شناسهٔ خبر: 67644299 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری:

با رفتارمان باعث اذیت شدن پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نشویم

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند می‌فرماید مؤمنان نسبت به هم ولایت دارند و نمی‌توانند ببینند که برادر مؤمنشان زمین بخورد و کمک نکنند، گفت: انسان وقتی خدا را ناظر می‌بیند به تدریج گناه را ترک می‌کند ولی افرادی که گناهانشان روزبه‌روز زیادتر می‌شود و پشیمان نیستند معلوم می‌شود که خدا را ناظر نمی‌دانند و سوءظن به خدا دارند و همین سوءظن به خدا باعث هلاکتشان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب هفتم محرم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه خدای متعال در سوره برائت از یک برنامه و طرح بزرگی که به دست پیامبر اجرا می‌شود و به پیروزی قطعی می‌رسد پرده‌برداری کرده است که اتفاقات بزرگی در این مسیر رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه افرادی که در اطراف پیامبر هستند چند دسته هستند که برای هر کدام سرنوشتی در نظر گرفته شده است، گفت: دسته اول سابقون و دسته دوم افرادی که از سابقون به نیکی تبعیت می‌کنند هستند و خدای متعال برای آنها پاداش‌هایی را در نظر گرفته است، دسته سوم هم در کنار حضرت هستند و حتی در مرکز قدرت و حکومت حضرت نفوذ کرده‌اند؛ ولی اهل نفاق هستند و طرح دیگری را در کنار نبی اکرم دنبال می‌کنند که طرح خود را اجرا هم کرده‌اند و قرن‌ها است که امت پیامبر را معطل طرح خود کرده‌اند؛ ولی خداوند می‌فرماید ما این دسته را سه مرتبه که دو مرتبه آن در دنیا و یک مرتبه در قیامت است عذاب می‌کنیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: دسته چهارم افرادی هستند که مؤمن هستند و طرح پیامبر را می‌دانند و دوست دارند که آن طرح را اجرا کنند ولی در عمل اشتباهات و گناهانی دارند و به گناهان خود معترف هستند که خدای متعال به آنها امیدواری می‌دهد وی می‌فرماید امید است که خدای متعال به آنها رجوع کند و عیوبشان مرتفع شود و رحمت و غفران الهی در انتظار این دسته است.

وی رجوع خدای متعال به این افراد را به این صورت دانست که به پیامبر دستور داده برای این که این ها پاک شوند از اموالشان زکات و صدقه بگیر و این باعث می‌شود که رشد کنند و تکامل پیدا کنند، گفت: سپس می‌فرماید این صدقه‌ای که این دسته از مؤمنان می‌دهند در واقع به دست خدا می‌رسد و خدا توبه را قبول می‌کند و بعد تذکری به آنها می‌دهد که بدانید هر کاری می‌کنید به رؤیت خدای متعال، پیامبر و مؤمنون می‌رسد.

میرباقری با بیان اینکه مراد از مؤمنون در این آیه ائمه علیهم‌السلام هستند افزود: خدای متعال ستارالعیوب است و این طور نیست که اعمال ما را به همه مؤمنان نشان دهد؛ بلکه فقط اعمال ما برای پیامبر و ائمه پرده‌برداری می‌شود تا اعمال ما را ببینند و بتوانند ما را هدایت کنند و اعمال ما اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پیامبر در روایتی فرمودند چه من در میان شما باشم و چه نباشم باعث مرتفع‌شدن بلا از شما می‌شوم، گفت: وقتی از حضرت نسبت به چگونگی مرتفع‌شدن بلا به واسطه حضور و عدم حضورشان سؤال شد حضرت فرمودند من اگر در میان شما باشم خدا به واسطه حضور من بلا را از شما دفع می‌کند و وقتی از دنیا بروم نیز اعمال شما به رؤیت من می‌رسد و اگر خطایی داشته باشید برای شما استغفار می‌کنم و بلا را از شما مرتفع می‌کنم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند می‌فرماید مؤمنان نسبت به هم ولایت دارند و نمی‌توانند ببینند که برادر مؤمنشان زمین بخورد و کمک نکنند، گفت: فلسفه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر همین ولایت مؤمنان نسبت به هم و وجوب خیرخواهی مؤمنان برای یکدیگر است و وقتی امام هم اعمال ما را می‌بیند یقیناً برای اصلاح ما اقدام می‌کند تا ضعفی که در اعمال ما وجود دارد مرتفع و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برخی از افراد خدا را شاهد عمل خود نمی‌بینند، گفت: خداوند در سوره فصلت می‌فرماید دشمنان خدا به سمت جهنم محشور می‌شوند و وقتی وارد جهنم که می‌شوند اعضا و جوارحشان علیهشان شهادت می‌دهند و وقتی می‌پرسند شما چرا شهادت می‌دهید آنها می‌گویند خدای متعال ما را به زبان آورده؛ ما لشکر خدا بودیم و امروز هم آنچه را دیده‌ایم شهادت می‌دهیم.

میرباقری با بیان اینکه شاهد بودن اعضا و جوارح ما حجاب خدا نیست و خدا خود حاضر و ناظر اعمال ما است گفت: برخی گناهانی که مرتکب شده‌اند را انکار می‌کنند و شهادت خدا و ملائکه را قبول نیم کنند؛ ولی وقتی خدا به اعضا و جوارحشان دستور می‌دهد شهادت دهند دیگر کار به جایی می‌رسد که نمی‌توانند انکار کنند.

وی با بیان اینکه در روایات تصریح شده است اگر کسی خدا را ناظر بر عملش بداند خدا او را می‌آمرزد، افزود: انسان وقتی خدا را ناظر می‌بیند به تدریج گناه را ترک می‌کند ولی افرادی که گناهانشان روزبه‌روز زیادتر می‌شود و پشیمان نیستند معلوم می‌شود که خدا را ناظر نمی‌دانند و سوءظن به خدا دارند و همین سوءظن به خدا باعث هلاکتشان می‌شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: این که در روایت داریم خدا و رسول را با اعمال خود اذیت نکنید به‌خاطر همین رؤیت اعمال است، زیرا وقتی پیامبر و امام اعمال ما را می‌بینند ناراحت می‌شوند و باعث اذیت شدنشان می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما