شناسهٔ خبر: 67646789 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اقتصاددانان آمریکایی پیش‌بینی کردند

تورم در دولت ترامپ بالاتر از بایدن خواهد بود

زهرا وثوقی

اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی وال استریت ژورنال پیش‌بینی کردند سیاست‌های دونالد ترامپ احتمالا باعث بالاتر رفتن نرخ تورم نسبت به دولت بایدن خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، از ۵۰ اقتصاددانی که در نظرسنجی، به سوالاتی درباره ترامپ و بایدن پاسخ دادند، ۲۸ نفر گفتند ریسک بازگشت به سطوح تورم بالا، تحت برنامه‌های پیشنهادی نامزد جمهوریخواه، بیشتر از برنامه‌های دولت دموکرات بایدن است.

هشت اقتصاددان هم در نظرسنجی وال استریت ژورنال گفتند: تورم در دولت بایدن، بدتر از دوران ترامپ خواهد شد. در مقابل، ۱۴ نفر اظهار کردند: اختلاف بین این دو برنامه، ناچیز خواهد بود.

اقتصاددانان و تحلیلگران وال استریت می‌گویند پیشنهادهای ترامپ در خصوص اعمال تعرفه که شامل تعرفه ۱۰ درصدی برای تمامی واردات و تعرفه ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی برای واردات از چین است، ممکن است هزینه‌های تولیدکننده را افزایش دهد و به قیمت‌های بالاتر مصرف کننده منتهی شود.

ترامپ می‌خواهد با مهاجرت مقابله کند که می‌تواند جریان کارگران مهاجری را که بازار کار قوی آمریکا را بدون تحریک مجدد تورم تقویت کرده‌اند، قطع کند. در این بین، چندین اقتصاددان، با اشاره به بسته هزینه بزرگ بایدن، او را تهدید تورم بزرگتری ارزیابی کردند.

با این حال، ۵۱ درصد از اقتصاددانان در نظرسنجی وال استریت ژورنال برآورد کردند که کسری فدرال در دولت ترامپ که پیشنهاد کرده است کاهش مالیاتی اعمال شده در دوره اول ریاست جمهوری خود را دائمی کند، افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. در این بین، ۲۲ درصد اقتصاددانان با اشاره به حمایت تاریخی اکثر دموکرات‌ها از هزینه دولت، چنین وضعیتی را برای دولت بایدن پیش‌بینی کردند.

ستاد انتخاباتی بایدن از این نظرسنجی برای حمایت از پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرده است.سارافینا چیتیکا، سخنگوی بایدن - هریس در ۲۰۲۴ گفت: در حالی که تورم در حال کاهش است و تولید تحت ریاست جمهوری بایدن رونق یافته، کارشناسان هشدار واضحی درباره آنچه برنامه سیاست ترامپ می‌تواند داشته باشد، داده اند. اما کمپین ترامپ درباره این نظرسنجی، اظهارنظر نکرد.

بیشتر بخوانید:

عملکرد اقتصادی بایدن بهتر بود یا ترامپ؟

این نظرسنجی که روز پنجشنبه منتشر شد، به آمار رو به رشد اقتصاددانان، از جمله ۱۶ دریافت کننده جایزه نوبل اقتصاد، اضافه می‌شود که پیش از این درباره خطرات تورمی دوره دوم ترامپ هشدار داده بودند.

این نظرسنجی که بین پنجم تا نهم ژوئیه انجام شد، یک روز پس از آن منتشر شد که شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه نشان داد تورم آمریکا در ژوئن نسبت به ماه قبل، ۰.۱ درصد کاهش یافته است. برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته بود که شاخص بهای مصرف کننده ماهانه بر مبنای ماهانه کاهش یافت و نشانه‌ای خوش‌بینانه برای اقتصاد آمریکا بود که پس از شیوع کرونا، در تلاش برای احیا از نرخ‌ تورم بالا بوده است.

این نظرسنجی همچنین در حالی انجام می‌شود که آینده سیاسی بایدن در صدر انتخابات ریاست‌جمهوری حزب دموکرات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از زمان عملکرد ضعیف او در مناظره در ژوئن در برابر ترامپ، تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌ها در کنگره، در میان اهداکنندگان و در برخی نظرسنجی‌ها می‌گویند معتقدند رئیس‌جمهور باید از رقابت خارج شود و حزب دموکرات، باید نامزد جدیدی را انتخاب کند.

بایدن تاکنون در برابر فشارها برای کناره گیری از رقابت، ایستادگی کرده و اصرار دارد که در رقابت باقی بماند و تلاش کرده است صحبت‌ها را به ترامپ برگرداند.

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه، درباره برنامه اقتصادی پیشنهادی ترامپ که شامل سیاست سخت‌گیرانه تعرفه‌های جهانی، تمدید کاهش مالیات و فشار بر فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره است، هشدارهای آشنای خود را داد.

به نظر می‌رسد نظرسنجی جدید روز جمعه از اقتصاددانان استدلال بایدن را تقویت کند. اما بسیاری از اقتصاددانان خاطرنشان می‌کنند که رئیس جمهور شاید از آنچه هر یک از نامزدها بخواهند اقرار کنند قدرت کمتری بر اقتصاد دارد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، در عوض، بخش عمده سلامت اقتصاد را می‌توان به مجموعه‌ای از سیاست‌ها و تصمیمات رئیس جمهور، کنگره، سازمان‌های دولتی مستقل، فدرال رزرو و عوامل خارجی خارج از کنترل هر کسی نسبت داد.

انتهای پیام

نظر شما