شناسهٔ خبر: 67654510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

گردش مالی خانوارهای یارانه‌بگیر بازنگری می‌شود - اکونیوز

اقتصاد ایران: رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان گفت: طبق قانون، در صورتی که دولت شرایط به‌روزرسانی داده‌ها را داشته باشد باید شهریور امسال شناسنامه اقتصادی خانوارها به‌روزرسانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بازنگری در گردش مالی خانوارهای یارانه بگیر در سال جاری چه تاریخی انجام می‌شود؟ این سوالی است که بخش اعظمی از یارانه بگیران با آن رو به رو هستند. بر اساس تبصره ۸ بند ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تجدیدنظر در مورد افرادی که یارانه آنها حذف شده و همچنین نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آئین‌نامه‌ای که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مدت یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کند».

بر این اساس، آئین نامه این تبصره در حال تدوین است و طبق قانون ۳ ماه پس از ابلاغ قانون بودجه باید این بازنگری در گردش مالی خانوارهای یارانه بگیر انجام شود.

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در پاسخ به این پرسش مهر مبنی بر بازنگری سرمایه خانوارهای یارانه بگیر چه تاریخی انجام می‌شود، گفت: طبق قانون، در صورتی که دولت شرایط به‌روزرسانی داده‌ها را داشته باشد باید شهریور امسال شناسنامه اقتصادی خانوارها به‌روزرسانی شود.

وی افزود: این مرکز در بررسی گردش حساب، ۳ سال متوالی را لحاظ می‌کند، به این معنی که بحث پایا، ساتنا، شاپرک و مانده حساب برای این مدت زمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما افرادی هم هستند که شغل‌شان تنخواه‌دار و… است؛ این افراد باید برای اینکه با چالش مواجه نشوند حساب خود را از حساب تجاری جدا کنند تا در بررسی وضعیت اقتصادی خانوار آنها نیز اشتباهی رخ ندهد.

محمدی با بیان اینکه یارانه‌بگیران فعلی بر اساس آخرین به‌روزرسانی دهک‌ها، یارانه خود را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که پیش از شهریورماه نسبت به دهک‌بندی‌ها اعتراض داشته باشند و در سامانه ثبت اعتراض کنند، بعد از بررسی مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک‌بندی آنها در مرحله جدید به‌روزرسانی تغییر می‌کند؛ به‌عبارتی دهک خانوارها تا دوره بعدی به‌روزرسانی‌ها غیرقابل تغییر خواهد بود و دوباره با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی، ارزیابی خواهد شد.

نظر شما