شناسهٔ خبر: 67645757 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عملکرد مورد انتظار از دولت چهاردهم در صنعت ورزش 

همراه با آرزوی موفقیت برای آقای پزشکیان در جهت پیشبرد کشور و مردم بسوی توسعه و تعالی ، شخصا معتقدم که درباره تشکیل هیات وزیران باید ابتدا از «چه کاری» و سپس از «چه کسی» صحبت کنیم.

صاحب‌خبر -

«چه کاری» مهمتر از «چه کسی» است بنابراین لازم است که ابتدا مشخص کنیم که بهتر است «چه کاری» را در این برهه از تاریخ برای کشور و مردم انجام دهیم و سپس برویم سراغ آنکه «چه کسی» می‌تواند آن کارها را انجام دهد.

بطور خلاصه، عملکرد مورد انتظار ما در صنعت ورزش در دولت آقای پزشکیان به این شرح است. ما وزیر ورزشی می‌خواهیم که بتواند امور زیر را سازماندهی کند. توصیه من متوجه حیطه ورزش است و حیطه جوانان که بخش دیگر از صلاحیت و ماموریت وزارت ورزش و جوانان است را در بر نمی‌گیرد.

۱- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان ، ورزش ایران در حیطه قهرمانی و حرفه‌ای، باشگاه محور باشد نه هیئت محور.
زیرا در این دو بخش ، پیشران و موتور محرک و کارخانه‌های تولیدی صنعت ورزش باشگاه‌ها هستند نه هیئت‌های ورزشی.

بنابراین بایستی به سمتی حرکت کنیم که اداره فدراسیون‌های ورزشی که فعالیت حرفه‌ای و قهرمانی دارند بوسیله باشگاه‌ها انجام شود.
جایگاه و سرمایه گذاری و رای و منزلت باشگاه‌های ورزشی در حیطه حرفه‌ای و قهرمانی باید در مرتبه بالاتر از هیات ورزشی قرار گیرد.

۲- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان هیچ یک از فدراسیون‌های ورزشی تا مدت‌ها با سرپرست منصوب وزارت ورزش ، اداره نشوند.
نظام قانونی انتخاب رئیس و هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی بوسیله مجمع عمومی فدراسیون‌ها بطور موقت و به بهانه‌های مختلف از کار نیفتد و منجر به دخالت وزارت ورزش برای انتصاب سرپرست نگردد.

۳- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به ورزش همگانی و ورزش تندرستی و ورزش برای افرایش بهره‌وری جمعیت، اهمیت بسیار زیادی داده شود.
با توجه به افزایش سن جمعیت ، افزایش هزینه‌های درمان ، کاهش تحرک ، افزایش شهرنشینی و دیگر عوامل ، ضرورت دارد بجای اهتمام نمایشی به ورزش همگانی به گونه‌ای سازمان یافته ، ورزش همگانی و ورزش سلامت با انواع مشوق ها و با سازوکارهای قوی مالی و اجرایی در دسترس دانش آموزان ، دانشجویان ، کارمندان ، کارگران ، زنان و سالمندان و.... قرار گیرد و همه اماکن و امکانات ورزشی در همه بخش‌های دولتی ، عمومی و خصوصی در تمام کشور بایستی در یک نظام هماهنگ و منسجم در جهت جذب جمعیت به ورزش همگانی و ورزش سلامت، هماهنگ و فعال شوند.

۴- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان ، اشتغال هزاران نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های ورزشی، محقق شود.

۵- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان ، شورای عالی ورزش اولاً از وضعیت منفعل به وضعیت فعال ، تغییر موضع بدهد.
ثانیاً کارکرد و نقش و فعالیت شورای عالی ورزش و رابطه و محدوده صلاحیت آن نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ، بصورت عملیاتی ، تعیین تکلیف گردد. ثالثا از طریق شورای عالی ورزش ، نظام جامع و منسجمی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات ورزشی کشور ، تعریف شود.

۶- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ورزش ایران به دقت و با سرعت، شناسایی و مرتفع گردد.

۷- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان از تصدی و رقابت دولت و بخش‌های عمومی و شهرداری‌ها با بخش خصوصی در زمینه باشگاه داری بویژه در لیگ‌های حرفه‌ای و قهرمانی پرهیز گردد.

۸- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به شناسایی و حفظ ورزش‌های محلی و ملی و تدوین قواعد و نیز شیوه‌های حفظ و ترویج آنها توجه شود.

۹- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به فراهم کردن زیرساخت‌ها (بویژه ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی با استانداردهای روز) و زمینه‌های برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی منطقه‌ای و جهانی در کشورمان توجه ویژه‌ای مبذول گردد تا در نظام فرهنگی و ورزشی جهان دچار انفعال نشویم و فرهنگ و ورزش ایران بتواند بیش از گذشته در مرئی و منظر جهانیان قرار گیرد.
قبلاً هم گفته‌ایم که ورزش ایران در زمینه استادیوم‌ها و زیرساخت‌های ورزشی و برگزاری رویدادهای ورزشی با اهمیت در بسیاری از رشته‌های ورزشی دچار محدودیت و عقب افتادگی شده‌ است و در این زمینه نیازمند یک توجه ویژه و فوری است. اگر فاصله ما با کشورهای رقیب در این دو مورد زیادتر از این شود تا سالهای زیادی امکان برگشت به موقعیت مناسب و شایسته را نخواهیم داشت.

۱۰- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به تقویت لیگ‌های ورزشی و تامین بودجه و بکارگیری فناوری‌های نوین در آنها اهتمام ویژه‌ای مبذول شود تا لیگ‌های ورزشی ایران بتوانند در مدار رقابت با لیگ‌های معتبر آسیایی و جهانی قرار گیرند.

۱۱- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان در برخورد با مسایل و موضوعات ورزشی و نیز در قانونگذاری در زمینه های ورزشی ، تجارب و نظرات خبرگان و فرهیختگان ورزشی ، دریافت گردد و مورد توجه قرار گیرد.

۱۲- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام یا واگذاری آنها به بخش خصوصی و نیز اختصاص سرانه‌های ورزشی در همه نظامات مالی و اجرایی و پروژه‌های شهری و روستایی ، بیش از پیش توجه شود و نگاه درجه سوم به ورزش و برنامه‌های ورزشی ، پایان یابد.

۱۳- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به پرداخت حقوق صنعت ورزش از جمله حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی ، اهتمام ویژه و فوری مبذول شود.

۱۴- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان به فراهم کردن زمینه و امکانات حضور خانواده ها و بانوان در ورزشگاه‌ها توجه گردد و حضور خانواده‌ها و بانوان در ورزشگاه‌ها نهادینه شود.

۱۵- انتظار داریم در دولت آقای پزشکیان ، موازین شفافیت بدون چشم‌پوشی و معطلی اجرا شود.
عدم‌ توجه به پیاده‌سازی موازین شفافیت ، ورزش و نهادهای ورزشی همانند فدراسیون‌ها ، هیات‌ها ، لیگ‌ها و باشگاه‌های ورزشی را به سمت کاهش روزافزون سرمایه اجتماعی سوق داده و معضلات و ناهنجاری‌های مالی و مدیریتی بسیاری (از جمله حاکمیت چند ده ساله بعضی افراد بر هیأت ها و نهادهای ورزشی در بعضی رشته‌ها ، گران کردن ورزش و حاکم کردن پول و بیرون راندن اخلاق از ورزش در لوای ورزش حرفه‌ای و تشکیل کلونی‌های مولد فساد و گروه‌های حافظ وضع موجود و.....) را بر ورزش ایران تحمیل کرده است.

وزیر ورزشی که آقای پزشکیان برای دولت چهاردهم انتخاب می‌کند باید توان و دانش و اراده اجرای این راهبردها را داشته باشد.

258 258

نظر شما