شناسهٔ خبر: 67658107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

کارزار درخواست کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری در هم‌حزبی‌های او بالا گرفته است؛

اختلاف در اردوگاه دموکرات‌ها

صاحب‌خبر -

رامین پرتو

بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا پس از آنکه نخستین مناظره بایدن و ترامپ را مشاهده کردند بر این نظر بودند که باید رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده را از رقابت‌ها خارج کرد و دلیلشان هم ضعف‌های متعدد وی در مقابل ترامپ بود. بایدن در آن مناظره به نوعی نشان داد که از حیث جسمی و همچنین ذهنی چندان نمی‌تواند همانند سال 2020 مقابل ترامپ بایستد و او را مغلوب کند و حتی ترامپ در مناظره اول به سرعت از ضعف‌های کلامی وی استفاده کرد و افکار عمومی ایالات متحده را به نفع خود و علیه بایدن جهت‌دهی کرد. برآیند این رفتار بایدن باعث شد تا در اردوگاه دموکرات‌ها یک دوگانگی و اختلاف مشهود شکل بگیرد؛ به گونه‌ای که برخی از مقامات این حزب سعی کردند تا خویشتن‌داری کنند و نگذارند که آبروی حزبشان بیش از این برود و صراحتاً در این راستا از بایدن حمایت کردند و همین حالا هم به نوعی خواستار حضور وی تا انتهای انتخابات نوامبر به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها هستند. در مقابل، بسیاری از دموکرات‌ها به این سمت رفتند که فردای مناظره اول، بایدن را یک گزینه نامیمون برای حزبشان تلقی کنند و حالا هم بر همین موضع خود پافشاری می‌کنند. آنچه در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که سخنرانی بایدن در نشست سران ناتو که سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته در واشنگتن برگزار کرد، مجدداً موجی از ناامیدی و انتقادها از بایدن را به راه انداخته و حالا بخشی از دموکرات‌هایی که تا چند هفته پیش حامی وی بودند، حالا به مخالفان دو آتیشه او تبدیل شده‌اند. بایدن در نشست سران ناتو حدود سه بار اشتباه لفظی و کلامی داشت که ریشه آن در عدم تشخیص وی نهفته است؛ تا جایی که ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهوری اوکراین را پوتین خطاب می‌کند و حتی کار به جایی میرسد که کامالا هریس، معاون خود را، معاون ترامپ می‌خواند! این مسائل باعث شده تا حالا بخشی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا به خصوص در مجلس نمایندگان علیه وی موضع بگیرند و خواهام برکناری وی شوند. سه منبع مطلع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند در میان نمایندگان کنگره که با بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات مخالفت هستند، نام کسانی مانند «مارک تاکانو»، «مآدام اسمیت»، «جیم هیمز»، «جو مورل»، «جری نادلر» و «سوزان وایلد» دیده می‌شود. همچنین پنج قانونگذار علنا خواستار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری شده‌اند که شامل «لوید داگت»، «ست مولتون»، «رائول گریجالوا»، «انجی کریگ» و «مایک کویگلی» می‌شوند که این اسامی نشان می‌دهد که پایگاه رای بایدن در میان دموکرات‌های کنگره به شدت متزلزل شده و ممکن است که عدم حمایت از وی به نقطه تاریکی برسد. یکی از نگرانی‌های فعلی این است که اگر بایدن نامزد شود، دموکرات‌ها شانس خود را برای اکثریت مجلس نمایندگان از دست خواهند داد و همچنین گفته شده که به طور کلی پذیرفته شده است که کاندیدای دموکرات‌ها باید کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور باشد. در این میان البته نام هیلاری کلینتون و همچنین میشل اوباما، همسر باراک اوباما هم به چشم می‌خورد اما هنوز در مورد این دو نفر هیچ تصمیم قطعی و یا خبری مبنی بر پذیرش ان وجود ندارد. 

بایدن در نشست سران ناتو حدود سه بار اشتباه لفظی و کلامی داشت که ریشه آن در عدم تشخیص وی نهفته است؛ تا جایی که ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهوری اوکراین را پوتین خطاب کرد و حتی کار به جایی رسید که کامالا هریس، معاون خود را، معاون ترامپ خواند!

رجوع به سنت‌گراها

آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که بایدن همین حالا به دنبال خروج از گود انتخابات نیست. او در کمپین اخیر خود در میشیگان صراحتاً به این موضوع اشاره کرده که گاف های متعدد و اشتباهات کلامی و رفتاری زیادی را متحمل می‌شود اما در نهایت تا آخرین روز و تا آخرین نفس در صحنه سیاست باقی می‌ماند و برای مقابله با ترامپ آمادگی کامل دارد! این مواضع بایدن نه تنها طرفداران وی و حزب دموکرات را خوشبین نکرده، بلکه به هر ترتیب باعث شده تا مقامات این حزب برای تحت فشار قرار دادن بایدن به سمت کسانی مانند باراک اوباما و نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بروند. در این خصوص سی.‌ان.‌ان با بیش از 12 عضو کنگره، فعالان وشماری از افراد که در تماس با اوباما و پلوسی هستند، صبحت کرده و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند که پایان نامزدی بایدن حتی پس از کنفرانس مطبوعاتی موفق شامگاه پنجشنبه او در حاشیه نشست «ناتو» در واشنگتن، امری قطعی است و صرفا کیفیت انجام این کار مورد سئوال است. 

علاوه بر فشار فزاینده دموکرات‌ها علیه جو بایدن، برخی از کمک‌کنندگان بزرگ کارزار انتخاباتی بایدن تهدید کرده‌اند که اگر او از رقابت‌ها کناره‌گیری نکند، میلیون‌ها دلار کمک به این کارزار را متوقف می‌کنند که گفته شده در یک فقره طی روزهای اخیر رقمی بالغ بر 90 میلیون دلار به کارزار وی واریز نشده است

علاوه بر درخواست‌های مطرح‌شده و فشار فزاینده دموکرات‌ها علیه جو بایدن، برخی از کمک‌کنندگان بزرگ کارزار انتخاباتی بایدن تهدید کرده‌اند که اگر او از رقابت‌ها کناره‌گیری نکند، میلیون‌ها دلار کمک به این کارزار را متوقف می‌کنند که گفته شده در یک فقره طی روزهای اخیر رقمی بالغ بر 90 میلیون دلار به کارزار وی واریز نشده که این اقدام نشان از وضعیت وخیم بایدن در نظر پایگاه اجتماعی وی و همچنین نارضایتی و تردید رای‌دهندگان دموکرات دارد. همچنین گاردین هم نوشته است که تلاش کاخ‌سفید برای مخفی‌کاری درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا در فضای رقابتی انتخاباتی این کشور، باعث مطرح شدن این انتقاد رسانه‌ها شده است که کارمندان کاخ سفید با فرهنگ «انکار و عدم شفافیت» تلاش کرده‌اند افکار عمومی را درباره وضعیت بایدن گمراه کنند. حال باید دید اختلاف در اردوگاه دموکرات‌ها به کجا می‌رسد.

 

نظر شما