شناسهٔ خبر: 67658557 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

میرباقری عضو خبرگان:

پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام سختی و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند /شهید رئیسی به دنبال جامعه مدنی نبود / برخی می‌خواهند ایران را مانند ژاپن و آلمان کنند

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه دولت شهید رئیسی در معرض تحریف و تخریب قرار گرفته، از لزوم ایجاد نهضت روایتگری دولت به طور مستمر و بدون تقابل با دولت جدید سخن گفت.

صاحب‌خبر -
پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام سختی و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند /شهید رئیسی به دنبال جامعه مدنی نبود / برخی می‌خواهند ایران را مانند ژاپن و آلمان کنند
کد خبر: 667208
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰

نماینده مجلس خبرگان با بیان اینکه دولت شهید رئیسی در معرض تحریف و تخریب قرار گرفته، از لزوم ایجاد نهضت روایتگری دولت به طور مستمر و بدون تقابل با دولت جدید سخن گفت.

به گزارش رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم پیش از ظهر امروز در اختتامیه سلسله نشست های «ملت ابراهیم» که در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت 1403 در دفتر فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد گفت: دولت شهید رئیسی در معرض خطر تحریف و حتی تخریب بوده که به ناچار باید نهضت روایتگری این دولت را در آینده به طور مستمر و بدون تقابل با دولت جدید انجام و پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین الگویی از روایتگری حضرت زینب است، بیان داشت: باید در روایت دولت سیزدهم سبقت بگیریم و اجازه مطرح شدن روایت دیگری را ندهیم؛ باید مراقبت کنیم که روایت محاسن و خصوصیات اخلاقی شهید رئیسی موجب نشود که شخصیت وی از دولتش جدا شود. سیدحسن نصرالله تأکید کرده است که نیاز به رئیس جمهور الگو داریم که سیدابراهیم رئیسی چنین لیاقتی داشت و دولت در تراز را رقم زد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با قرائت فرازی از سخنان رهبر انقلاب در خصوص الگو بودن شهید رئیسی در تراز یک رئیس دولت، اظهار داشت: باید سیدابراهیم رئیسی در تراز یک رئیس دولت روایت شود. روایت های خرد فراوانی از شهید رئیسی بیان شده است اما باید در تبیین آن مرحوم از کلان روایت و نظریه استفاده کرده و آن را در سطح یک نظریه جانمایی و صورت بندی کرد.

وی با بیان اینکه به تاریخ شفاهی و اطلاعات کمّی احتیاج است، اظهار داشت: روایت های خرد یک شخصیت را در تراز سیاست ورزی و حکومت نشان نمی دهد و باید نظریه ای از شخصیت وی مطرح شود.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه کسی که می خواهد دولت بسازد به یک جامعه آرمانی فکر می کند، تصریح کرد: دو الگو برای سیاست ورزی کلان در کشور بیان شده که اولین آن معطوف به نظم مستقر جهانی است که می خواهد مسائل کشور را ناظر به آن حل کند و رویکرد دیگر نیز الگوی پیشرفت کشور را بر اساس تحول در نظم جهانی طراحی می کند. کسانی که می خواهند مبتنی بر نظم مستقر سیاست ورزی کنند همیشه ما را با دوگانه مقاومت و توسعه روبرو کردند و مقاومت را در منافات با پیشرفت بیان می کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه گفتگو و مقالات زیادی مطرح شده است مانند مقاله «ثروت ملی یا قدرت ملی؟ اولویت با کدام است؟» که صراحت دارد سالها از اقتصاد به سیاست یارانه می دادیم و ثروت ملی را خرج مشاجرات و منازعات جهانی می کردیم بنابراین باید ریل عوض شود. سیاست های شهید رئیسی به دنبال تحول نظم جهانی بود از این رو در برابر زیاده گویی ها استقامت کرد.

آیت الله میرباقری به پیام امام خمینی در نیمه شعبان 68 که منشور مقاومت را بیان کرده اشاره کرد و گفت: انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب جهانی است؛ مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسؤولین را از وظیفه ای که دارند منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سنگین را به همراه دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست که آن ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی است منصرف کند. این جملات امام خمینی صراحتا بیان می کند انقلاب اسلامی به دنبال تحول برای مقدمه سازی ظهور در نظم جهانی است.

وی در ادامه قرائت پیام امام خمینی بیان داشت: «چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند.» مردم ما آماده حرکت به سمت آرمان ها هستند و دولتمردان نباید مردم را از آن آرمان غافل کنند. رئیس جمهوری اسلامی باید مسائل کشور را ذیل تحول نظم جهانی پیش ببرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم رویکرد سیاست مقاومت را بر علیه سیاست پیشرفت ملی دانست و افزود: حضرت امام با آغاز سازندگی نگرانی جدی داشتند و در جاهای مختلف آن را مطرح کردند. در آذر 67 به استواری پایه اسلام ناب محمدی اشاره کرده اند و تصریح فرموده اگر کشور را بر اساس استقلال نسازیم هیچ کاری نکرده ایم. تلقی من این است که شهید رئیسی به دنبال جامعه مدنی نبود بلکه به انقلاب جهانی که می خواهد تمدن جدیدی را به عنوان مقدمه ظهور فراهم کند فکر می کرد؛ این شهید به دنبال اسلامی که می خواهد مقاومت کند بود.

وی با بیان اینکه دولت شهید رئیسی در راهبرد اساسی و برخورد با مسائل جهانی عنایت داشت که الگوی پیشرفت را نمی شود مستقل از نظم جهانی عنوان کرد، افزود: برخی در دنبال کردن گفتگوی با جهان می خواهند خلع سلاح را بپذیرند که بسیار عجیب و غریب است و همچنین ایران را در درون نظم جهانی هضم کرده و مانند ژاپن و آلمان کنند. دشمن نقشه خاورمیانه جدید را منتشر کرده و می خواهد عراق و ایران را تجزیه کند و به هیچ وجه ایران در نظم آن ها پایدار نمی ماند. نظم کنونی جهانی در حال فروپاشی است و تلاش برای سازگاری در این نظم، شرط بندی بر روی اسب بازنده است.

آیت الله میرباقری با تصریح بر اینکه آیت الله رئیسی به دنبال باطل کردن دوگانه توسعه و مقاومت بود، بیان داشت: می شود قدرت را تبدیل به ثروت اقتصادی کرد و می شود به اسرائیل حمله موفق کرد و قیمت دلار کاهش پیدا کند. در سیاست ورزی نسبت به مسائل جهانی آن شهید چنین رویکردی داشته و دوگانه ها را ساختگی می دانست. سوبسید اقتصاد به سیاست مقاومت شوخی بی ربطی است که متأسفانه در مناظره های انتخاباتی به خوبی به این بحث پرداخته نشد.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی سیاست تقویت ارتباط با شرق و عضویت در شانگهای و بریکس را دنبال کرد، خاطرنشان کرد: شهید جمهور ما با تقویت محور مقاومت به صورت توأمان تلاش کرد که قدرت سیاسی را به قدرت اقتصادی تبدیل کند. ایشان با پرکاری خود نشان دادند که نمی خواست هزینه مقاومت را روی دوش مردم بگذارد؛ اینکه حرف می زنند دولتمردان هزینه جنگ را نمی دهند حرف غلطی است زیرا هزینه جنگ را همه می پردازند. با مقاومت لزوما جنگ رخ نمی دهد و همچنین با سازش نیز از جنگ جلوگیری نمی کند بلکه ادامه سازش و رسیدن به برجام های 2، 3 و 4 به لیبی‌سازی خواهد رسید و سایه جنگ را مستحکم خواهد کرد.

آیت الله میرباقری موازنه قدرت در دوران شهید رئیسی را متفاوت ارزیابی کرد و ادامه داد: مبارزه با فساد مبارزه با سرمایه داری است زیرا گاهی یک دیدگاه مکتب دولت رفاه را می پذیرد و عملکرد خارج از قانون را فساد می داند اما رویکردی دیگر مکتب رفاه را عین فساد دانسته و با سرمایه اندوزان مخالفت می کند. شهید رئیسی در این مسیر با سرمایه داران حزبی و رفاقتی مقابله کرد و عدالت ورزی ایشان اینگونه بود. رئیسی توجه داشت که تحول پیچیده و زمانبر است و نباید برنامه ریزی دم دستی انجام گیرد. ایشان با ریشه های بی عدالتی مبارزه کردند و سراغ بانک رفتند.

وی با بیان اینکه اسلام با ثروتمندی که ابتکار می کند و یا میراث دار است مخالف نیست، خاطرنشان کرد: اولین فرد چنین ثروتمندی حضرت خدیجه است اما مخالفت اسلام با نظام سرمایه داری است. در موازنه قدرت در نظام سرمایه داری همه چیز به نفع صاحبان سرمایه است. 94 درصد وام ها به سرمایه داران بزرگ داده می شد و این بی عدالتی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بر اهمیت همکاری با کارشناسان تأکید کرد و ادامه داد: شهید رئیسی مدارای فعال با کارشناسی داشت؛ البته باید بدانیم که کارشناس ها بودند که روند نظام سرمایه داری را تسهیل کردند؛ نگاه برخی کارشناسان 40 سال است که حاکم است و برنامه هایشان بحران ایجاد کرده و همیشه طلبکار بودند. روزی که دولت اصلاحات تمام شد و در انتخابات نیز شکست خوردند همین کارشناسان مردم را تحقیر کردند و اعلام کردند که ما فکر می کردیم مردم به دنبال آزادی هستند اما دنبال پول هستند. «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» و طرح های کارشناسی بحران های اقتصادی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی در برخورد با بدنه کارشناسی رویکرد مدارا را پیش گرفت، تأکید کرد: وی در مواجهه با ادبیات کارشناسی نه مغلوب شد و نه تقابل بی دلیل کرد. 

آیت الله میرباقری گفت: طرح مسأله‌ها در کشور ما صورت بندی جدیدی پیدا کرده است. مسائل را می توان طوری فهمید که راه حل آن در خارج یا در داخل کشور شناخت و مهم از حل مسأله شناخت مسأله است. روایت دولت ایشان باید به این نحو باشد که مسأله شناسی را پیش ببریم. فهم مسائل جامعه ما در تراز انقلاب اسلامی فهمی بدیع است. کارشناسان باید مسأله اقتصاد ملی را بفهمند زیرا افرادی الگوی پیشرفت نوشتند ولی تغییر نظم جهانی را در آن لحاظ نکردند و روایت این دولت باید در حد طرح مسأله باشد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما