شناسهٔ خبر: 67652767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

از بانک اهداف راهبردی حزب‌الله در شمال فلسطین چه می‌دانیم؟

تسنیم

حزب‌الله در قسمت دوم فیلم پهپاد هدهد از مواضع حساس صهیونیست‌ها، دو منطقه راهبردی در شمال فلسطین اشغالی را نشان داد که هر ضربه‌ای به آنها، این رژیم را فلج می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رسانه‌های مقاومت اسلامی لبنان اخیرا قسمت دوم از فیلم پهپاد هدهد حزب‌الله را منتشر کردند که شامل تصاویر جدید از مواضع حیاتی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی سوریه بوده و همچنین بیانگر انجام عملیات شناسایی در مناطق صفد و طبریا در شمال فلسطین اشغالی است.

این دو منطقه در شمال اراضی اشغالی که طی ۹ ماه گذشته چندین بار در معرض حملات حزب الله قرار گرفته‌اند، به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک، اهمیت زیادی برای صهیونیست‌ها دارند و هدف قرار دادن آنها توسط حزب الله، به معنای فلج شدن بخش بزرگی از جبهه شمالی فلسطین اشغالی است که تاثیر زیادی بر زندگی اسرائیلی‌ها خواهد داشت.

در همین راستا بهتر است، برخی اطلاعات مهم درباره این دو منطقه و برجسته‌ترین مواضع حیاتی اسرائیل در آنها را مورد بررسی قرار دهیم

طبریا

- طبریا شهری در شمال فلسطین اشغالی در الجلیل سفلی واقع شده و تنها شهر ساحل غربی دریای الجلیل یا دریاچه طبریا محسوب می‌شود. از این رو، این شهر در خط مقدم جبهه جولان اشغالی سوریه قرار دارد و برای صهیونیست‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اشغالگران همچنین طبریا را یکی از چهار شهر مقدس یهودیان در تاریخ می‌دانند.

- تعداد شهرک نشینان در طبریا بیش از ۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و مساحت آن حدود ۱۱ کیلومتر مربع و شامل نوار ساحلی به طول ۷.۷ کیلومتر است.

- طبریا امروز یک مرکز مهم گردشگری و یک مرکز صنعتی تجاری منطقه‌ای در فلسطین اشغالی محسوب می‌شود.

- در سال ۱۹۹۹ ، مقاومت فلسطین (جنبش حماس) سعی در انجام عملیات‌های مقاومتی در طبریا داشت و در جنگ جولای ۲۰۰۶ ، حزب‌الله دها موشک را به سمت این شهر شلیک کرد و منجر به خسارات مالی و جانی در آن شد.

بارزترین مواضع نظامی و اقتصادی در طبریا

۱) در شهر طبریا ۳۲ هتل با ۴۱۴۵ اتاق وجود دارد و صهیونیست‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ تعداد اتاق‌های هتل‌ها در شهر طبریا را به ۱۱۰۰۰ مورد برسانند.

معروف‌ترین هتل در این منطقه هتل لئوناردو کلاپ است.

۲) جاده شماره ۷۷ و جاده شماره ۹۰ که از طولانی‌ترین جاده‌های اصلی در فلسطین اشغالی محسوب می‌شوند و شهر ایلات اشغالی را به شهرک المطله وصل می‌کنند، در طبریا واقع شده‌اند.

۳) ایستگاه مرکزی اتوبوس وابسته به ارتش رژیم اشغالگر در شهر طبریا قرار دارد.

۴) صهیونیست‌ها طرحی برای احداث خط راه آهن العفوله- طبریا و ایستگاه قطار طبریا در نزدیک استادیوم شهرداری ترسیم کرده‌اند.

۵) مرکز پلیس رژیم اشغالگر در ورودی طبریا قرار دارد.

۶) خانه‌های نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در طبریا واقع شده است.

۷) مرکز آموزش نظامی نیروهای ارتش اشغالگر در طبریا قرار دارد.

۸) طبریا همچنین منطقه صنعتی کیدمات الجلیل را در خود جای داده است.

۹) پایگاه هارنمیرا وابسته به ارتش رژیم اشغالگر در منطقه طبریا قرار دارد. این یک پایگاه راهبردی برای ارتش صهیونیستی است که حزب الله در پاسخ به ترور «میثم العطار» رزمنده خود توسط اشغالگران، این پایگاه را هدف قرار داد. رسانه‌های غربی و صهیونیستی گزارش می‌دهند این پایگاه ارتش اسرائیل که برای بسیاری، حتی خود اسرائیلی‌ها هم ناشناخته است، محل نگهداری سلاح‌های هسته‌ای و غیرمتعارف محسوب می‌شود.

۱۰) مرکز آموزش نظامی یگال آلون ارتش رژیم اشغالگر در طبریا واقع شده است.

۱۱) پایگاه پلون که پایگاه تیپ ویژه ارتش صهیونیستی در جولان و مزارع شبعای اشغالی محسوب می‌شود نیز در طبریا قرار دارد.

۱۲) پایگاه آموزشی تسلمون گدان و پایگاه سامسون وابسته به تیم تکنولوژی و ارتباطات در ارتش رژیم صهیونیستی هم در طبریا واقع شده است.

صفد

- صفد نیز یکی از مناطق راهبردی در شمال فلسطین اشغالی محسوب می‌شود که پایتخت الجلیل علیا به شمار می‌رود و از جنوب شرقی به دریای الجلیل و از غرب به کوه‌های راهبردی میرون مشرف است.

- یهودیان صهیونیست شهر صفد را یکی از چهار شهر مقدس خود می‌دانند و جمعیت آن به ۴۰ هزار نفر می‌رسد.

- این شهر در جنگ جولای ۲۰۰۶ ، تقریباً هر روز مورد حمله راکت‌ها و موشک‌های مقاومت لبنان قرار می‌گرفت و اکثر ساکنان آن تا مدت‌ها بعد از جنگ آواره بودند.

- حزب الله در جریان نبرد طوفان الاقصی، به شکل دوره‌ای شهر صفد را هدف قرار داده؛ به ویژه پایگاه‌های ارتش اسرائیل در کوه میرون و پایگاه فرماندهی شمال ارتش اسرائیل که یکی از مهم‌ترین مواضع نظامی اشغالگران محسوب می‌شود.

نظر شما