شناسهٔ خبر: 67647356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نشست قریب‌الوقوع سوری_ترکیه‌ای در بغداد

وزیر خارجه عراق فؤاد حسین اعلام کرد که توافقی اولیه با سوریه و ترکیه برای برگزاری یک نشست با حضور مقامات دو کشور در بغداد حاصل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، فؤاد حسین که به آمریکا سفر کرده است، با اعلام موافقت اولیه سوریه و ترکیه با برگزاری یک نشست در بغداد، توضیح داد که در سطح رهبری عراق با طرف‌های سوری و ترکی در این خصوص تماس برقرار شده و تاریخ این نشست، پس از بازگشت به بغداد مشخص خواهد شد. وی در گفت‌وگو با شبکه الحره آمریکا تصریح کرد که عراق ابتکارعملی برای میانجیگری میان آنکارا و دمشق و برگزاری نشست میان رؤسای جمهور ترکیه و سوریه در بغداد آغاز کرده است.حسین افزود که چهارشنبه پیش با همتای ترکیه‌ای خود در واشنگتن دیدار کرده و درباره موضوع برگزاری دیداری «سوری – ترکی» با او رایزنی کرده است.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که به وزیر خارجه دولتش هاکان فیدان در خصوص دیدار با رئیس جمهور سوریه بشار اسد و از سرگیری روابط میان دو کشور دستوراتی داده است. وی مسؤول برنامه‌ریزی و تدارک یک نشست با اسد در کشور ثالث است. اردوغان تصریح کرد که «دو هفته پیش از اسد برای برگزاری یک نشست در ترکیه یا یک کشور ثالث دعوت کردم. زیرا می‌خواهیم روند جدیدی را آغاز کنیم و بر تنش در روابط غلبه کنیم... وزیر امور خارجه ترکیه مسؤول رسیدگی به این موضوع را دارد و در همین راستا با همکاران خود در این خصوص تماس‌ برقرار کرده است».

رجب طیب اردوغان یکشنبه پیش گفته بود که «دعوتمان (از اسد) را انجام خواهیم داد. این دعوت ممکن است در هر لحظه‌ای صورت گیرد. امیدواریم روابط ترکیه و سوریه را به آنچه در گذشته بود بازگردانیم». بشار اسد نیز پیش از این آمادگی خود را برای پذیرش هرگونه ابتکار مرتبط با روابط سوریه و ترکیه که مبتنی بر حاکمیت دولت سوریه بر کل خاک این کشور و مبارزه با تروریسم و ​سازمان‌های آن است، ابراز کرده بود.

حدود دو سال است که گزارش‌ها و اخبار متعددی از پیشرفت در روند گفت‌وگوی سوریه و ترکیه و عادی‌سازی روابط میان دو طرف منتشر می‌شود و در این مدت، آنکارا سیگنال‌های مثبت متعددی ارسال کرده است. طی سالهای اخیر با وجود کاهش تنش‌ها میان اکثر دولت‌های منطقه با دمشق،همچنان عادی سازی روابط آنکارا- دمشق میسر نشده است. دلیل آن از منظر دمشق، به حمایت ترکیه از معارضان مسلح، نقض تمامیت ارضی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، بحران پناهجویان سوری و...باز می‌گردد.دولت سوریه بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری در خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

برچسب‌ها:

نظر شما