شناسهٔ خبر: 67655992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شفاف‌سازی سوریه از اصول خود برای عادی‌سازی روابط با ترکیه

تهران- ایرنا- در پی تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا، وزارت امور خارجه سوریه امروز (شنبه) اصول اولیه لازم برای تحقق این هدف را اعلام و بر ضرورت خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سانا، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: سوریه بر این باور بود و همچنان معتقد است که منافع کشورها بر پایه یک رابطه سالم و نه بر پایه درگیری بنا شده است. دمشق همواره مشتاق برخورد مثبت با ابتکارات مختلفی بود که برای بهبود روابط آن با کشورهای دیگر ارائه شد.

این وزارتخانه تاکید کرد: اساس روابط میان کشورها تامین منافع، احترام به حاکمیت کشورها و مقابله با هر چیزی است که امنیت آنها را تهدید می‌کند. هر گونه ابتکار عملی باید بر پایه‌های روشن بنا شود تا از دستیابی به نتایج مطلوب در احیای روابط میان دو کشور (سوریه و ترکیه) اطمینان حاصل شود.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه اضافه کرد: در صدر این مبانی و اصول، خروج نیروهای غیرقانونی حاضر از خاک سوریه و مبارزه با گروه‌های تروریستی است.

این وزارتخانه در ادامه به میانجیگری عراق و روسیه برای احیای روابط میان سوریه و ترکیه اشاره کرد در این باره افزود: سوریه تشکر و قدردانی خود را از کشورهای دوستی که برای اصلاح روابط میان سوریه و ترکیه صادقانه تلاش می‌کنند، ابراز می‌دارد. سوریه تأیید می‌کند که بازگشت روابط با ترکیه به روال عادی بر اساس بازگشت به وضعیتی است که قبل از سال ۲۰۱۱ حاکم بود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که «فواد حسین» وزیر خارجه عراق از وجود ابتکار عملی برای برگزاری دیداری میان رؤسای جمهور سوریه و ترکیه در بغداد خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «الحره» آمریکا در حاشیه سفر به واشنگتن اعلام کرد که به همین منظور با مقامات ترکیه و سوریه در ارتباط است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز پیشتر با بیان اینکه آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است، نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرد.
رئیس جمهوری ترکیه در این باره اظهار داشت: ما دعوت خود را به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال می کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت.

اردوغان با اشاره به میانجیگری روسیه و عراق در این باره اعلام کرد: پوتین و نخست‌وزیر عراق نیز قصد دارند با اسد در ترکیه دیدار کنند. ما اینجا درباره میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا مستقیماً با همسایه خود ارتباط برقرار نکنیم؟

به گزارش ایرنا، ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق و سوریه را نقض می‌کند.

دولت سوریه بارها گفته است که خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه مقدمه‌ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی‌توان از عادی سازی سخن گفت.

نظر شما