شناسهٔ خبر: 67652757 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر ستادنانو اعلام کرد:

حمایت ویژه ستاد نانو از ۲۵ طرح در حوزه میکروالکترونیک

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از حمایت ستاد از ۲۵ طرح مرتبط با حوزه میکروالکترونیک با همکاری بنیاد علم ایران خبر داد و گفت: در این مسیر منتظر یک بخش نمی‌مانیم و به عنوان نهاد دولتی، شریک گروه‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌ها نمی‌شویم، اما حمایت‌های خود را از آنها خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، عماد احمدوند در نشست تخصصی زیست بوم فناوری و نوآوری میکروالکترونیک و نیمه‌هادی‌ها در اندیشگاه نانو و صنعت وزارت صمت گفت: ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو، به صورت مستمر پای برخی از تیم‌ها ایستاده و از آنها حمایت کرده است. کمتر نهادهای دولتی به سمت این امر حرکت می‌کنند، ولی ستاد نانو در زمینه حمایت از تیم‌های کوچک همت گمارده است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن تجربه‌ها در برنامه توسعه نانو با حوزه میکروالکترونیک، مشاهده می‌شود در حوزه نانو از جنس زیرساخت و تجهیزات تجربه‌هایی وجود دارد که نزدیک به میکروالکترونیک است و می‌توان از اشتباهات گذشته ستاد نانو استفاده کرد. اگر می‌خواهیم در بخش تجهیزات میکروالکترونیک کاری انجام دهیم، در حال حاضر مشخص است چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در کشور وجود دارد و چه اشتباهاتی را دیگر نباید تکرار کرد.

یکی از کارهایی که توسط ستاد نانو پیگیری شد، شبکه‌سازی و تعامل جدی با فعالان واقعی در اکوسیستم میکروالکترونیک بوده است. قبول داریم در این حوزه افراد متخصص در کشور داریم و باید به آنها رجوع کنیم که این موضوع در دستور کار یک سال گذشته ستاد نانو قرار داشته است.

وی درباره نقش حمایتی ستاد نانو در حوزه میکروالکترونیک، گفت: در همین راستا چند طرح و پروژه در دستور کار ستاد نانو قرار دارد؛ نخست اینکه کارهایی در حوزه سلول‌های خورشیدی و باتری انجام شده و در حال پیگیری است. همچنین سال گذشته در حوزه برداشت و ذخیره‌سازی انرژی کارهایی را شروع و در همین زمینه گروه‌هایی را شناسایی و از آنها حمایت کردیم. در همین زمینه نقشه راه صنعتی‌سازی سلول خورشیدی پروسکایتی تدوین شد.

حمایت ویژه ستاد نانو از ۲۵ طرح در حوزه میکروالکترونیک

دبیر ستاد نانو و میکرو با اشاره به اینکه در حوزه حسگرها و تجاری سازی حسگرهای زیستی‌نانویی برنامه‌هایی در دستور کار ستاد قرار دارد، گفت: در همین زمینه شرکت های نوپایی در زمینه ساخت حسگرهای زیستی (با قابلیت تشخیصی و اندازه گیری) همچنین ساخت حسگرهای پوشیدنی ایجاد شده اند.

احمدوند بابیان اینکه ستاد نانو و میکرو در سال گذشته با کمک بنیاد علم ایران از ۲۵ طرح مرتبط با حوزه میکروالکترونیک حمایت کرده است، تاکید کرد: ما در این مسیر معطل یک بخش نمی‌مانیم و به عنوان نهاد دولتی، شریک تیم‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌ها نمی شویم و این برای ما یک خط قرمز است، اما حمایت‌های خود را از آنها خواهیم داشت.

وی از همه متخصصان این حوزه خواست راهنمایی و مشورت‌های خود را از ستاد نانو دریغ نکنند، چراکه این حوزه یک سابقه بسیار طولانی دارد و می‌شود آن را نقد و تحلیل کرد و متخصصان می‌توانند در موضوع آینده حوزه میکروالکترونیک به ما راهنمایی‌هایی ارائه کنند.

نظر شما