شناسهٔ خبر: 67648871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی مطرح کرد؛

بهره گیری باستان‌شناسان از GPR برای کشف محوطه‌های باستانی مرکزی

اراک- مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار در این استان ، محوطه‌های باستانی به کمک شرکت دانش بنیان از طریق آزمایش GPR مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گزارش خبرگزاری مهر ، محمود مرادی نراقی گفت: آزمایش GPR یک روش ژئوفیزیکی است که از پالس‌های رادار برای تصویربرداری زیرسطحی استفاده می‌کند و این یک روش برای بررسی ویژگی‌های باستان‌شناسی و الگوی زیر زیرزمین است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه این آزمایش برای نخستین بار در مسجد جامع ساوه و به منظور بررسی لایه‌های تاریخی در محوطه مسجد جامع شهر ساوه انجام شد، افزود: نتیجه و گزارش آزمایش GPR مسجد جامع ساوه در جلسه شورای فنی این اداره کل به منظور تکمیل مطالعات ارائه شد.

مرادی نراقی در ادامه گفت: علت توجه باستان شناسان به این روش ژئوفیزیکی به خاطر غیرمخرب بودن آن در زمینه اکتشافات بوده و قادر است نمایی از زیر سطح زمین را بصورت مونیتورینگ و سه بعدی ارائه دهد.

وی گفت: آزمایش GPR با تابش امواج الکترومغناطیس در محدوده MH و بازتاب امواج و در نهایت برگشت به گیرنده و برداشت پروفیل‌های رادیوگرام و در پایان انتقال داده به نرم‌افزارهای تحلیل گر صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری به ما فرصتی منحصر به فرد برای کشف و درک چشم‌انداز تاریخی خود با فناوری جدید و پیشرفته می‌دهد تصریح کرد: از اکتشافات جدید استقبال می‌کنیم چرا که می‌تواند بینش ارزشمندی از میراث فرهنگی این منطقه به ما بدهد.