شناسهٔ خبر: 67653201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پوتین هم از بایدن و هم از ترامپ متنفر است

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: رئیس جمهور اوکراین اظهار کرد، ولادیمیر پوتین هم از جو بایدن و هم از دونالد ترامپ، صرف‌نظر از اینکه کدام یک رئیس جمهور بعدی آمریکا شوند، متنفر است.
به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» در اظهاراتی در محل انستیتو و بنیاد ریاست جمهوری رونالد ریگان که ساختمان آن در همسایگی کاخ سفید قرار دارد، گفت: «جو بایدن و دونالد ترامپ بسیار متفاوت هستند. اما آن‌ها حامی دموکراسی هستند و فکر می‌کنم به همین دلیل است که پوتین از هر ۲ نفر متنفر است. او آمریکا را دوست ندارد. او از اوکراین متنفر است، چون او از دموکراسی متنفر است.»
زلنسکی این اظهارات را در مصاحبه با «برت بایر» مجری شبکه «فاکس نیوز» بعد از یک سخنرانی که در آن خواستار برخورد قدرتمند آمریکا و ناتو علیه روسیه شد، مطرح ساخت.
در پی مناظره نخست جنجالی بایدن و ترامپ در ماه گذشته میلادی پرسش‌هایی درباره آینده انتخابات آمریکا و نقش واشنگتن در ائتلاف ناتو مطرح شده است. عملکرد ضعیف بایدن در این مناظره و خودداری ترامپ از پاسخ دادن به سوالات درباره اینکه آینده آمریکا در این ائتلاف چه وضعیتی خواهد داشت، باعث نگرانی متحدان دیگر آمریکا در ناتو و ابهام آن‌ها درباره سیاست آمریکا در قبال جنگ اوکراین شده است.
آمریکا بزرگ‌ترین حامی و عرضه‌کننده کمک نظامی به کی‌یف در جریان جنگ اوکراین محسوب می‌شود اما ترامپ اخیرا تهدید به کاستن از کمک‌ها به اوکراین در صورتی که در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، کرده و چند مرتبه نیز از روابط خود با پوتین تمجید کرده است.
ولودیمیر زلنسکی گفت: «همه جهان چشم‌انتظار ماه نوامبر هستند و در واقع پوتین هم منتظر ماه نوامبر است. زمان آن رسیده که از سایه‌ها خارج شویم و کاری کنیم که تصمیم‌هایی قوی کارکرد داشته باشند و تنها منتظر ماه نوامبر و هر ماه دیگری ننشینیم و عمل کنیم.»
او اضافه کرد: «من امیدوارم اگر مردم آمریکا دونالد ترامپ را به ریاست جمهوری برمی‌گزینند، سیاست او در قبال اوکراین تغییر نکند.»
به نوشته وبگاه «فاکس نیوز»، منابع محافظه‌کار به این رسانه آمریکایی گفته‌اند به اعتقاد آن‌ها این که ترامپ آمریکا را از ناتو خارج سازد، بعید است اما این نگرانی را دارند که حضور واشنگتن در ائتلاف تضعیف شده و این امر باعث اثرات ویرانگری بر امنیت اروپا شود.
زلنسکی خاطر نشان کرد: «امیدوارم که ایالات متحده آمریکا هرگز از ناتو خارج نشود. در غیر این صورت دنیا کشورهای زیادی را از دست خواهد داد.»
به نوشته فاکس نیوز، چند مقام امنیتی هشدار داده‌اند در صورتی که آمریکا بخشی از سربازانش را از پایگاه‌هایشان در اروپا خارج کند، تبعاتی جدی برای امنیت این قاره به وجود خواهد آمد. زلنسکی که در تمام طول جنگ اوکراین همواره خواستار دریافت کمک‌های بیشتر و سنگین‌تر از متحدان غربی خود شده، ادعا کرد در صورتی که واشنگتن در کمک به کی‌یف برای مقابله با روسیه کوتاهی کند، این باعث ایجاد تاثیرات هنگفتی بر آینده آمریکا خواهد شد.
زلنسکی با اشاره به کشورهایی نظیر لهستان و دیگر کشورهای برآمده از اتحاد شوروی سابق ادعا کرد: «پوتین هرگز در اوکراین متوقف نخواهد شد و شما این را خواهید دید. اگر ما او را متوقف نسازیم، او جلوتر رفته و وارد کشورهای ناتو خواهد شد.»
رئیس جمهور اوکراین که همواره با برگزاری مذاکرات صلح با روسیه مخالفت و در قبال آن کارشکنی کرده، در ادامه ادعاهایش گفت: «و بعد از آن مردم و سربازان ایالات متحده آمریکا مداخله کرده و از این کشورها دفاع خواهند کرد. برای هر کسی که مردم و پسران و دخترانش را از دست بدهد، این یک تراژدی خواهد بود. به همین دلیل فکر می‌کنم تا زمانی که اوکراین قوی باشد، کل جهان هزینه اندکی خواهند پرداخت.»

برچسب‌ها:

نظر شما