شناسهٔ خبر: 67651275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پالتیکو: متحدان بهت‌زده آمریکا با اشتباهات بایدن به سمت ترامپ می‌روند

ساجده محمودی

نشریه پالتیکو در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های غربی، به‌ویژه انگلیسی‌ها که از گاف‌های رئیس جمهور بایدن وحشت‌زده شده‌اند در تلاش هستند تا قبل از انتخابات نوامبر با تیم دونالد ترامپ ارتباط برقرار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقامات و دیپلمات‌های اروپایی با بیان اینکه از عملکرد پر از خطای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در محافل عمومی و خصوصی شوکه شده‌اند، فاش کردند که در تلاش‌اند تا با تیم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ایالات متحده ارتباط برقرار کنند و در این راستا، تماس‌هایی با آنها گرفته‌اند.

نشریه پالتیکو تاکید کرد اکنون برای برخی از متحدان واشنگتن زمان شرط‌بندی روی فرد دیگر فرا رسیده است.

این رسانه آمریکایی افزود: در حالی‌ که تعداد حامیان جو بایدن طبق نظرسنجی‌ها در حال کاهش است، او تحت فشار فزاینده‌ای از سوی حامیانش قرار دارد تا به نفع نامزد جوان‌تری مانند کامالا هریس، معاون خود کناره‌گیری کند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در برابر دونالد ترامپ قرار گیرد.

پالتیکو در ادامه به اولین مناظره انتخاباتی بایدن با ترامپ و همچنین کنفرانس مطبوعاتی طولانی‌اش در پایان نشست سران ناتو در واشنگتن اشاره و آنها را ۲ اشتباه رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد که در اولی با عملکرد ضعیف خود موجب افزایش نگرانی دموکرات‌ها نسبت به سلامتی شناختی‌اش شد و در دومی نیز اصرار داشت که برای یک دوره ریاست جمهوری دیگر مناسب و بهترین فرد برای شکست دادن ترامپ است.

این در حالی است که او هنگام معرفی کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین او را به‌عنوان «رئیس جمهور پوتین» خطاب کرد و در این لحظه سالن به قدری ساکت شد که صدای نفش کشیدن اروپایی‌های حاضر در کنفراس شنیده می‌شد.

یکی از این اروپایی‌ها به پالتیکو گفت: رهبران اروپایی روی صحنه یخ زدند، اگرچه تمام تلاش خود را کردند تا همچنان لبخند داشته باشند و کف بزنند. پس از آن هیچ‌کس در تماس با تیم بایدن اشاره‌ای به آن نکرد.

همچنین یکی دیگر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی در واشنگتن گفت همکارانش ماه‌هاست که مشغول ارتباط با کسانی بوده‌اند که احتمالا به تیم ترامپ ملحق می‌شوند، از جمله از طریق تشکیل جلسات، شرکت در رویدادهای مشابه و دعوت از متحدان ترامپ برای ضیافت شام.

یکی از دیپلمات‌ها در پاسخ به این سوال که آیا فشاری در کشورهایشان وجود دارد که به دلیل شخصیت ترامپ این کار را انجام ندهد، گفت: نه. اگر اکنون در تلاش برای ایجاد ارتباط با تیم او نبودیم، در واقع از وظایف خود کوتاهی می‌کردیم.

یکی دیگر از دیپلمات‌ها گفت تماس با تیم ترامپ تسریع شده است و این، به پیش از آخرین گاف‌های بایدن برمی‌گردد. او افزود: بیش از یک سال است که این کار در جریان است.

به گفته این فرد، مقامات کلیدی اروپایی برای رساندن پیام اوکراین به مخاطبان حامی ترامپ به اندیشکده‌های محافظه‌کار مراجعه کرده‌اند.

پالتیکو در ادامه با اشاره به اینکه «حتی مقامات انگلیسی نیز از ضعف ظاهری رئیس‌جمهور بایدن شوکه و ناامید شدند» به نقل از یک مقام بریتانیایی نوشت: این دیوانه‌کننده است. تمام پیام‌های آنها، دست‌کم برای انتخابات با پوشش خبری درباره سلامتی و توانایی‌های بایدن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. و این در حال تبدیل شدن به یک موضوع خنده در سراسر جهان است.

به نوشته این نشریه، دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی در واشنگتن اکنون مطمئن هستند که استراتژیست‌ها و نمایندگان جمهوری‌خواه را در کنگره که در واقع سر و گوش ترامپ هستند، شناسایی کرده‌اند.

یکی از افراد نزدیک به دولت جدید انگلیس گفت، سفارت لندن در واشنگتن در حال حاضر بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۶ آمادگی دارد، زمانی که برای احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمادگی بسیار کمی داشت.

این شخص با تاکید بر اینکه سفیر انگلیس در آمریکا و تیم او در نزدیک شدن به دونالد ترامپ کار بزرگی انجام دادند، گفت: آنها اشتباهات سال ۲۰۱۶ را تکرار نکرده‌اند.

پالتیکو همچنین تاکید کرد: زنگ خطر در آلمان نیز به صدا درآمده است.

رودریش کیزوتر، قانون‌گذار برجسته حزب دموکرات مسیحی در کمیته روابط خارجی در برلین گفت: اکنون واضح است که اصرار جو بایدن بر نامزدی خود در انتخابات فقط به ترامپ کمک خواهد کرد. تنها می‌توان امیدوار بود که دموکرات‌ها راهی برای کناره‌گیری جو بایدن پیدا کنند و به عنوان مثال، کامالا هریس پیشتاز دموکرات‌ها شود.

کیزوتر افزود: من نگران شکاف سیاسی داخلی در ایالات متحده و تأثیر احتمالی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بر امنیت فراآتلانتیک و نهادهای دموکراتیک در ایالات متحده هستم.

انتهای پیام

نظر شما