شناسهٔ خبر: 67654087 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی شاعر زنجانی؛

شاه بیت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان اعلام شد

زنجان - شاعر آئینی زنجان گفت: فردا یکشنبه مردم عزادار زنجانی یک بیت در وصف حضرت ابوالفضل (ع) را به صورت یکپارچه می‌خوانند.

صاحب‌خبر -

ولی‌اله کلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: هر ساله در ایام محرم به مناسبت برگزاری دسته پرعظمت حسینیه اعظم زنجان، بیتی تحت عنوان شاه‌بیت این دسته انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شاه بیت حسینیه اعظم زنجان یک روز قبل از مراسم توسط عزاداران تکرار شده و در روز مراسم به صورت یکپارچه خوانده می‌شود، گفت: این شاه بیت معمولاً در ارتباط با حضرت ابوالفضل (ع) و رشادت‌های ایشان است.

شاعر آئینی زنجان گفت: امسال بیت «گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی / عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی / عاشقِ فضلی یم / من ابوالفضلی یم / یا ابوالفضل ۳» در محرم امسال به عنوان مطلع نوحه حسینیه اعظم انتخاب شده و در روز هشتم محرم در خیل عظیم عزاداران حسینی خوانده خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر سروده‌ها و رجزخوانی‌های معروف این دسته عزاداری اضافه کرد: علاوه بر شاه‌بیت مطلع رجز دسته حسینیه اعظم «گیمیشم بیر قاره کوینک من حسین سربازییَم / عشقیمه بسدی بو مدرک من حسین سربازییم» نیز که نشانه قدمت و اصالت این دسته باشکوه عزاداری و در وصف رشادت‌های حضرت ابوالفضل (ع) در صحرای کربلای است، سروده می‌شود.

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان با عنوان هشتم محرم امسال از ساعت ۱۴ روز یکشنبه مصادف با هشتم محرم از مسجد حسینیه اعظم زنجان آغاز و ساعت دسته ۱۶ از مسجد حسینیه اعظم به سمت میدان انقلاب و امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت می‌کند.

نظر شما