ارمغان خواهد داشت و آن هم فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون خواهد بود. لذا باید گفت طرح‌هایی که چهار ماه پس از طوفان الاقصی توسط آمریکایی‌ها با عناوین مختلف مطرح شده و در شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب شد اما هیچگاه اجرایی نشد، برای حل و فصل هر دو موضوع مذکور است. بر این اساس آخرین طرح موردنظر آمریکایی‌ها در مورد آتش‌بس غزه هم به گونه‌ای غیرشفاف و محرمانه ارائه شد و در این راستا رژیم صهیونیستی هم با اضافه کردن چندین بند به این طرح، سعی کرد تا جهت این طرح را به نفع خودش تغییر دهد و هنوز هم در این رابطه هیچ پاسخی داده نشده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با این تفاسیر، آخرین اظهارات بایدن به نوعی نشان می‌دهد که در مورد اجرای این توافق راه زیادی وجود دارد و بر همین اساس هنوز هم مشخص نیست که اسرائیل و آمریکا به دنبال پیاده‌سازی چه سناریوی در این راستا هستند. به همین دلیل بایدن هم با اضافه کردن بندهای تکمیلی توسط نتانیاهو به آتش‌بس مذکور سعی دارد که این طرح آتش‌بس را محرمانه باقی نگه دارد و به همین دلیل هیچ سخنی از مفاد آن به میان نیاورده است. نکته مهمی که باید بدان توجه شود این است که حماس به نمایندگی از مردم غزه و سایر جریان‌های مقاومت آماده پذیرش توافق‌های متعدد طی ماه‌های گذشته بوده و باید گفت که این جریان به صورت علنی انعطاف لازم را در این راه از خود نشان داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حماس شروطی از سوی خود در قبال طرح‌های آمریکا و کشورهای منطقه داشتند؛ به گونه‌ای که این جریان بارها اعلام کرده که دست بالا را در میدان نبرد دارند و یک طرح آتش‌بس موقت را نخواهند پذیرفت و صرفاً یک طرح ماندگار و دائمی را بر اساس محورهای عادلانه مدنظر خود دارند. واقعیت این است که هیچ اخباری در مورد تضمین یا ضمانت اجرای این طرح آتش‌بس منشر نشده اما حماس همچنان به دنبال رقم اخذ تضمین‌های مشخص و پایدار بوده و خواهد بود. به هر ترتیب طرح موردنظر بایدن را باید یک طرح غیرمشخص و محرمانه دانست که نتانیاهو هم محتوای این طرح را به نوعی به نفع خود تغییر داده است و باید آن را در راستا یا به موازات طرح‌های قبلی دانست.

انتهای پیام/

نظر شما