شناسهٔ خبر: 67646626 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سالانه ۲ میلیارد تن گرد و غبار وارد جو می‌شوند

عاطفه کربلایی

مدیر کل سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) گفت: حدود دو میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شوند که بر بیش از ۱۵۰ کشور در تمام قاره‌ها تاثیر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا چو دونگ یو امروز در پیامی ویدیویی به مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: طوفان‌های شن و غبار مسئله‌ای بین‌المللی با اهمیت روزافزونی هستند که تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست دارند.

وی ادامه داد: حدود دو میلیارد تن گرد و غبار سالانه وارد جو می‌شوند که بر بیش از ۱۵۰ کشور در تمام قاره‌ها تاثیر می‌گذارند و تهدیدی برای دستیابی به ۱۱ هدف از ۱۷ اهداف توسعه پایدار و اهداف مرتبط دارند. علاوه بر آن زیان‌های اقتصادی ناشی از یک طوفان شن و غبار می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد.

مدیر کل سازمان خواروبار و کشاورزی (فائو) اضافه کرد: تغییرات آب و هوا شامل تغییرات در دما و سطوح بارندگی و کاهش پوشش گیاهی، سطح خطرات طوفان‌های شن و غبار است و ریسک‌های مرتبط را در برخی مناطق افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: کسانی که به کشاورزی در مناطق خشک وابسته هستند، با رویدادهای مکرر و گسترده‌تر و شدیدتر طوفان‌های شن و غبار روبه‌رو خواهند شد.

مدیرکل فائو با بیان اینکه تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورها در ارتقای شیوه‌ها و سیاست‌های پایدار برای کاهش منابع طوفان‌های شن و غبار و مدیریت تاثیرات آنها در حال گسترش هستند،گفت: در سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که سازمان‌های سازمان ملل متحد را تشویق به راه‌اندازی فرآیند بین‌ نهادی برای توسعه یک پاسخ جهانی به طوفان‌های شن و غبار می‌کند.

دونگ یو ادامه داد: ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با طوفان‌های شن و غبار در سپتامبر ۲۰۱۹ در جریان کنفرانس ۱۴ در دهلی نو تشکیل شد. با تشکیل این ائتلاف با حضور ۲۰ سازمان از سازمان‌های ملل متحد و سازمان‌های غیرسازمان‌های ملل متحد، تلاش برای اقدام جهاتی برای مقابله با طوفان‌های شن و غبار می‌شود 

وی اضافه کرد: با بزرگداشت سالانه روز بین‌المللی طوفان‌های شن و غبار ما می‌توانیم تلاش‌ها را برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت مبارزه با طوفان‌های شن و غبار به منظور ترویج سلامت انسان، ترویج استفاده و مدیریت پایدار از زمین، افزایش امنیت غذایی و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و ترویج معیشت پایدار، به هم پیوسته کنیم.

دونگ یو ادامه داد: ما باید به همکاری برای ارتقای مدیریت طوفان‌های شن و غبار در مناطق با خطر بالا که در بیشتر موارد فراتر از مرزهای ملی می‌روند، ادامه دهیم بنابراین همکاری منطقه‌ای در حل مسائل طوفان‌های شن و غبار و تاثیرات آن‌ها بر مبنای اینکه طوفان‌های شن و غبار خاصیت چند ملیتی دارند، ضروری است.

وی در پایان گفت: به عنوان ریاست ائتلاف از ژوئیه ۲۰۲۰، FAO متعهد است که همکاری با تمام اعضای ائتلاف و کشورها را ادامه دهد تا تجربیات، داده‌ها، روش‌ها و ابزارهای مربوط به مبارزه با طوفان‌های شن و غبار را به اشتراک بگذارد، از جمله مدیریت پایدار خاک چراکه خاک و آب برای حفاظت از سلامت و معیشت مردم و دستیابی به امنیت غذایی اهمیت زیادی دارند.

انتهای پیام 

نظر شما