شناسهٔ خبر: 67646887 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سرنوشت طرح ۳ مرحله‌ای بایدن برای آتش‌بس در غزه

دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در روز‌های اخیر آغاز شده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر در مسیر این مذاکرات کارشکنی می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی حماس به توافق آتش‌بس غزه نزدیک‌تر شده‌اند، اما شکاف‌ها و موضوع‌های حل‌نشده همچنان باقی است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گزارشی را درباره اینکه در حال مذاکره با مصر در مورد خروج نظامیان صهیونیست از کریدور چند مایلی میان اراضی اشغالی و مصر به‌عنوان بخشی از مذاکرات جاری بر سر آتش‌بس غزه است، رد کرد و آن را «اخبار جعلی مطلق» خواند.

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: نخست‌وزیر اصرار دارد که اسرائیل در محور فیلادلفیا باقی بماند.

این بیانیه در واکنش به گزارش رویترز درباره اینکه خروج رژیم صهیونیستی از سمت مرز غزه محور مذاکرات در قاهره بود، منتشر شد.

اصرار رژیم صهیونیستی برای ماندن در محور فیلادلفیا

اصرار رژیم صهیونیستی بر ماندن نظامیان صهیونیست در محور فیلادلفیا یکی از چندین مشکلی است که خوش‌بینی هفته گذشته درباره قریب‌الوقوع بودن توافق برای توقف جنگ را کاهش داده است.

تلویزیون دولتی مصر به نقل از یک منبع آگاه  گزارش داد که نقاط مورد مناقشه فراتر از آن چیزی است که پیش از این با میانجی‌ها شامل آمریکا، قطر و مصر توافق شده بود.

ابراز خوش‌بینی کاخ سفید درباره مذاکرات

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در کنفرانس خبری خود به مناسبت پایان نشست این هفته ناتو، ابراز اطمینان کرد که توافق در دسترس است.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد «چارچوب» طرح آتش‌بس که ۶ هفته پیش ارائه کرده، اکنون مورد توافق هر دو طرف قرار گرفته است.

بایدن گفت: در حالی که هنوز شکاف‌هایی وجود دارد، ما در حال پیشرفت هستیم، روند مثبت است.

پیش از اظهار نظر بایدن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز به نشانه‌های «مثبت» اشاره کرد، اما گفت که «خوش‌بینانه» همیشه واژه‌ای دشوار است که در جمله‌ای درباره این درگیری غم‌انگیز استفاده می‌شود.

کارشکنی نتانیاهو در مسیر مذاکرات

مقام‌های آمریکایی و عربی گفتند در حالی که دو طرف نزدیک‌تر از گذشته به توافق بودند، رژیم صهیونیستی شروط جدیدی را در طرح وارد کرد.

در همین حال، رسانه‌های عبری با بازتاب تنش‌های مداوم بین نتانیاهو و ریاست نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی، به نقل از مقام‌های نظامی، تاکید کردند که نتانیاهو به‌طور عمدی به دنبال متوقف کردن این روند است.

یک مقام ارشد سابق مصری که از مذاکرات مطلع است، گفت: توپ در زمین نتانیاهو است، او خواهان صلح نیست و همه موضوع این است، او بهانه‌هایی پیدا می‌کند تا این جنگ را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه دهد.

حماس نیز طی بیانیه‌ای، تاکید کرد که نتانیاهو با هدف خرید زمان، این مذاکرات را به تاخیر می‌اندازد.

اختلاف گسترده در میان مقام‌های صهیونیست

مذاکرات اخیر در حالی آغاز شده که نتانیاهو با مقام‌های ارشد صهیونیست درباره این موضوع اختلاف پیدا کرده است.

نتانیاهو قرار است برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره در آینده نزدیک به واشنگتن سفر کند و مشخص نیست که آیا بایدن دیداری رسمی با او خواهد داشت یا خیر.

واشنگتن پست به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: نتانیاهو از سفر خود به آمریکا برای نجات وضعیت سیاسی خود در داخل اسرائیل تا جایی که می‌تواند استفاده خواهد کرد.

طرح آتش‌بس ۳ مرحله‌ای بایدن

طرح ۳ مرحله‌ای که بایدن در اواخر می (خرداد ماه) اعلام کرد شامل یک مرحله اولیه ۶ هفته‌ای با اجرای آتش‌بس و افزایش کمک‌های بشردوستانه است.

در ادامه، نظامیان صهیونیست از تمام مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی خواهند کرد و افراد بازداشت شده شامل زنان، افراد سالخورده و مجروح در غزه با صد‌ها اسیر فلسطینی مبادله خواهند شد.

فلسطینی‌ها همچنین برای بازگشت به خانه‌های خود در مناطقی که مدت‌ها از سوی نظامیان صهیونیست برای ورود منع شده‌اند، راه‌های عبور آزاد خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما