شناسهٔ خبر: 67645618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روایت مختصری از واقعه عاشورا در ماه محرم

مینا خلیل زاده

یک کارشناس مذهبی گفت: شیعیان و اصحاب امام حسین(ع) پس از خبر رسیدن لشکریان یزید به کوفه آمدند و با بی‌تعهدی جاسوسان در ماه محرم الحرام نیز به شهادت نائل آمدند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص واقعه عاشورا در ماه محرم اظهار کرد: امام حسین(ع) از مدینه به حج مشرف شدند و با تمام شیعیان و اصحاب برای حج واجب به خانه خدا رفته بودند تا اعمال خود را به جای آورند. در همین زمان به آن‌ها خبر رسید که لشکریان و جاسوسان یزید می‌خواهند خون حضرت را بریزند و حضرت متوجه شدند و معتقد بودند که خون ریختن برای خودشان اهمیتی ندارد؛ اگرچه که به لحاظ مقام معنوی به شهادت نیاز نداشتند اما فرمودند که خونم در حرم الهی ریخته نشود و بی‌احترامی صورت نگیرد.

وی افزود: بنابراین حج خود را به عمره مفرده تبدیل کردند تا دیگر لازم نباشد اعمال حج واجب خود را انجام دهند و به این منظور از بیت الله الحرام و کعبه مکرمه بیرون آمدند و به سمت عراق و کوفه حرکت کردند و تا رسیدن آن‌ها به کوفه ماه محرم فرا رسید.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در ماه محرم جنگ و جدال حرام بود؛ حتی برای عرب جاهلیت هم این مسئله اجرا می‌شد که آن‌ها هم با تعهدی که داده بودند در ماه‌های حرام با هم جنگ نداشته باشند. شیعیان و اصحاب امام حسین(ع) با خود گفتند که این مشرکان اگر رعایت حرم را نکردند حداقل به تعهد خود پایبند هستند و در ماه‌های حرام جنگی را آغاز نمی‌کنند.

وی ادامه داد: لشکریان یزید از جمله حربن یزید ریاحی در راه کوفه مقابل شیعیان و اصحاب امام حسین(ع) قرار گرفتند و کاروان ایشان هنوز به نینوا و کربلا نرسیده بودند که راه را برای آن‌ها سد کردند و امام حسین (ع) فرمودند که من قصد حکومت و جنگیدن ندارم. اما لشکریان یزید جلوی کاروان امام حسین (ع) را گرفتند و گفتند که «باید بیعت کنید و حکومت ما را به رسمیت بشناسید و اینکه می‌گویید نمی‌خواهم حکومت کنم؛ پس باید حکومت ما را به رسمیت بشناسید» امام حسین(ع) فرمودند که «من را رها کنید، زیرا کاری به ریاست شما نداریم و این حکومت خیالی و پنداری بیش نیست و برای شما باشد».

لواسانی خاطرنشان کرد: به قول ما شیعیان؛ امام حسین(ع) امامت، رهبری و حکومت باطنی را در تمام آفرینش دارند و نیازی نیست که حکومت اعتباری، ظاهری، خیالی، پوچ و بی‌ارزش چند روزه آن هم به قیمت ریخته شدن خون شیعیان دامن بزنند. یک قطره خون یکی از کوچکترین شیعیان آن حضرت بر خون کل کوفیان، مشرکان و دشمنان خدا برتری دارد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بنابراین به این جهت این واقعه به ماه محرم کشید و لشکریان یزید نه تنها رعایت ماه محرم را نکردند بلکه رعایت خون پیغمبر خدا(ص) را که فرموده بودند «حسین از من است و من از حسینم» و اینکه «ما یک روح هستیم در دو بدن» را نگه نداشتند و با این اقدام روی تاریخ را سیاه کردند که یزید ۳ سال بعد هم بیشتر نتوانست حکومت کند و با مریضی از دنیا رفت و در باب الصغیر شام او را دفن کردند.

انتهای پیام

نظر شما