شناسهٔ خبر: 67647582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس تغذیه:

مصرف مداوم غذاهای حاوی آرد سوخاری برای سلامتی مضر است

سمیه فصاحت

یک کارشناس تغذیه گفت: آردهای سوخاری حاوی سدیم بالایی هستند که برای بیماران مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی عروقی مناسب نیستند. لذا ضروری است در مصرف غذاهای سوخاری و حاوی این گونه آردها متعادل بود.

صاحب‌خبر -

فرزانه سینکایی در گفت و گو با ایسنا در مورد استفاده از آرد و پودر سوخاری در غذاها اظهار کرد: آرد سوخاری معمولا از نان بیات تهیه می‌شود و ارزش غذایی آن بسته به نانی که در تهیه آن استفاده می‌شود، متفاوت است. آرد سوخاری می‌تواند از نان گندم کامل، سبوس‌دار، نان سفید و نان تست تهیه شود.

وی در خصوص کالری آرد سوخاری با توجه به کاربرد آن در غذاهای فست فودی و سوخاری افزود: آرد سوخاری به دلیل اینکه رطوبت کمی دارد، طبیعتا در حجم کم دارای کالری بالایی است. تقریبا در هر یک چهارم فنجان آرد سوخاری ساده حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کالری وجود دارد. بنابراین تعادل در مصرف آن بسیار مهم و ضروری است.

سینکایی ادامه داد: بخش عمده‌ای از آرد سوخاری را کربوهیدارت تشکیل می‌دهد و در هر یک چهارم فنجان آن ۱۸ تا ۲۲ گرم کربوهیدرات وجود دارد. این آردها خیلی از نظر پروتئین غنی نیستند و در هر یک چهام فنجان آرد سوخاری، حدود سه تا چهار گرم پروتئین است.

وی ادامه داد: آردهای سوخاری چربی زیادی ندارند و مقدار آن تقریبا نیم گرم در هر یک چهارم فنجان است. در خصوص ویتامین‌ها و مواد مغذی بسته به مواد آن محتوای حداقلی دارد. آرد سوخاری فراوری شده می‌تواند حاوی افزودنی قند، نمک، نگهدارنده و طعم دهنده‌های دیگری باشد که برای افزایش و بهبود طعم به آن اضافه می‌شود. بنابراین برای افرادی که محدودیت غذایی دارند، مصرف آن توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: افرادی که محدودیت غذایی دارند، می‌توانند از آرد سوخاری که ازنان‌های سبوس‌دار و از انواع کاملی از غلات تهیه شده باشد، استفاده کنند. معمولا آردهای سوخاری دارای گلوتن هستند. گلوتن پروتئینی است که در غلات خاصی مثل گندم، جو و چاودار وجود دارد و مصرف زیاد آن باعث آسیب به روده کوچک شده و برای بیمارانی که مبتلا به سلیاک هستند یا حساسیت به گلوتن دارند، ممنوعیت مصرف دارد.

 سینکایی بیان کرد: در مورد نگهدارنده‌ها، آردهای سوخاری صنعتی حاوی پروپیونات کلسیم و بنزوات سدیم هستند که برای جلوگیری از رشد کپک و افزایش طول عمر به این آردها اضافه می‌شود. بنابراین مصرف بیش از حد آن می‌تواند اثرات نامطلوبی ایجاد کند.

این کارشناس تغذیه در مرکز بهداشت غرب کرج در ادامه گفت: پروپیونات کلسیم باعث تحریک پذیری، بی‌قراری، بی‌توجهی و اختلال خواب در بعضی از کودکان می‌شود، لذا در صورت مصرف مداوم غذاهای حاوی آرد سوخاری، ممکن است این علائم در برخی افراد ایجاد شود. همچنین آردهای سوخاری حاوی سدیم بالایی هستند که برای بیماران مبتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی مناسب نیستند.

سینکایی اظهار کرد: همچنین در ترکیب این آردها افزودنی‌ امولسیفایر و قوام دهنده وجود دارد که برای حفظ قوام و جلوگیری از جدا شدن مواد غذایی هنگام طبخ به آن اضافه شده است. لذا در صورتی که این ماده غذایی در حد متعادل استفاده شود ایمن است. ولی مصرف افراطی آن می‌تواند باکتری‌های روده را مختل کرده و شرایط التهابی را ایجاد کند.

وی با اشاره به رواج غذاهای سوخاری در برنامه غذایی افراد گفت: طعم دهنده و رنگ‌های مصنوعی که در آرد سوخاری به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه این غذاها استفاده می‌شود، امروزه نگرانی‌هایی را در موضوع سلامت افراد به وجود آورده است. رنگ‌های مصنوعی می‌تواند باعث بیش فعالی در کودکان، سرطان و آلرژی شود.

وی گفت: توصیه می‌کنیم از آردهای سوخاری خانگی که می‌توان در منزل تهیه کرد استفاده شود. چرا که با این روش افزودنی، طعم دهنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی، سدیم اضافی و مواد آلرژی زا در آردهای خانگی وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه در این روش با توجه به سلایق فردی با آردهای خانگی می‌توانند با فیبر و مواد مغذی بیشتری تهیه شوند.

وی یادآور شد: آردهای سوخاری صنعتی طبیعتا حاوی افزودنی و نگهدارنده‌ها هستند و مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند، بنابراین توصیه می‌شود، هنگام خرید به برچسب مواد غذایی و ارزش غذایی آن توجه کنند.

انتهای پیام

نظر شما