شناسهٔ خبر: 67656865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای قزوین:

تکمیل شبکه آبیاری سد نهب ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قزوین گفت: پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری سد مخزنی نهب ۲۶ درصد است و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این طرح ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده امشب _شنبه بیست‌وسوم تیر_ در نشست با عباس بیگدلی نماینده مردم تاکستان در مجلس اظهار کرد: برای چهارمین سال پی‌درپی در استان قزوین دچار خشک‌سالی شدیم.

وی افزود: از نظر جغرافیایی کشورمان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور در سال گذشته استان قزوین سومین استان کم‌بارش در سطح کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در کنار تغییر الگوی بارش سبب برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی شده که یکی از مهم‌ترین اثرات این اقدام فرونشست زمین است، گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان زمین شناسی نرخ فرونشست در استان قزوین سالیانه به صورت نقطه‌ای حدود ۱۷.۵ سانتی متر اعلام شده است.

ستوده ادامه داد: در راستای اقدامات پیشگیرانه جدی در جهت مدیریت و جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی شناسایی و انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند در دستور کار این شرکت از سنوات گذشته قرار گرفته است.

وی درباره ساخت سد مخزنی شهید لشگری مشهور به سد نهب در محدوده شهرستان تاکستان گفت: این سد نخستین سد مخزنی استان با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و دومین سد کشور با طول تاج طولانی (۲۲۰۰ متر) است که همت و تلاش شبانه‌روزی نیروهای داخلی در حال حاضر آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

دبیر شورای حفظ منابع آبی استان قزوین افزود: این سد جهت مصارف کشاورزی بر روی رودخانه خررود ساخته شده و نقش زیادی در کنترل سیلاب‌های فصلی و ناگهانی این رودخانه دارد.

ستوده با اشاره به زیر آب رفتن راه روستای شیزر به خاطر آبگیری سد نهب عنوان کرد: این جاده به طول ۳.۷ کیلومتر در قسمت بالا دست سد و باکیفیت بسیار خوب و بر اساس استانداردهای روز ساخته شده و جهت تردد اهالی روستای شیزر تحویل اداره حمل و نقل جاده‌ای شده است.

وی ادامه داد: جهت مدیریت آب سد شهید لشگری نهب در پایین دست این سد، شبکه آبیاری مدرن در حال احداث بوده که طول کانال اصلی آن ۲۶ کلیلومتر است و در حال حاضر ۷ کیلومتر ابتدایی این کانال تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: همچنین طول کانال‌های درجه ۲ و ۳ این شبکه ۹۰ کیلومتر است که از سال گذشته وارد فاز اجرایی شده و پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری سد مخزنی نهب ۲۶ درصد است و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این طرح حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

نظر شما