شناسهٔ خبر: 67645125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس 

سیدمیثاق اختر

فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس با ظرفیت هفت هزار متر مکعب در منطقه ۱۹ با حضور معاون خدمات شهری و جمعی از مسئولین شهری به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسین اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ در آیین بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس که در قالب صد و سی و سومین پویش امید و افتخار برگزار شد، گفت: تصفیه‌خانه خلیج فارس در دو فاز در منطقه ۱۹ احداث شده که در فاز نخست دو هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب را به روش بیولوژیک انجام می‌دهد که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. فاز نخست این تصفیه‌خانه همزمان با آغاز کلنگ‌زنی میدان میوه و تره‌بار مرکزی انجام شد؛ اما سه دهه به دلیل مشکلات و معارضین بلاتکلیف مانده بود و پس از سه دهه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در زمان بهره‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه، فاز دوم آن کلنگ‌زنی شد و امروز به بهره‌برداری رسید. ظرفیت فاز دوم، ۵۰۰۰ متر مکعب است که توان ارتقاء تا ۷۰۰۰ متر متکعب را دارد که در مجموع ظرفیت تصفیه‌خانه خلیج فارس را به ۹۰۰۰ متر مکعب می‌رساند.

شهردار منطقه ۱۹ تهران ادامه داد: با توجه به کم آبی و تنش‌های آبی موجود در کشور و از سوی دیگر معضلات محیط زیستی و عدم تعیین تکلیف فاضلاب شهری باعث شد شهرداری تهران نسبت به احداث این تصفیه‌خانه در فاز دوم اقدام کند. بحث بازچرخانی آب قطعا برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی پایین دست از اهمیت بسزایی برخوردار است. منطقه ۱۹ حجم زیادی فضای سبز دارد که نیازمند آبیاری ویژه است.

وی تأکید کرد: تا به امروز برای آبیاری فضای سبز نیازمند چاه‌های عمیق و نیمه‌ عمیق در منطقه بودیم؛ اما امروز پساب تولیدی تصفیه‌خانه خلیج فارس می‌تواند برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد تا برداشت از سفره‌های زیرزمینی در منطقه به حداقل ممکن برسد. بی‌تردید این امکان ارتقاء شرایط بهداشتی و زیست محیطی منطقه را به همراه دارد.

اخگرپور ادامه داد: با راه‌اندازی فاز دوم این تصفیه‌خانه، لج تولیدی با استفاده از روش‌های نوین به عنوان کود مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ارزش افزوده‌ای برای شهر و شهرداری تهران به همراه خواهد داشت.

نیاز منطقه ۱۹ برای آبیاری فضای سبز ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه است

اصغر عطایی مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران نیز در آیین بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس که در قالب صد و سی و سومین پویش امید و افتخار برگزار شد، گفت: بی‌تردید مساله اتمام پروژه‌ها در زمان‌بندی مشخص شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پروژه تصفیه‌خانه خلیج فارس همزمان با احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار آغاز شد؛ اما پس از مدتی این پروژه رها شد و به صورت متروکه درآمد. موضوع بحران کمبود آب به عنوان یکی از اولویت‌ها که قطعا در آینده‌ای نزدیک ۴۰ درصد مردم جهان را درگیر خود خواهد کرد باعث شد احداث این تصفیه‌خانه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: منطقه ۱۹ به عنوان یک منطقه جنوبی سرریز آلاینده‌هایی بود که از طریق کانال‌ها آلاینده‌ها را از شمالی‌ترین نقاط تهران به اینجا می‌آورد و اگر تدبیری برای این موضوع نمی‌شد مردم این منطقه با معضلات محیط زیستی متعددی مواجه می‌شدند. بر همین اساس احداث این تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گرفت و امروز با ظرفیت ۹۰۰۰ متر مکعب به صورت مجموع در دو فاز در اختیار مردم منطقه قرار گرفت.

عطایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن انتقاد از عدم حضور متولیان مربوط به مدیریت آب در این مراسم گفت: تعجب می‌کنم قطعا ساخت تصفیه‌خانه از وظایف ذاتی شهرداری تهران نیست؛ اما این کار را انجام می‌دهد در حالی که متولیان امر در این مراسم حضور ندارند و متأسفانه درخواست‌های عجیب و غریبی مبنی بر واگذاری کامل این تصفیه‌خانه به آنها دارند.

وی تأکید کرد: نیاز منطقه ۱۹ برای آبیاری فضای سبز ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه است که در حال حاضر ۴۰۰ لیتر در ثانیه از قنات‌ها و سایر منابع برداشت می‌کند و مابقی نیاز خود را می‌تواند از این تصفیه‌خانه تأمین کند.

انتهای پیام

نظر شما