شناسهٔ خبر: 67645489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات منطقه و جهان

حمله انصارالله به یک کشتی در دریای سرخ؛ بایدن: می‌مانم و پیروز می‌شوم؛ توافق بر سر «چارچوب آتش‌بس»

حمله انصارالله یمن به یک کشتی در دریای سرخ؛ توافق حماس و اسرائیل بر سر «چارچوب آتش‌بس» و اعلام زمان رای دیوان لاهه درباره رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

بین الملل تابناک: حمله ترکیبی انصارالله یمن به یک کشتی در دریای سرخ؛ ادعای بایدن درباره توافق حماس و اسرائیل بر سر «چارچوب آتش‌بس» و اعلام زمان رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله ترکیبی انصارالله یمن به یک کشتی در دریای سرخ

جنبش انصارالله یمن در ادامه عملیات‌های خود در راستای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی، یک کشتی دیگر را هدف قرار داد.

بر این اساس، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ما موفق شدند طی یک عملیات پیچیده و ترکیبی کشتی کاریسالیس را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار دهند.

این بیانیه می‌افزاید: این کشتی پس از آن مورد هدف قرار گرفت که شرکت مالک آن به هشدارها درباره ممنوعیت پهلو گرفتن کشتی‌ها در بنادر سرزمین‌های اشغالی بی توجهی کرده و قصد تجارت با رژیم صهیونیستی را داشت.

یحیی سریع از هدف قرار گرفتن این کشتی با موشک‌های بالستیک و پهپاد خبر داد. طی این عملیات ابتدا این کشتی در دریای سرخ و سپس در تنگه باب المندب هدف قرار گرفت.

تاکنون مقامات آمریکایی و انگلیسی به عنوان نیروهای فعال در این منطقه به این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

انصارالله یمن بارها اعلام کرده است از آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی حمایت می‌کند اما در راستای حمایت از مردم تحت محاصره غزه که صهیونیست‌ها ۹ ماه است در حال نسل کشی علیه آنها هستند به کشتی‌هایی که اقدام به تجارت با بنادر این رژیم کنند حمله می‌کند.

بایدن: می‌مانم و حتماً در انتخابات پیروز می‌شوم

در حالی که فشارها برای کناره گیری جو بایدن از نامزدی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت افزایش یافته است، وی شامگاه جمعه به وقت واشنگتن تاکید کرد که از انتخابات کناره گیری نخواهد کرد و در انتخابات هم پیروز خواهد شد.

وی با اشاره به این فشارها گفت، آنها می‌گویند که کمپین انتخاباتی من در حال فروپاشی است اما من نامزد حزب دموکرات هستم.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ساعاتی پیش به نقل از یک منبع گزارش داد که رهبر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در دیداری که با جو بایدن داشته از او حمایت نکرده است. بسیاری از حامیان مالی کارزار انتخاباتی حزب دموکرات نیز گفته‌اند که در صورت عدم کناره گیری بایدن، حمایتهای مالی خود را متوقف خواهند کرد.

نمایش ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی در مقابل دونالد ترامپ و گافهای بیشمار وی باعث شده بسیاری از اعضای حزب دموکرات از حالا بایدن را در انتخابات شکست خورده قلمداد کنند و به همین دلیل خواستار کناره گیری وی شده‌اند.

 در آخرین مورد، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در حاشیه نشست سران کشورهای عضو ناتو دو بار دیگر گاف داد تا مشکل توانایی‌های شناختی‌اش به صورت جدی‌تری زیر ذره‌بین قرار گیرد.

او ابتدا در یک کنفرانس خبری مشترک با «ولودیمیر زلنسکی» از «رئیس‌جمهور پوتین» به عنوان رئیس‌جمهور اوکراین یاد کرد اما به سرعت برگشت و اشتباهش را اصلاح کرد.

بایدن ساعاتی بعدتر در یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا معاونش «کامالا هریس» را جایگزین خودش خواهد کرد به جای «معاون اول هریس» از عبارت «معاون اول ترامپ» استفاده کرد.

مذاکرات ترکیه با روسیه و اوکراین برای امضای دوباره توافق غلات

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از واشنگتن به خبرنگاران گفت که مذاکراتی با رهبران روسیه و اوکراین درباره ایجاد یک کریدور غلات دیگر در دریای سیاه در حال انجام است.

اردوغان که برای شرکت در نشست سران ناتو به آمریکا سفر کرده بود با اشاره به این مساله اما گفت که هنوز توافقی حاصل نشده است.

براساس گزارش تاس، رئیس جمهوری ترکیه گفته، ما پیشنهاد بازگشایی دوباره کریدور غلات را مطرح کردیم و اکنون مذاکراتی در این زمینه با کی‌یف و مسکو داریم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم.

اردوغان افزود، آخرین دیدار من با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره همین بود. ما این مساله را با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز مطرح کردین و امیدواریم که استفاده از این کریدور به زودی محقق شود.

توافق غلات که بعد از جنگ اوکراین با وساطت ترکیه و سازمان ملل امضا شده بود اجازه می‌داد که در شرایط درگیری در دریای سیاه میلیونها تن غلات اوکراین از بنادر این کشور صادر شود.

روسیه در جولای سال ۲۰۲۳ با اعلام اینکه خواسته‌های این در نظر گرفته نشده است به این توافق خاتمه داد و از تمدید آن خودداری کرد.

اردوغان تاکید کرد که ترکیه «گام‌های منصفانه‌ای در چارچوب ابتکار غلات دریای سیاه» برداشته و الزامات روسیه و اوکراین را برآورده کرده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این توافق دوباره حاصل شود.

ادعای بایدن درباره توافق حماس و اسرائیل بر سر «چارچوب آتش‌بس»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی در شبکه ایکس مدعی شد که حماس و اسرائیل هر دو بر سر «چارچوب آتش‌بس» که او ۶ هفته پیش ارائه کرده توافق کرده‌اند.

بایدن نوشت: «۶ هفته پیش من یک چارچوب جامع در خصوص نحوه دستیابی به آتش‌بس و بازگرداندن گروگان‌ها ارائه کردم».

وی در ادامه نوشت: «هنوز کارهایی هستند که باید انجام شوند و مسائل پیچیده‌ای باقی مانده‌اند اما آن چهارچوب اکنون هم توسط حماس و هم توسط اسرائیل مورد موافقت قرار گرفته است».

بایدن نوشته که تیم او در حال پیشرفت در این موضوع است و او مصمم است این مسئله را به سرانجام برساند.

این در حالی است که پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که مطالبه جدید بنیامین نتانیاهو مبنی بر ضرورت عدم بازگشت افراد مسلح به شمال نوار غزه می‌تواند گفت‌وگوهای تبادل اسرا را از ریل خارج کند.

طبق نوشته آکسیوس این مسئله در جلسه مشورتی که روز گذشته نتانیاهو در خصوص توافق تبادل اسرا برگزار کرده مطرح شده است.

 در آن جلسه برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده نظرات خودشان را درباره مطالبه جدید نتانیاهو بیان کرده و گفتند که خواسته او قابل اجرا نیست.

 به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی نتانیاهو به اعضای تیم مذاکره‌کننده خود گفت که به خواسته‌اش پایبند است.

 یک مقام اسرائیلی که با مطالبه جدید نتانیاهو مخالف است گفت که توافق خوبی روی میز قرار دارد اما این درخواست جدید می‌تواند گفت‌وگوها را به بن‌بست بکشاند.

این مقام اسرائیلی گفت: «این مطالبه‌ای است که در طرح پیشنهادی اسرائیل در روز ۲۷ می وجود نداشت.

مشخص نیست چرا نتانیاهو دارد مطالباتش را افزایش می‌دهد. سیستم امنیتی خودش می‌داند با مسئله بازگشت افراد مسلح به شمال غزه چطور برخورد کند.»

زمان اعلام رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی مشخص شد

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه ۱۹ ژوئیه نظر خود را درباره پیامدهای حقوقی اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی اعلام می‌کند.

تعداد بی‌سابقه ۵۲ کشور در ماه فوریه گذشته در دیوان بین‌المللی دادگستری دفاعیات و اسناد و مدارک خود را برای برملا کردن پیامدهای حقوقی اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین ارائه کردند؛ این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست که نظر مشورتی خود را اعلام کند که نظری غیرالزام آور است.

 

براساس گزارش العربی الجدید، به رغم اینکه رژیم صهیونیستی در گذشته اقدام به نادیده گرفتن چنین نظراتی کرده است، اما نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در روز جمعه ممکن است فشارهای سیاسی را علیه این رژیم به دلیل جنگ بی‌وقفه در نوار غزه تشدید کند.

۶ جلسه متوالی از ۱۹ فوریه تا یک هفته کامل در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شد و هر دولت مداخله شفاهی به مدت نیم ساعت را درباره دیدگاه خود در مورد مسائل اجرایی و ریشه‌ای نشات گرفته ارائه کرد. این جلسات با این هدف برگزار شد که دادگاه نظر مشورتی در مورد پیامدهای قانونی ناشی از نقض مستمر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، در نتیجه اشغالگری طولانی مدت، شهرک سازی و الحاق سرزمین فلسطین اشغالی از سال ۱۹۶۷، از جمله اقداماتی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت شهر بیت المقدس از جنبه وابستگی آن و وضعیتش، تصویب قوانین و اقدامات تبعیض آمیز مربوطه، علاوه بر تاثیر سیاست‌ها و اقدامات اشغالگران در این باره و آنچه عواقب قانونی برای همه دولت‌ها و سازمان ملل از این وضعیت ناشی می‌شود، صادر کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری، تنها دادگاه بین‌المللی است که به اختلافات میان دولت‌ها رسیدگی می‌کند.

گرسنگی و سوءتغذیه در غزه نتیجه حملات مداوم رژیم صهیونیستی به این منطقه از اکتبر ۲۰۲۳ است چراکه تل‌آویو از همان روز اول جنگ با در پیش گرفتن اقداماتی نوار غزه را به قحطی نزدیک کرد.

با وجود صدور ۲ قطعنامه از سوی شورای امنیت درباره لزوم توقف فوری جنگ و درخواست دیوان بین‌المللی دادگستری از این رژیم برای اتخاذ تدابیری فوری جهت جلوگیری از نسل‌کشی و نیز تلاش برای بهبود شرایط انسانی در این منطقه، رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه می‌دهد.

پیشتر وزارت بهداشت فلسطین در غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات ۲۴ ساعت گذشته به نوار غزه ۵۰ فلسطینی شهید و ۵۴ نفر نیز زخمی شدند و با شهادت این افراد، شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته به ۳۸ هزار و ۳۴۵ نفر و شمار مجروحان نیز به ۸۸ هزار و ۲۹۵ نفر رسید.

نظر شما