شناسهٔ خبر: 67651210 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

افزایش ۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی با اعلام افزایش ۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم گفت: خرید مازاد برنیاز کشاورزان به هفت میلیون و ۲۴۰ هزار تن تا صبح امروز رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: براساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی تا ساعت ۷ صبح امروز شنبه، هفت میلیون و ۲۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۲۷ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

بیشتر بخوانید:

چرا مطالبات گندمکاران پرداخت نشد؟

سهراب سهرابی اظهار کرد: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۸۵۰ هزار تن معادل ۱۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۵۲.۶ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده اند، پرداخت شده و مابقی وجوه نیز درحال پی گیری از سوی وزارت جهادکشاورزی است.

سهرابی ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به استان های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۸۰ هزار تن، فارس ۷۵۶ هزار تن، کرمانشاه ۵۷۰ هزرار تن و خراسان رضوی ۴۵۰ هزار تن می باشد.

وی گفت: عملیات برداشت گندم در استان های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهار محل و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: برداشت این محصول در استان های گرمسیر همچون خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان تمام شده و یا در حال اتمام است.

وی بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید و اظهارکرد: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی خرید تضمینی عرضه کنند.

سهرابی درهمین حال از کشاورزان خواست پس از اتمام عملیات برداشت محصول، بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع را آتش نزنند، زیرا درصورت عدم کنترل آن بر اثر وزش باد، آتش به مراتع، جنگل ها، تاسیسات و ساختمان های کنار مزارع سرایت می کند و موجب افزایش دامنه آتش سوزی در منابع طبیعی و خسارت به آن می شود.

وی درباره دیگر تبعات آتش زدن بقایای گیاهی گفت: در خاک میلیون ها و میلیاردها جاندار مفید زندگی می کند که با آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر از بین رفتن این جانداران ، مواد آلی خاک کاهش می‌یابد و همین امر منجر به فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها می شود.

سهرابی افزود: دود حاصل از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع موجب افزایش آلودگی هوا و محیط زیست نیز خواهد شد. وی اذعان داشت: در هر هکتار از بقایای گیاهی مزرعه حدود ۱۵۰ کیلوگرم کود شیمیایی وجود دارد که با آتش زدن آن از بین می رود.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی درهمین حال تصریح کرد: بقایای گیاهی در مزارع، نفوذ آب در خاک را افزایش و تبخیر و تعرق را کاهش می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما