شناسهٔ خبر: 67644668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استفاده از GPR فوق پیشرفته برای کشف محوطه‌های باستانی استان مرکزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در استان مرکزی، محوطه‌های باستانی به کمک یک شرکت دانش بنیان از طریق آزمایش Gpr مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

محمود مرادی نراقی با اعلام این خبر افزود: آزمایش GPR یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس‌های رادار برای تصویربرداری زیرسطحی استفاده می‌کند. این یک روش برای بررسی ویژگی‌های باستان‌شناسی و الگوی زیر زمین است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایش برای نخستین بار در مسجد جامع ساوه و به منظور بررسی لایه‌های تاریخی در محوطه مسجد جامع شهر ساوه انجام شد افزود: نتیجه و گزارش آزمایش GPR  مسجد جامع ساوه در جلسه شورای فنی این اداره کل به منظور تکمیل مطالعات ارائه شد.

مرادی نراقی در ادامه گفت: علت توجه باستان شناسان به این روش ژئوفیزیکی به خاطر غیرمخرب بودن آن در زمینه اکتشافات است، همچنین این روش قادر است نمایی از زیر سطح زمین را به صورت مونیتورینگ و سه بعدی ارائه دهد. آزمایش GPR با تابش امواج الکترومغناطیس در محدوده MH و بازتاب امواج و نهایتا برگشت به گیرنده و برداشت پروفیل‌های رادیوگرام و در پایان انتقال داده به نرم‌افزارهای تحلیل‌گر صورت می‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، وی با تاکید بر اینکه این همکاری به ما فرصتی منحصر به فرد برای کشف و درک چشم‌انداز تاریخی خود با فناوری جدید و پیشرفته می‌دهد، تصریح کرد: ما مشتاقانه منتظر اکتشافات جدیدی هستیم که می‌تواند بینش ارزشمندی از میراث فرهنگی این منطقه به ما بدهد.

انتهای پیام

نظر شما