شناسهٔ خبر: 67658714 - سرویس سیاسی

«شهروند» از 6 روز عملیات جست‌وجو برای یافتن کودک 9ساله نیکشهری گزارش می‌دهد

تلاش مردم و امدادگران برای یافتن امیرحمزه

صاحب‌خبر -

[سیما فراهانی] یک هفته از مفقود شدن امیرحمزه، کودک ۹ ساله اهل نیکشهر، می‌گذرد. پسربچه‌ای که به روستایشان برمی‌گشت، اما در راه ماند و تا به حال بازنگشته است. هیچ آثار و نشانه‌ای از این بچه وجود ندارد. نیروها همگی بسیج شده‌اند و به‌دنبال امیرحمزه می‌گردند. نیروهای مردمی از یک‌سو و امدادگران هلال‌احمر از سوی دیگر در جست‌وجوی این پسربچه در منطقه هستند. تلاش‌ تیم‌های جست‌وجو در شرایطی ادامه دارد که گرمای کم‌سابقه‌ای منطقه را فراگرفته است. دما در نیکشهر و مناطق اطراف آن حدود 50درجه است. این کودک 9ساله که امیرحمزه فولادی نام دارد و همراه خانواده‌اش در روستای کهیری نیکشهر، در استان سیستان‌وبلوچستان زندگی می‌کرد، یک هفته قبل در راه بازگشت از مدرسه‌اش ناپدید شد. گفته می‌شود او همراه یکی از دوستانش از روستای توک متسنگ به سمت روستای کهیری راه افتادند و از روی کوه‌ها حرکت می‌کردند، اما در میانه راه امیرحمزه خسته شد. برای استراحت توقف کرد، اما دوستش به راه خود ادامه داد. او بدون امیرحمزه به روستا برگشت و دیگر از این پسربچه 9ساله هیچ خبری نشد. او برنگشت و خانواده‌اش همه جا را برای پیدا کردن او جست‌وجو کردند، اما هیچ آثار و نشانه‌ای از این بچه در آن منطقه صعب‌العبور وجود ندارد. در شرایطی که جست‌وجوها برای یافتن او به نتیجه‌ای نرسیده، خانواده‌اش از مردم درخواست کمک کرده‌اند تا شاید بتوانند این کودک را پیدا کنند.

تلاش‌ها برای یافتن امیرحمزه
حدود 300نفر از نیروهای مردمی و 25تا 30نیروی امدادگر هلال‌احمر به جست‌وجوی این کودک در منطقه می‌پردازند. ولی هنوز اثری از امیرحمزه نیست. حسن مصفا، معاون امدادونجات هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان که خودش از همان ابتدا در منطقه حضور داشت و پابه‌پای نیروهای امدادی به جست‌وجو پرداخته است، به خبرنگار «شهروند» از شرایط سخت در آن منطقه می‌گوید: «این حادثه روز هفدهم تیرماه اتفاق افتاد، اما خانواده‌اش روز 19تیر یعنی دو روز بعد این ماجرا را به هلال‌احمر خبر دادند. به محض اینکه مطلع شدیم، تیم‌های عملیاتی از شهرستان نیکشهر را به منطقه اعزام کردیم و در محل مفقود شدن بچه، تجسس‌ها آغاز شد. وقتی به آنجا رفتیم نیروهای محلی هم در حال جست‌وجو بودند. به ما گفتند که این بچه به همراه دوستش بوده، پسربچه‌ای تقریبا 12ساله؛ او برگشته بود ولی آن کودک برنگشت. برای همین آن پسربچه‌ای که برگشته بود، دقیقا محل ناپدید شدن امیرحمزه را به ما اعلام کرد و گفت تا اینجا با هم بودیم. ما هم آن منطقه و اطرافش را با کمک مردم محلی جست‌وجو کردیم ولی نتوانستیم پیدایش کنیم. روز بعد با توجه به وسعت منطقه دو تیم دیگر عملیاتی از شهرستان راسک و سرباز نیز به منطقه اعزام و به نیروهای امدادی ملحق شدند و وجب‌به‌وجبِ منطقه را گشتند ولی پیدا نشد. روز بعدش هم این تجسس‌ها ادامه پیدا کرد ولی پیدا نشد. شنبه نیز تیم آنست ما به منطقه آمد و از طریق سگ‌های زنده‌یاب منطقه را جست‌وجو کردیم. ولی تا الان که ظهر روز شنبه است، موفق به پیدا کردن این بچه نشدیم. ولی جست‌وجوها همچنان ادامه دارد.»

شرایط بسیار سخت است
او جزئیات دیگری از این عملیات سخت در میان کوه‌ها را روایت می‌کند و می‌گوید: «بالگرد ما در منطقه مستقر شده، ولی شرایط جوی اجازه پرواز نمی‌دهد. اگر شرایط بهتر شود از طریق هوایی هم تجسس می‌کنیم. ولی تا الان شواهد امر بر این بود که این بچه در آن منطقه نیست. بالغ بر 200تا 300نفر از کوهنوردان و مردم بومی در حال جست‌وجو هستند. تیم‌های عملیاتی ما هم حدود 25تا 30نفر هستند که در همان محدوده تجسس می‌کنند، اما هنوز نتوانسته اند او را پیدا کنند. حتی یک آثار هم مثل کفش یا رد پا هم پیدا نکردیم. تجسس‌ها انجام شده و منتظریم تجسس هوایی هم انجام شود. مسیر، کوهستانی است و شرایط در آنجا بسیار سخت و  وسعتش چندین کیلومتر است. در آن منطقه، گرما بالای 50درجه است. با وجود همه اینها با تمام توان از صبح تا شب در حال جست‌وجو هستیم. وجب‌به‌وجب را گشتیم. بچه‌ها در آنجا مستقر شده‌اند و مناطقی که حدس و گمان می‌شود که بچه آنجاست، جست‌وجو می‌شود. من خودم سه روز تمام آنجا بودم. ولی فعلا که هیچ نشانی از این بچه نیست.»

مشارکت نیروهای امدادی و محلی
همچنین سیداکبر علوی، رئیس جمعیت هلال‌احمرِ شهرستان نیکشهر، از ادامه جست‌وجوها خبر می‌دهد و می‌گوید: «علاوه بر تیم‌های جست‌وجوی هلال‌احمر شهرستان‌های نیکشهر و سرباز، دو گروه داوطلب پهپادی و ده‌ها تیم محلی در حال جست‌وجو هستند. با وجود گرمای هوا و صعب‌العبور بودن منطقه، تلاش‌ها برای یافتن این کودک همچنان با دل و جان ادامه دارد. پس از تأیید پاسگاه کهیری مبنی بر مفقودشدن امیر حمزه فولادی در ارتفاعات کوه‌های آهوران، بلافاصله تیم جست‌وجو و نجاتِ کوهستانِ جمعیت هلال‌احمر شهرستان نیکشهر به منطقه اعزام شده است.»
ابابکر نیک‌نژاد، بخشدار آهورانِ نیکشهر، نیز در این خصوص می‌گوید: «با پیگیری نماینده حوزه انتخابیه چابهار و استاندار سیستان‌وبلوچستان از استان‌های همجوار درخواست بالگرد شده که به‌دلیل شرایط نامساعد جوی اعزام بالگرد به روزهای آینده موکول شده است. کوهستانی بودن منطقه، گرمای هوا و صعب‌العبور بودن منطقه، اگرچه جست‌وجو را برای تیم‌های امدادونجات سخت کرده اما جست‌وجو برای یافتن این کودک همچنان با دل و جان از طریق بیش از 200نفر از نیروهای امدادی و مردم محلی ادامه دارد.»

نه نیروهای محلی و نه امدادگران متوقف نشده‌اند
یکی از نیروهای مردمی که از روز اول در منطقه حضور دارد و درجست‌وجوی امیرحمزه است، به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «از روز اول، مردم محلی روستا فعالیت خود را شروع کردند. مردم جمع شدند و تجسس را آغاز کردند. بعد از چندروز وقتی مردم کم آوردند و ناامید شدند از طریق شبکه‌های اجتماعی فراخوان صادر کردند و همه آمدند و با امکانات خودشان عملیات جست‌وجو را ادامه دادند. در این میان نیروهای امدادی نیز در محل حاضر شدند و کار جست‌وجو با تمام توان انجام می‌شود. صخره‌ها بلند است، گرما شدید شده و دره‌ها عمیق است. شرایط اینجا بسیار سخت است. با این حال هیچ‌کس، نه نیروهای محلی و نه امدادگران متوقف نشده‌اند و همه به‌دنبال امیرحمزه می‌گردیم و امیدواریم او را زنده و سالم پیدا کنیم.»