شناسهٔ خبر: 67644458 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

این داروی جدید برای درمان آلزایمر تایید شد - مردم سالاری آنلاين

داروی جدید برای درمان بیماری آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شد.

صاحب‌خبر -

در کارآزمایی‌های بالینی، داروی دونانماب (کیسونلا) سرعت کاهش تفکر را در بین بیماران در مراحل اولیه بیماری زوال حافظه کاهش داد. اما خطرات ایمنی قابل توجهی از جمله تورم و خونریزی در مغز را نیز به همراه داشت.

کیسونلا نتایج بسیار معنی‌داری را برای افراد مبتلا به آلزایمر اولیه نشان داد، که نیاز فوری به گزینه‌های درمانی مؤثر دارند.

«آن وایت»، معاون اجرایی، گفت: «هر ساله افراد بیشتری در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار می‌گیرند و ما مصمم هستیم که زندگی را برای آنها بهتر کنیم.»

Kisunla مشابه داروی دیگری به نام Leqembi است که سال گذشته برای درمان آلزایمر تأیید شد. هر دو به پروتئین آمیلوئید که در ایجاد آلزایمر نقش دارد حمله می‌کنند و هر دو تا چند ماه زوال عقل را کاهش می‌دهند. Leqembi هر دو هفته یک بار داده می‌شود، در حالی که Kisunla به صورت تزریق داخل وریدی به صورت ماهانه داده می‌شود.

Kisunla یک تفاوت مهم دیگر دارد که احتمالاً برای بیماران و پزشکان به طور یکسان جذاب خواهد بود: مصرف این دارو را می‌توان پس از پاک کردن تمام پلاک‌های آمیلوئید از مغز متوقف کرد.

وایت گفت: «وقتی هدفی را که دنبال می‌کنید حذف کردید، می‌توانید دوز را متوقف کنید که می‌تواند هزینه و ناراحتی درمان و همچنین خطر عوارض جانبی را کاهش دهد.»

در این کارآزمایی، ۱۷ درصد از بیماران دریافت کننده دونانماب توانستند دارو را بعد از شش ماه قطع کنند. ۴۷ درصد در عرض یک سال مصرف را متوقف کردند. و ۶۹ درصد ظرف ۱۸ ماه متوقف کردند. نکته مهم این است که زوال شناختی آنها حتی پس از توقف نیز به کُندی ادامه داشت.

حدود یک چهارم افرادی که از دونانماب استفاده می‌کردند، تورم یا خونریزی در مغز را تجربه کردند. در حالی که بیشتر موارد خفیف بودند، تقریباً ۲٪ جدی بودند و عوارض جانبی با مرگ سه بیمار مرتبط بود.

 ده‌ها داروی دیگر در حال آزمایش بالینی برای آلزایمر هستند، از جمله داروهایی که به ویژگی‌های مهمی مانند تاو و التهاب عصبی حمله می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما