شناسهٔ خبر: 67648614 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

افزایش ۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم/ پرداخت ۵۲.۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران

خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به هفت میلیون و ۲۴۰ هزار تن تا صبح امروز رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی (سیفا) تا ساعت هفت صبح امروز شنبه بیست‌وچهارم تیر، هفت میلیون و ۲۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۲۷ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

سهراب سهرابی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۸۵۰ هزار تن معادل ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۵۲.۶ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و باقی‌مانده وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۸۰ هزار تن، فارس ۷۵۶ هزار تن، کرمانشاه ۵۷۰ هزار تن و خراسان رضوی ۴۵۰ هزار تن است.

سهرابی گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد همچون کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت این محصول در استان‌های گرمسیر همچون خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب کرمان تمام شده و یا در حال اتمام است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید و عنوان کرد: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی خرید تضمینی عرضه کنند.

سهرابی در همین حال از کشاورزان خواست پس از پایان عملیات برداشت محصول، بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع را آتش نزنند، زیرا در صورت کنترل نکردن آن بر اثر وزش باد، آتش به مراتع، جنگل‌ها، تأسیسات و ساختمان‌های کنار مزارع سرایت می‌کند و موجب افزایش دامنه آتش‌سوزی در منابع طبیعی و خسارت به آن می‌شود.

وی درباره دیگر تبعات آتش زدن بقایای گیاهی گفت: در خاک میلیون‌ها و میلیاردها جاندار مفید زندگی می‌کند که با آتش زدن بقایای گیاهی علاوه‌بر از بین رفتن این جانداران، مواد آلی خاک کاهش پیدا می‌کند و همین امر منجر به فرسایش خاک و ایجاد ریزگردها می‌شود.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: دود حاصل از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع موجب افزایش آلودگی هوا و محیط زیست نیز خواهد شد.

وی بیان کرد: در هر هکتار از بقایای گیاهی مزرعه حدود ۱۵۰ کیلوگرم کود شیمیایی وجود دارد که با آتش زدن آن از بین می‌رود.

سهرابی در همین حال تصریح کرد: بقایای گیاهی در مزارع، نفوذ آب در خاک را افزایش و تبخیر و تعرق را کاهش می‌دهد.

نظر شما