شناسهٔ خبر: 67646591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

محل هزینه کرد مالیات‌ها با آغاز طرح جدید تعیین می‌شود - اکونیوز

اقتصاد ایران: نماینده نورآباد در مجلس به بیان توضیحاتی درباره دادن اختیار به مودیان برای تعیین محل هزینه کرد مالیات‌های پرداختی پرداخت و گفت: دادن اختیار به مودیان مربوط به تعیین هزینه کرد مالیات‌های خود موجب افزایش همکاری مودیان با دولت خواهد شد.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

امید نصیبی نماینده نور آباد و ممسنی در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره طرح جدید سازمان امور مالیاتی در راستای شفاف‌سازی در نحوه هزینه کرد مالیات‌ها و دادن اختیار به مودیان برای تعیین محل هزینه کرد این مالیات‌ها گفت: بخش عمده‌ای از مراجعات به نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها اعتراض به نحوه احتساب مالیات‌ها و نارضایتی از فرار مالیاتی دانه درشت‌های اقتصادی از پرداخت مالیات است.

وی گفت: از سوی دیگر نگرانی سازمان امور مالیاتی فرار‌های مالیاتی مودیان به انحاء مختلف است. این فرار‌های مالیاتی با سیستمی شدن مالیات ستانی متوقف شد و از سوی دیگر تلاش در زمینه تبیین مصارف مالیات است که اگر به درستی درباره هزینه کرد این مالیات‌ها اطلاع‌رسانی انجام شود، ذهنیت منفی مردم درباره نحوه این هزینه کرد‌ها نیز اصلاح خواهد شد.

این نماینده مجلس دوازدهم در ادامه بیان کرد: اما به تازگی وزارت امور اقتصاد و دارایی به همراه سازمان امور مالیاتی در راستای شفاف‌سازی در نحوه هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی اعلام کرده‌اند که مودیانی که از طریق تبصره ماده 100 مالیات خود را پرداخت کنند می‌توانند انتخاب کنند که این وجه پرداخت شده در چه حوزه‌ای هزینه شود.

نصیبی ادامه داد: وقتی فرد بتواند از بین پروژه‌ها و طرح‌های مختلف در حوزه سلامت، آموزش، بهداشت، عمران و راه‌سازی و..... حوزه مورد علاقه خودش را برای هزینه کرد مالیات پرداختیش انتخاب کند قطعاً باعث می‌شود که پرداخت‌کنندگان، مالیات را پول زور تلقی نکنند.

نماینده مجلس دوازدهم افزود: این شیوه مالیات ستانی در واقع گام نهادن در مسیر مردمی‌سازی نظام مالیاتی است و باعث همبستگی در بین مردم می‌شود و باعث می‌شود مردم تشویق به پرداخت مالیات شوند.

نصیبی افزود: اگر مردم احساس کنند که این مالیاتی که پرداخت می‌کنند در راه استفاده بهینه و تأمین امکانات برای محیط سرزمینی و پیرامونی آن‌ها می‌شود قطعاً فرار مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و از دیدن پروژه‌هایی که با مالیات آن‌ها ساخته شده انگیزه می‌گیرند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های روستا‌ها واریز می‌شود تا صرف عمران و آبادانی روستا‌ها شود. قطعاً این شیوه باعث می‌شود مردم روستا‌ها و شهرستان‌ها بدانند که بخشی از مالیات پرداختی آن‌ها صرف توسعه خود روستا و شهرستان محل سکونت آن‌ها می‌شود، قطعاً باعث تشویق آن‌ها به پرداخت مالیات می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعیین محل هزینه کرد مالیات‌ها توسط مودیان باعث بالا آمدن سرانه ورزش و سلامت شهرستان‌ها خواهد شد زیرا مردم بر اساس همان مسئولیت اجتماعی خود علاقه دارند این زیر ساخت‌ها توسعه پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر مختار بودن مودیان در تعیین محل هزینه مالیات‌ها باعث تشویق مردم به پرداخت مالیات هم می‌شود و نمونه‌ای از مردمی کردن روند هزینه کرد مالیات‌ها است. این شیوه فشار‌ها را از بدنه ادارات مالیاتی کاهش می‌دهد و تقابلی بین مردم و ممیزان مالیاتی هم به وجود نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان‌ها نیز باید اولویت‌بندی شود و 4 تا 5 سرفصل انتخاب شود مودیان از بین این چند سرفصل یکی را انتخاب کنند به عنوان مثال مودی بتواند هزینه کرد در بهداشت یک منطقه یا آموزش و عمران یک منطقه را انتخاب کند.

به گفته این نماینده مجلس؛ این شیوه در واقع مردمی کردن روند پرداخت مالیات‌ها است و به نوعی کاستن از اختیارات دولت و انتقال دادن این اختیارات به مردم است. دادن اختیار به مودیان مربوط به تعیین هزینه کرد مالیات‌های خود موجب افزایش همکاری مودیان با دولت خواهد شد و مردم خواهند بود که تعیین خواهند کرد با پول مالیات‌شان کدام پروژه زیرساختی کشور راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

نظر شما