شناسهٔ خبر: 67654235 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارش رجانیوز از عملکرد سه ساله دولت شهید رئیسی در حوزه اقتصاد؛

دولت چهاردهم در چه شرایطی سکان کشور را به دست می‌گیرد؟/ رشد بی‌نظیر اقتصادی در مدت سه سال/ از رکوردزنی در کاهش نرخ بیکاری تا افزایش چشمگیر صادرات

یکی از انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، حس نشدن تاثیر اقدامات مثبت این دولت در سفره مردم بود. اما از آنجایی که اکثر دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه شاخص های کلان بوده، بنا به پیش‌بینی کارشناسان تاثیرات این اقدامات به زودی خود را در سفره مردم نشان خواهد داد.

صاحب‌خبر -
گروه اقتصاد-رجانیوز: یک هفته پس از مشخص شدن رئیس جمهور دولت چهاردهم با آرای مردم و نزدیک شدن به پایان دولت شهید رئیسی،  لازم است بار دیگر نگاهی به دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم داشته‏ باشیم تا عملکرد اقتصادی سید شهیدان خدمت خیلی زود به با سخنان گمراه‌کننده به فراموشی سپرده نشود و  از سوی دیگر بدانیم که که رییس جمهور منتخب، مسعود پزشکیان در چه شرایطی درست ارکان اقتصادی دولت و کشور را تحویل می گیرد.
 
به گزارش رجانیوز؛ در سال ۱۴۰۰ سید ابراهیم رئیسی در زمانی سکان امور اجرایی را بدست گرفت که اقتصاد ایران به دو دلیلمعطل ماندن دولت وقت برای رفع تحریم‌ها و درگیری با بیماری کرونا دچار سقوطی بی سابقه شده بود و دولت حسن روحانی نیز با استقراض های گسترده سعی در جبران کسری بودجه داشت.
 
رشد بی‌نظیر اقتصادی
با گذشت سه سال از آن ایام، بر اساس اعلام بانک جهانی با وجود اینکه تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در سه سال اخیر تشدید شده است، رشد اقتصادی ایران به ۵.۱ درصد رسیده است. همچنین بانک جهانی در گزارش خود ذکر کرده است که: ارزش افزوده بخش نفت به دلیل موفقیت دولت سیزدهم در بازاریابی برای صادرات به ۱۷.۱ درصد رسیده است.
 
 
برای فهم بهتر از کار بزرگی که دولت شهید رئیسی انجام داده است خوب است بدانیم که دولت دوازدهم با متوسط رشد اقتصادی صفر و یا ۱/۱  درصد، ضعیف ترین دولت پس از دوران دفاع مقدس از نظر شاخص رشد اقتصادی بوده است.
 
رکوردزنی در کاهش نرخ بیکاری
یکی از بزرگترین دستاوردهای اقتصادی دولت رییسی رکوردزنی در کاهش نرخ بیکاری بود. بنا بر گزارش بانک جهانی، رشد قوی  ۳.۸ درصدی بخش غیرنفتی اقتصاد ایران باعث شد ایجاد اشتغال ۲.۹ درصد رشد کرد و نرخ بیکاری ۹/۸ درصدی پایان دولت روحانی به ۷/۶ درصد کاهش یابد که رکورد جدیدی در اقتصاد ایران بود.
 
 
سید ابراهیم رئیسی توانست در سه سال اخیر با احیای اقتصاد کشور، نرخ فقر بر اساس خط درآمدی ۶/۸۵ دلار در روز را ۷/۴ درصد کاهش دهد و با انجام اقداماتی همچون افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران و افزایش ده برابری یارانه ، ۶/۵ میلیون نفر را از زیر خط فقر بالا بکشد.
 
 
در حالی که طبق آمارهای منتشر شده سهم مسکن در سبد معیشتی خانوارهای ایرانی حدود ۵۰ درصد است، در خرداد ۱۴۰۰ تورم نقطه به نقطه بازار مسکن در شهر تهران، حدود ۵۷ درصد بود که فشار شدیدی به خانواده ایرانی متحمل می‌کرد اما با تلاش دولت سیزدهم، طبق آمار اعلامی بانک مرکزی این تورم تک رقمی شده و به نرخ ۹/۷ درصد رسیده است.
 
دولت سیزدهم با اعمال سیاستهای حمایتی از قشر مستضعف جامعه ، نظیر افزایش یارانه نقدی، افزایش دستمزد و اشتغال و اقدامات مشابه باعث شد تا نابرابری و فاصله طبقاتی در جامعه ایرانی کاهش یابد و ضریب جینی که در آخر دولت روحانی حدود ۴۰ درصد بود به ۳۴/۸ درصد کاهش پیدا کند.
 
بهترین روش برای تشخیص قدرت اقتصاد یک کشور، میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) است. تولید ناخالص داخلی ایران در طی این سه سال از ۱۹۵/۵۳ میلیارد دلار به ۴۶۴/۱۸ رسیده است که این عملکرد درخشان همزمان با عملکرد مثبت در افزایش شاخص برابری قدرت خرید (PPP) از رقم ۳۰/۷۳ به رقم بی‌نظیر ۱۱۵/۶۷ در سال ۲۰۲۴، باعث شد اقتصاد ایران طبق اعلام رسمی صندوق بین المللی پول به بیست و یکمین اقتصاد دنیا تبدیل شود، اتفاقی که ایران را در بین بزرگترین و قدرتمندترین اقتصادهای دنیا قرار داد.
 
در آغاز دولت سیزدهم بدلیل وجود کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی ، تحریم ها و فروش ناچیز نفت برخی هشدار تورم سه رقمی و دلار ۱۰۰ هزار تومانی را می دادند اما با سیاستهای اقتصادی دولت شهید رییسی و تلاش های بانک مرکزی ، روند نزولی نرخ تورم آغاز تورم آغاز شده و اکنون نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسیده است
 
بر خلاف دولت حسن روحانی ، دستاوردهای اقتصادی شهید رییسی در حوزه اقتصادپولی خلاصه نمی‌شود. دیپلماسی اقتصادی ایران در دوره کوتاه کمتر از سه ساله ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی متحول شد. رئیس‌جمهور شهید در مدت کوتاه ۳۴ ماه ۲۸ سفر به ۲۳ کشور مختلف انجام داد. نتیجه این سفرها ، جذب ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دوسال ابتدایی دولت،  رکوردشکنی در تجارت خارجی کشور و افزایش چشمگیر صادرات بود.
 
شهید رئیسی از ابتدای دولتش اعلام کرد که در کنار پیگیری ارتباط با غرب برای رفع تحریم، محور سیاست خارجی خود را بر حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مستقل با تأکید بر همسایگان قرار می‌دهد. اتفاقات کم‌نظیری همچون عضویت در پیمان بریکس به عنوان آینده مدیریت جهان ، دائمی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای و رسیدن به رکورد تجارت ۶۱ میلیارد دلاری با ۱۵ کشور همسایه از جمله اقداماتی بود که عملاً تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان را بی‌اثر کرد. و توانست الگوی موفق جدیدی را در دیپلماسی اقتصادی و ارتباطات سیاست خارجه ، پیش روی دولتهای پس از خود بگذارد.
 
یکی از انتقادات همیشگی به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، حس نشدن تاثیر اقدامات مثبت این دولت در سفره مردم بود. اما از آنجایی که اکثر دستاوردهای بی نظیر اقتصادی دولت سیزدهم در حوزه شاخص های کلان بوده، بنا به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی،  تاثیرات این اقدامات به زودی خود را در سفره مردم نشان خواهد داد.
 
انتهای پیام/

 

نظر شما