شناسهٔ خبر: 67646443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرحله سوم رهاسازی آب سد مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر امور آب مهاباد گفت: رهاسازی مرحله سوم سهمیه آب بخش کشاورزی با درخواست کشاورزان این شهرستان از مخزن سد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

خالد رحمانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی با درخواست بخش کشاورزی و با دبی ۱۷ مترمکعب بر ثانیه در حال انجام است و تا رفع نیاز آبی این بخش که در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب است، ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حجم آب رهاسازی شده، با توجه به نیاز شبکه آبیاری متغیر خواهد بود و در این مرحله آبیاری مزارع غلات که در حدود سه هزار هکتار بود، حذف شده است.

مدیر امور آب مهاباد با بیان اینکه طبق آخرین سهمیه ابلاغی امسال ۹۰ میلیون مترمکعب به بخش کشاورزی شهرستان اختصاص یافته است، گفت: از ابتدای سال جاری در ۲ مرحله بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی این شهرستان رهاسازی شده است.

وی افزود: علاوه بر این مرحله رهاسازی، تا پایان سال آبی جاری، یک مرحله دیگر رهاسازی آب بخش کشاورزی باقی مانده است که با توجه به نیاز باغات و مزارع این شهرستان در شهریور ماه انجام می شود.

وی در خصوص وضعیت آب مخزن سد مهاباد نیز اظهار کرد: هم اکنون حجم آب مخزن سد ۱۲۴.۵ میلیون مترمکعب است که این حجم در مقایسه با ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب سال قبل ۱۶.۵ میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی اضافه کرد: اکنون تراز آب سد مهاباد به یک هزار و ۳۵۱.۴۵ متر رسیده است که این تراز آب سد در مقایسه با سال قبل ۲ متر بیشتر است.

رحمانی گفت: هم اکنون ورودی آب به سد مانند سال قبل صفر و خروجی آب هم امروز ۱۷ مترمکعب در ثانیه ثبت شده که سال گذشته ۱۸ متر مکعب در ثانیه بود.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مرحله سوم رهاسازی سهمیه آب بخش کشاورزی در مهاباد آغاز شد

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما