شناسهٔ خبر: 67649801 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌کند؛

ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک پاریس 

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماده واحد ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، گفت: این ماده واحده به‌زودی در شورای عالی مورد بحث قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نخستین جلسه هیئت اندیشه‌ورز فرهنگ ورزش با تسلیت عزاداری ماه محرم اظهار کرد: ورزش در جهان از جمله در ایران به شدت فرهنگ‌ساز است، کارکرد مهم ورزش عمومی و حرفه‌ای این است که بر فرهنگ اثرگذار است اگر حکمرانی درستی در ورزش داشته باشیم به فرهنگ می‌تواند کمک کند.

وی ادامه داد: پهلوانان و قهرمانان ما نیز عمدتاً ایران‌دوست هستند، در اکثر رشته‌های ورزشی با اینکه آورده مادی چندانی ندارد اما همچنان عده زیادی برای قهرمانی تلاش می‌کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان بر اینکه در این شورا نسبت به فرهنگ ورزش کم‌توجهی شده است، گفت: در این چهل سال با اینکه مصوباتی در حوزه ورزش داشتیم اما نیاز است که وقت بیشتری برای ورزش بگذاریم.
خسروپناه با بیان اینکه ورزش دو مقوله مهم دارد، گفت: یک ساحت فلسفه ورزش است که غربی‌ها درباره آن کتاب‌ها نوشتند اما ما حتی یک کتاب در باب فلسفه ورزش نداریم. اهل فکر و اندیشه باید درباره فلسفه ورزش اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه باید حکمرانی ورزش را در نظر داشته باشیم، اضافه کرد: الان حکومت‌داری ورزش در کشور داریم و وزارتخانه‌ای در موضوع ورزش که حکومت‌داری می‌کند، اما باید حکمرانی ورزش مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه مسئله‌های ورزش را شناسایی کنیم. وقتی مسائل مشخص شد سیاستگذاری حوزه ورزش صورت می‌گیرد، به سیاستگذاری جامع در ورزش نیاز داریم و معتقدیم قوانین و ساختار ورزش باید مورد بازنگری قرار گیرد.
خسروپناه با اشاره به ماده واحد ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، گفت: این ماده واحده به زودی در شورای عالی مورد بحث قرار می‌گیرد، بنابراین همانند روندی که در تصویب سایر اسناد در پیش گرفتیم، ضروری است که متخصصان در این زمینه نظرات خود را بیان کنند.
وی افزود: حکمرانی حکیمانه در بحث ورزش نداریم قوانین متعدد داریم اما حکمرانی دقیق شکل نگرفته است. برای حکمرانی حکیمانه باید از دانشگاهیان، حوزویان و متخصصان این حوزه و از رساله‌ها یا پایان‌نامه‌هایی در این زمینه نوشته شده استفاده شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید در حوزه ورزش بتوانیم با زبان و منطق دنیا سخن بگوییم تا نتایج مورد انتظار در این زمینه محقق شود.

دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار تحولی خود، میزهایی را با هدف قرارگاه ملی موضوعات ایجاد کرده است یکی از این میزها میز فرهنگ ورزش بود.
ابراهیم شکرانی ادامه داد: این میز با هدف استفاده از ظرفیت المپیک به‌عنوان پربیننده‌ترین رویداد جهان تشکیل شده است.
وی با اشاره به مسائل حوزه ورزش گفت: می‌توان از ظرفیت المپیک برای حل مسائل حوزه ورزش استفاده کرد، در ماده واحد ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، برای مسائل کلان راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست، مسئول میز فرهنگ ورزش با تشریح ماده واحد ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس گفت: این ماده واحده مبتنی بر نظرات نخبگان و اسناد بالادستی تهیه شده است.
یوسف‌پور با اشاره به برگزاری المپیک ۲۰۲۴ در مردادماه گفت: کاروان ورزشی ایرانی با عنوان خادم‌الرضا (ع) به این رویداد اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به مسائل اصلی که در جنبش المپیک مطرح می‌شود، گفت: باید بتوانیم از رویداد بین‌المللی برای افزایش اقبال به ورزش استفاده کنیم.

استفاده از نظرات دانشگاهیان برای تدوین سند در حوزه ورزش
استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس نیز در این نشست خواستار توزیع ماده واحد ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس در دانشگاه‌ها شد تا نخبگان دانشگاهی درباره آن نظر بدهند.
رضا قراخانلو عنوان کرد: دانشکده‌های تخصصی باید درگیر این موضوع شوند و نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند.

تکلیف ورزش در کشور مشخص نیست
در ادامه تاجبخش، از فعالان حوزه ورزش در این نشست بیان کرد: تکلیف ورزش در کشور مشخص نیست، این در حالی دشمن روی ورزش متمرکز شده است. چون آنجا بیشترین بیننده را دارد اما هنوز برای ورزش دکترین واحد تعریف نشده است.
مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش نیز در این نشست با تشکر از راه‌اندازی میزهای تخصصی حوزه ورزش در ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه ورزش زنان باید ابزارها و امکانات لازم برای فعالیت مناسب زنان فراهم شود.
سعید ملک زاده، رئیس اسبق فدراسیون تیراندازی در این نشست ماده واحد ارزش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس طولانی و گاهی مواد آن مغایر با یکدیگر دانست.

نخستین جلسه هیئت اندیشه‌ورز فرهنگ ورزش با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولین، پیشکسوتان و دست‌اندرکاران حوزه ورزش توسط ستاد فرهنگی اجتماعی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نظر شما