شناسهٔ خبر: 67645731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بزرگترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: همدان-مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان بزرگترین نمایشگاه ویژه ایام محرم استان همدان در روستای تکه نهاوند افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی عزیزی گفت: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی در استان همدان به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در کنار گلزار شهدای این روستا در شهرستان نهاوند افتتاح شد.

وی اظهار داشت: این نمایشگاه به مدت ۲۷ سال است که با کمک جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری مسجد و پایگاه بسیج و اهالی روستای تکه هرسال ۱۰ روز قبل از محرم کار ساخت آن شروع و پنجم محرم برای بازدید عموم افتتاح می‌شود.

عزیزی افزود: نمایشگاه نمونک گلی از بقیع تا کربلا به دلیل نوع ساخت منحصر به فرد و بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی استان همدان می‌باشد که به حوادث عاشورا می‌پردازد و آن را بر اساس نمونک‌ها و ایده پردازی از داستان و کتب تاریخی به شکل کوچک‌تری از شهرسازی آن زمان بازسازی می‌کنند.

مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان همدان بیان کرد: این نمایشگاه که به صورت بسیار زیبایی توسط جوانان عضو کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج و هیأت حضرت اباالفضل العباس (ع) روستای تکه به مدت ۱۵ روز تهیه شده است حوادث دوران پیامبر (ص) تا قیام عاشورا را به شکل بسیار زیبایی باز سازی و به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به بازسازی واقعه کربلا در این روستا گفت: بازسازی واقعه کربلا و تاریخ آن دوران با عنوان از بقیع تا کربلا به مدت ۲۷ سال سابقه است که به دلیل ظرافت در کار و ایده پردازی خلاقانه مورد توجه عموم مردم در بیشتر نقاط کشور قرار گرفته است.

عزیزی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه که در نوع خود به دلیل ساختاری که دارد از کارهای منحصر به فرد جوانان کانون مسجدی و پایگاه شهدای روستای تکه می‌باشد و در استان همدان نمونه است از حدود ۳۰ بخش مجزا تشکیل شده که از قبرستان بقیع شروع و به حوادث کربلا و دفاع مقدس ختم می‌شود.

وی با اشاره به این سازه زیبا و تخصصی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل باورپذیری این نمایشگاه بزرگ که در فضای ۱۵۰۰ مترمربعی احداث‌شده استفاده از ابزار ساخت مانند خشت و گل، سنگ، نی حصیر چوب و آجر و آدمک‌هایی است که دختران و پسران جوانان روستا به سبک شهرهای قدیمی می‌سازند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان همدان عنوان کرد: برای ساخت این نمایشگاه از طرف هیأت مدیره نمایشگاه از بقیع تا کربلا در سال‌های گذشته افرادی را به کربلای معلی و مکه مکرمه اعزام کردند تا بر اساس نوشته قدیمی و به همان سبک و به شکل نمونک‌های کوچک‌تر واقعه کربلا و سال ۶۰ هجری را بازسازی کنند.

عزیزی با بیان اینکه ساخت این نمایشگاه در غرب کشور کم‌نظیر است اظهار داشت: نمایشگاه از بقیع تا کربلای روستای تکه به دلیل زیبایی و دقت و ظرافت به کاربرده شده در ساخت آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه نمونک گلی در استان همدان و استان‌های غربی کشور شناخته شده و در ایام محرم و اربعین عزاداران زیادی از نقاط مختلف کشور از آن بازدید می‌کنند و سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از ان بازدید کردند.

وی افزود: غرفه‌های این نمایشگاه با حوادث دوران پیامبر (ص) تا شهادت امام حسین (ع) در کربلا عجین شده است و از مهمترین بخش‌های آن می‌توان به قبرستان بقیع، شهر کوفه و شام، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، مسجد کوفه، قصر یزید و عبیدالله، گودال قتلگاه، محل کارزار سپاهیان امام حسین (ع) و یزید ملعون، چاه حضرت علی (ع) و نخلستان آن و خرابه شام هستند که با دقت بسیار بالایی ساخته و نورپردازی شده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری مساجد استان گفت: کار مهم دیگری که جوانان کانون مسجدی و پایگاه بسیج این روستا با همکاری هیأت حضرت ابوالفضل روستا انجام داده‌اند از ظرافت‌های کار تبلیغی در نمایشگاه از بقیع تا کربلا استفاده مناسب از رسانه ملی، نشریات، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، سامانه پیامکی و تبلیغات شهری و میدانی است که مخاطب را به سوی خود جلب کرده‌اند.

عزیزی بیان کرد: از دیگر نکات جالب توجه در نمایشگاه از بقیع تا کربلا ساخت قبرستان بقیع، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مرکز خلافت یزید، نهر القمعه، حرکت کاروان اسرای کربلا، تل زینبیه، تنور خولی محل نگهداری سر امام حسین (ع)، مشک حضرت عباس گهواره حضرت علی اصغر (ع) و وصل کردن آن‌ها به دفاع مقدس است.

عزیزی اظهار داشت: حرکت جوانان روستای تکه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با هزینه‌ای کم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود فرهنگی و مذهبی مردم را با فلسفه قیام عاشورا و دفاع مقدس آشنا کرد کاری که تاکنون بسیاری از مراکز فرهنگی ما انجام نداده‌اند و جای آن در جامعه خالی است.

بزرگترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد

بزرگترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد

بزرگترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد

بزرگترین نمایشگاه محرم همدان افتتاح شد

نظر شما