شناسهٔ خبر: 67653586 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مسیر شهیر رئیسی، مسیر تحقق اسلام در جامعه بود

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: سیاست های آیت الله رئیسی در مسیر تسلیم و آن امری بود که خداوند متعال بیان می دارد. اگر بخواهیم حکومت ما اسلامی و الهی باشد مسیری جز این راه نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محسن اراکی در آیین اختتامیه سلسله‌ نشست‌های ملت ابراهیم در قم گفت: در بیان ملت، عنوان شده است که ملت، تحت حاکمیت واحد در یک سرزمین واحد است که در قرآن کریم نیز به همان معنا بیان شده است.

وی افزود: ملت در قرآن کریم همان چیزی است که از آن به دین تعبیر می کنیم و مراد از دین نظام حاکم بر یک جامعه است که جامعه را در سایه یک حاکمیت مشخص هدایت می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: این دین، ملت ساز است. اساسا ملت به معنای کاربردی فعلی در ادبیات فعلی، بدون وجود دین شکل نمی گیرد. دین نظام اجتماعی را سامان می دهد که تحت یک حاکمیت کار کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ملت ابراهیم به معنی دین و آیینی است که حضرت ابراهیم آن دین را در جامعه برقرار کرد.

وی با اشاره به این سؤال که چرا این دین به دین ابراهیم معرفی شده است؟ افزود: حضرت ابراهیم در معارف قرآنی پایه گذار دینی است که جامعه جهانی بر اساس این دین به تمدن جهانی می رسد. لذا امامت ابراهیمی امامتی است که در ذریه او تا ابد ادامه دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت نوح(ع) جامعه جهانی را از یک جامعه قبایلی به یک جامعه شهری مبدل کرد. مرحله ابراهیمی با یک برنامه تمدنی همراه است که شروعش با ایشان است و پایانش با برقراری حکومت جهانی اسلامی و مهدوی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) روی این هدف تاکید داشتند و امامت محمدی(ص) امامت ذریه ابراهیمی است. این امامت در دو تیره تحقق یافته است که تا پایان تاریخ است نه امامت محدود.

وی افزود: در قرآن بیان شده است که افت و خیز جامعه اسلامی همچون افت و خیر بنی اسراییل است با این تفاوت که پایان افت و خیزهای جامعه اسلامی، پایانی خوش دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: خداوند در قرآن بیان می کند که ما ابراهیم و اسماعیل را مامور به ساختن شهر تمدنی جامعه ایمانی کردند. این خانه بزرگ تمدنی یعنی کعبه باید دو دست شریف این دو پیامبر الهی ساخته شود. حضرت ابراهیم نیز بیان می دارد که ذریه من را نیز در همین مسیر قرار ده. این رویکرد به ملت ابراهیم شهرت یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام ابراهیمی اسلام تصدیق نیست بلکه اسلام تسلیم است. اسلام اول، اسلام اعلامی و لسانی است. اسلام دوم ایمان قلبی است. بسیاری از منافقین ایمان قبلی هم داشتند ولی این تصدیق نیز مرحله عالی دین نیست. آنچه اساس کار است، اسلام تسلیمی است.

وی تصریح کرد: ایمان تسلیمی ما را به مقام رضای الهی می رساند. کربلا صحنه عرضه ایمان تسلیمی و اسلام ابراهیمی است که در این اسلام هیچ چیزی در راه خدا ارزش ندارد. اساس مرحله آخر، حب و عشق است و اگر این مسأله در وجود انسان ساری شود انسان چیزی جز عشق خدا نمی خواهد.

آیت الله اراکی بیان کرد: سیاست های آیت الله رئیسی در مسیر تسلیم و آن امری بود که خداوند متعال بیان می دارد. اگر بخواهیم حکومت ما اسلامی و الهی باشد مسیری جز این راه نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما